عناصر مشابهة

تصميم نماذج للتعلم المدمج وأثرهم على مهارات الفهم العميق وجودة إنتاج برامج الكمبيوتر التعليمية متعددة الوسائط لدى الطالبات المعلمات وآرائهن نحوها

تفصيل البيانات البيبلوغرافية
العنوان بلغة أخرى:Designing Blended Learning Models and their Impact on Deep Understanding Skills and the Quality of Producing Multimedia Educational Computer Programs for Female Student Teachers and their Opinions towards Them
المصدر:مجلة البحث العلمي في التربية
الناشر: جامعة عين شمس - كلية البنات للآداب والعلوم والتربية
المؤلف الرئيسي: منصور، نيفين منصور محمد السيد (مؤلف)
المجلد/العدد:ع23, ج9
محكمة:نعم
الدولة:مصر
التاريخ الميلادي:2022
الصفحات:238 - 363
DOI:10.21608/jsre.2022.169476.1518
ISSN:2356-8348
رقم MD:1363005
نوع المحتوى: بحوث ومقالات
اللغة:Arabic
قواعد المعلومات:EduSearch
مواضيع:
رابط المحتوى:
الوصف
المستخلص:استهدف البحث الحالي تصميم أربعة نماذج للتعلم المدمج، وهي: النموذج الأول التعلم أون لاين ويقصر التعلم وجهًا لوجه على الجلسة التمهيدية العامة، ولقاء للدعم وإعطاء التعليمات عند الحاجة، النموذج الثاني التعلم وجهًا لوجه لشرح الأجزاء النظرية ثم التعلم أون لاين للتطبيقات والتدريبات وتنفيذ المهارات العملية، النموذج الثالث التعلم أون لاين لشرح الأجزاء النظرية ثم التعلم وجها لوجه للتطبيقات والتدريبات وتنفيذ المهارات العملية، النموذج الرابع (التقليدي) التعلم وجهًا لوجه ويقتصر التعلم أون لاين على التعليمات وتقديم الدعم عند الحاجة، وهو النموذج المعتاد والمتبع في التعلم، ثم الكشف عن أثرهم على مهارات الفهم العميق (التفسير- اتخاذ القرار- التطبيق- التنبؤ- توليد الأفكار- الشرح)، وجودة إنتاج برامج الكمبيوتر التعليمية متعددة الوسائط، وآراء الطالبات نحو هذه النماذج، وتمثلت أدوات البحث في: اختبار مهارات الفهم العميق، بطاقة تقييم جودة إنتاج برامج الكمبيوتر التعليمية متعددة الوسائط، واستبانة قياس آراء الطالبات نحو نماذج الدمج. وتكونت عينة البحث من عدد (200) طالبة من طالبات الفرقة الثالثة شعبة تربية الطفل بكلية البنات - جامعة عين شمس، الفصل الدراسي الأول للعام الجامعي 2021-2022 م، وتم تقسيمهن إلى أربع مجموعات متساوية: الأولى تدرس بالنموذج الأول حيث يتم نقل التعلم كليًا بالتعلم الإلكتروني عن بعد، ويقتصر التعلم وجهًا لوجه على الجلسات التمهيدية، والتعليمات، وتقديم الدعم، والمجموعة التجريبية الثانية تدرس بالنموذج الثاني، حيث تبدأ بالتعلم وجهًا لوجه لشرح الأجزاء النظرية، ثم التعلم الإلكتروني أون لاين للأمثلة والتطبيقات والتدريبات وتنفيذ المهارات العملية، أما المجموعة التجريبية الثالثة تدرس بالنموذج الثالث، حيث تبدأ بالتعليم الإلكتروني أون لاين لشرح الأجزاء النظرية، ثم وجهًا لوجه للأمثلة والتطبيقات والتدريبات وتنفيذ المهارات العملية، وأخيرًا الرابعة (المجموعة الضابطة) تدرس بالنموذج الرابع، حيث تدرس وجهًا لوجه لنقل كامل التعلم، ويقتصر الأون لاين على تقديم التوجيهات والمساعدة والدعم ورفع التكليفات. وقد أسفرت النتائج عن: ١) وجود فروق دالة إحصائيًا بين متوسطات المجموعات التجريبية في التطبيق القبلي والبعدي لصالح التطبيق البعدي على اختبار الفهم العميق، وكذلك وجود فروق دالة إحصائيًا بين متوسطات المجموعات التجريبية الثلاثة، ومتوسط درجات المجموعة الضابطة لصالح المجموعات التجريبية الثلاثة، بينما تفوقت المجموعة التجريبية الثالثة على بقية المجموعات وذلك في التطبيق البعدي لاختبار مهارات الفهم العميق ككل، ولكل مهارة من مهاراته الست على حدة، ٢) كما أن المعالجات التجريبية لها حجم تأثير كبير، ٣) كذلك أسفرت النتائج عن وجود فروق دالة إحصائيًا بين متوسطات المجموعات التجريبية ومتوسط درجات المجموعة الضابطة لصالح المجموعات التجريبية الثلاثة وذلك في التطبيق البعدي لبطاقة تقييم جودة برامج الكمبيوتر التعليمية متعددة الوسائط، بينما تفوقت المجموعة التجريبية الثالثة على بقية المجموعات، ٤) وكذلك كشفت النتائج عن الآراء الإيجابية لطالبات المجموعات التجريبية الثلاثة نحو أنماط الدمج، وخاصة المجموعة التجريبية الثالثة.

The current research aimed to design four blended learning models, which are: the first model is online learning and face-to-face learning is limited to the general educational session, and instructions when needed, the second model is face-to-face learning for theoretical parts, online learning For applications, the third model is online learning for theoretical parts, face-to-face learning For applications, The fourth (traditional) model is face-to-face learning and online learning is limited to instructions and support when needed, then reveal their impact on the skills of deep understanding (interpretation - decision-making - application - prediction - idea generation - explanation), The quality of production of multimedia educational computer programs, and the students’ opinions about these models. The research tools were: A test of deep understanding skills, a quality assessment form for the production of multimedia educational computer programs, and a questionnaire measuring students' opinions towards blended learning models. The research sample consisted of (200) female students of the third year, the Child Education Division, Ain Shams University, the first semester of the academic year 2021-2022 AD, and divided into four equal groups: the first is taught by the first model, The second experimental group is taught by the second model, where it begins with face-to-face learning to explain the theoretical parts, then e-learning for examples, applications, exercises, and implementation of practical skills, as for the third experimental group, it is taught by the third model, where it begins with e-learning to explain the theoretical parts, then face to face to discuss examples, applications, exercises, and implementation of practical skills, Finally, the fourth (the control group) is taught by the fourth model, where it is taught face-to-face to transfer the entire learning, and the online is limited to providing guidance, assistance, support, and uploading assignments. The results showed that: 1) There are statistically significant differences between the averages of the experimental groups in the pre and post application in favor of the post application on the deep understanding test, as well as the presence of statistically significant differences between the means of the three experimental groups, and the average scores of the control group in favor of the three experimental groups, while the third experimental group outperformed the rest of the groups in The post application to test the skills of deep understanding as a whole, and for each of its six skills separately, 2) Experimental treatments also have a large effect size, 3) The results also resulted in the presence of statistically significant differences between the averages of the experimental groups and the average scores of the control group in favor of the three experimental groups in the post application of the multimedia educational computer program quality assessment card, while the third experimental group outperformed the rest of the groups, and 4) The results also revealed the positive opinions of the students of the three experimental groups towards the patterns of inclusion, especially the third experimental group.