عناصر مشابهة

دعوى إنكار متأخري الأشاعرة رؤية الله تعالى: دراسة تحليلية نقدية ابن تيمية من متأخري الأشاعرة في رؤيته - تعالى -

تفصيل البيانات البيبلوغرافية
العنوان بلغة أخرى:The Claim of Denial of the Late Ash'aris - The Vision of God – Almighty: A Critical Analytical Study of Ibn Taymiyyah's Position on the Late Ash'aris in his Vision – Almighty
المصدر:مجلة قطاع أصول الدين
الناشر: جامعة الأزهر - كلية أصول الدين
المؤلف الرئيسي: مشعل، محمد عبدالعزيز (مؤلف)
المجلد/العدد:ع18, ج1
محكمة:نعم
الدولة:مصر
التاريخ الميلادي:2022
التاريخ الهجري:1443
الصفحات:2233 - 2268
DOI:10.21608/jsad.2022.287405
ISSN:2537-0529
رقم MD:1361286
نوع المحتوى: بحوث ومقالات
اللغة:Arabic
قواعد المعلومات:IslamicInfo
مواضيع:
رابط المحتوى:
الوصف
المستخلص:الناظر في التراث الأشعري يجد بوضوح تام موقفهم من رؤيته -تعالى-، وتأكيدهم على إمكان رؤيته ووقوعها، إلا أن ابن تيمية كانت له وجهة نظر أخرى، فذكر في مؤلفاته أن متأخري الأشاعرة أنكروا الرؤية، وينسب ذلك إلى الغزالي والرازي على وجه الخصوص، فما حقيقة ذلك؟ وهل فعلا خالف بعض المتأخرين من الأشاعرة القول بوقوع الرؤية وقاموا بتأويلها ووافقوا المعتزلة؟ هذا ما تعرضت له الدراسة للتعرف على حقيقة موقف الأشاعرة من رؤيته- تعالى -، وتفسير النصوص التي اعتمد عليها ابن تيمية في دعواه ومدى صحتها، ومحاولة الوقوف على مصدر هذا القول عند ابن تيمية، ثم الوصول إلى موقف واضح جلي لمتأخري الأشاعرة وبخاصة الغزالي والرازي الذين نص عليهم ابن تيمية في تلك الدعوى. وقد تكون البحث من مقدمة وثلاثة مباحث وخاتمة، المبحث الأول: تقرير ابن تيمية لموقف متأخري الأشاعرة في رؤيته -تعالى -، والمبحث الثاني: حقيقة موقف متأخري الأشاعرة في رؤيته -تعالى -، والمبحث الثالث: الأسباب الدافعة لموقف ابن تيمية من متأخري الأشاعرة في رؤيته- تعالى- والرد عليه، والخاتمة: وفيها أهم نتائج البحث وتوصياته. المنهج: اتبعت في هذا البحث المنهج التحليلي النقدي. النتائج: عدم صحة ادعاء ابن تيمية إنكار المتأخرين من الأشاعرة رؤيته -تعالى-. اعتمد ابن تيمية في تقريره لهذا الموقف على الإلزام، كما اعتمد على نصوص بعيدة كل البعد عن حقيقة موقفهم من الرؤية. اعتبر ابن تيمية أن أثبات رؤية بلا جهة محور نقطة التحول عند المتأخرين في إنكارهم للرؤية -على حد زعمه-. تأثر ابن تيمية بنقد المعتزلة وابن رشد للأشاعرة في إثبات رؤية بلا جهة، كما تأثر ببعض الحنابلة في موقفهم من الأشاعرة في الرؤية. موقف متأخري الأشاعرة من الدليل العقلي على إثبات الرؤية وموقفهم من الدليل النقلي كان دافعا لابن تيمية في اتهامهم بإنكارها. التوصيات: إعادة قراءة ما ألزم به ابن تيمية خصومه في القضايا العقدية، ودراسة مدى تأثر ابن تيمية بالمعتزلة وابن رشد في الرد على خصومه، ودراسة التطور الفكري عند متأخري الأشاعرة ودوافعه.

The viewer in the Ash'ari heritage finds quite clearly their position on his vision -Almighty-, and their emphasis on the possibility of seeing it and its occurrence, but Ibn Taymiyyah had another point of view, so he mentioned in his writings that the late Ash'aris denied the vision, and attributed to Al-Ghazali and Al-Razi in particular, so what is the truth of that? Did some of the later Ash'aris really disagree with the statement that the vision took place and interpreted it and agreed with the Mu'tazila? This is what the study was exposed to to identify the truth of the position of the Ash'aris of his vision -Almighty-, and the interpretation of the texts that Ibn Taymiyyah relied on in his claim and the extent of their validity, and try to find out the source of this saying when Ibn Taymiyyah, and then reach a clear position clear and clear to the late Ash'ari, especially Al- Ghazali and Al-Razi, who were stipulated by Ibn Taymiyyah in that lawsuit. The research may consist of an introduction, three sections and a conclusion, the first topic: Ibn Taymiyyah's report of the position of the late Ash'aris in his vision -Almighty-, and the second topic: the reality of the position of the late Ash'aris in his vision -Almighty-, and the third topic: the reasons driving the position of Ibn Taymiyyah of the late Ash'aris in his vision- Almighty- and the response to it, and the conclusion: in which the most important results of the research and its recommendations. Methodology: In this research, the critical analytical approach was followed. Results: The invalidity of Ibn Taymiyyah's claim that the late Ash'aris denied his vision -Almighty-. In his report of this position, Ibn Taymiyyah relied on obligation, as well as on texts that are far removed from the reality of their position on the vision. Ibn Taymiyyah considered that proving a vision without a side is the focus of the turning point for those who are late in denying the vision -as he claimed-. Ibn Taymiyyah was influenced by the Mu'tazila and Ibn Rushd's criticism of the Ash'aris in proving a vision without a side, and he was also influenced by some Hanbalis in their position on the Ash'aris in the vision. The position of the late Ash'aris on the rational evidence to prove the vision and their position on the transmission evidence was a motive for Ibn Taymiyyah in accusing them of denying it. Recommendations: Re-reading what Ibn Taymiyyah committed his opponents to do in doctrinal issues, studying the extent to which Ibn Taymiyyah was influenced by the Mu'tazila and Ibn Rushd in response to his opponents, and studying the intellectual development of the late Ash'aris and his motives.