عناصر مشابهة

مبادئ التربية الدولية من منظور إسلامي

تفصيل البيانات البيبلوغرافية
المصدر:دراسات في التعليم الجامعي
الناشر: جامعة عين شمس - كلية التربية - مركز تطوير التعليم الجامعي
المؤلف الرئيسي: العطاس، طالب بن صالح بن حسن (مؤلف)
المجلد/العدد:ع33
محكمة:نعم
الدولة:مصر
التاريخ الميلادي:2016
الصفحات:212 - 297
DOI:10.21608/DEU.2016.18565
ISSN:2356-9883
رقم MD:966559
نوع المحتوى: بحوث ومقالات
اللغة:Arabic
قواعد المعلومات:EduSearch
مواضيع:
رابط المحتوى:
LEADER 06991nam a22002417a 4500
001 1709700
024 |3 10.21608/DEU.2016.18565 
041 |a ara 
044 |b مصر 
100 |a العطاس، طالب بن صالح بن حسن  |g Alattas, Taleb Saleh Hasan  |e مؤلف  |9 144409 
242 |a Principles of International Education from An Islamic Perspective 
245 |a مبادئ التربية الدولية من منظور إسلامي 
260 |b جامعة عين شمس - كلية التربية - مركز تطوير التعليم الجامعي  |c 2016  |g مايو 
300 |a 212 - 297 
336 |a بحوث ومقالات  |b Article 
520 |a جاءت هذه الدراسة في ثلاثة محور وهي:\nالمحور الأول: عرج هذا المحور وأوضح مفهوم التربية الدولية وأهدافها ونشأتها، ثم أوضح مفهوم ونشأة وأهداف وبرامج كل صيغة من صيغها.\nالمحور الثاني: عالج هذا المحور على نقد التربية الدولية من منظور التربية الإسلامية وكان في أحد عشر عنصرا على النحو التالي:\n•\tالتربية الدولية وضعية المنبت، مادية الاتجاه.\n•\tالتناقض بين النظرية والتطبيق.\n•\tسلبية مبادئ حقوق الإنسان التربوية في المواثيق الدولية.\n•\tمبادئ التربية الدولية مصاغة بعبارات عامة وبمنهجية غير علمية.\n•\tمبادئ التربية الدولية تبعية واغتراب وفقدان للهوية.\n•\tمبادئ التعايش الدولي في التربية الدولية لا تتوافق مع مبادئ التعايش الدولي في الإسلام.\n•\tمبادئ التربية الدولية مصطلحات براقة، لا يستفيد منها إلا القوي.\n•\tتأثير التربية الدولية السلبي على نظم التربية والتعليم في العالم الإسلامي.\n•\tالتربية الدولية تخالف أصول التربية الحضارية الإسلامية.\n•\tمحدودية ثمرة ونفع التربية الدولية على المجتمعات الإسلامية.\n•\tالتربية الدولية تسعى إلى تغريب المرأة وجعلها نسخة مكررة من المرأة الغربية.\nالمحور الثالث: وقد أوضح الضوابط والتوجيهات الكلية في تطبيقات التربية الدولية وقد تضمن أحد عشر ضابطا وتوجيهاً:\n•\tمعرفة مراد الله.\n•\tالتسلح بالعلم الشرعي.\n•\tالانفتاح على ثقافات الآخرين دون انبهار أو انسلاخ أو ذوبان.\n•\tضمان تحقيق الوحدة الفكرية قبل المشاركة وممارسة تطبيقات التربية الدولية.\n•\tعالمية الإسلام.\n•\tالأصل في العلاقات الدولية أنها قائمة على تبليغ دين الله وتحقيق المصالح ودرء المفاسد.\n•\tوعمارة الأرض وفق شرع الله.\n•\tديمومة التدافع والصراع بين الحق والباطل.\n•\tالعزة والاستعلاء بالدين لا بالذات أو العرق.\n•\tالعدل والإنصاف.\n•\tالعناية التامة باللغة العربية تعلما وتعليما وتطبيقا، والحذر من تحقير شأنها.\n•\tالتأكيد على حقوق المرأة وفق المنهاج الرباني.\nثم ختمت الدراسة بالتوصيات التي يراها الباحث وحث على القيام بها وتنفيذها... أ. ه. 
520 |f This study is based on three main areas:\nThe first area: It explained the concept of international education, its objectives, and its origins, and then clarified the concept, origin, objectives, and programs of each of its forms.\nThe second area is the criticism of international education from the perspective of Islamic education. It has 11 elements, as follows:\n• International education and the status of the origin, material direction.\n• The discrepancy between theory and practice.\n• The negative principles of human rights education in international conventions.\n• The Principles of international education formulated in general terms and non-scientific methodology.\n• The principles of international education dependency and alienation and loss of identity.\n• The principles of international coexistence in international education do not conform to the principles of international coexistence in Islam.\n• The principles of international education are bright terms, from which only the strong benefit.\n• The negative impact of international education on education systems in the Islamic world.\n• International education violates the principles of Islamic civilization education.\n• The limited fruits and benefits of international education to Islamic societies.\n• International education seeks to alienate women and make them a duplicate of Western women.\nThe third area: It explained the overall controls and guidelines in the applications of international education. It included eleven principles and guidance:\n• Knowing what Allah intended.\n• Armament with Islamic knowledge.\n• Open up to other people's cultures without fascination, dissolution or melting.\n• Ensure the realization of intellectual unity before participating and practicing the applications of international education.\n• The universality of Islam.\n• The basic principle in international relations is that it is based on communicating the religion of God and the realization of interests and ward off evil.\n• Building the earth according to the laws of God.\n• The perpetuation of the struggle between right and wrong.\n• Dignity and superiority of religion, not of oneself or race.\n• Justice and fairness.\n• Take full care of the Arabic language in education, education, and application, while being careful not to demean it.\n• Emphasize women's rights in accordance with the divine curriculum.\nThen the study concluded with the recommendations that the researcher believes and urges that they should be carried out and implemented.\nThis abstract translated by Dar AlMandumah Inc. 2018 
653 |a التربية الدولية  |a الأساليب التربوية  |a التربية الإسلامية  |a الهوية الإسلامية 
773 |4 التربية والتعليم  |6 Education & Educational Research  |c 002  |f dirāsāt fi-al-taʿlīm al-ğāmiʿī  |l 033  |m ع33  |o 0121  |s دراسات في التعليم الجامعي  |t Studies in university education  |v 000  |x 2356-9883 
856 |u 0121-000-033-002.pdf  |n https://deu.journals.ekb.eg/article_18565.html 
930 |d y  |p y 
995 |a EduSearch 
999 |c 966559  |d 966559