عناصر مشابهة

دراسة العلاقة بين الذكاء الانفعالي والرضا الوظيفي على عينة من المعلمين في محافظة دمشق

تفصيل البيانات البيبلوغرافية
العنوان بلغة أخرى:A study of the relationship between emotional intelligence and job satisfaction on a sample of school teachers in Damascus
المصدر:مجلة جامعة البعث للعلوم الإنسانية
الناشر: جامعة البعث
المؤلف الرئيسي: يوسف، علا (مؤلف)
مؤلفين آخرين: رحمة، عزيزة (مشرف)
المجلد/العدد:مج40, ع77
محكمة:نعم
الدولة:سوريا
التاريخ الميلادي:2018
التاريخ الهجري:1439
الصفحات:143 - 179
رقم MD:937188
نوع المحتوى: بحوث ومقالات
اللغة:Arabic
قواعد المعلومات:HumanIndex
مواضيع:
رابط المحتوى:
الوصف
المستخلص:This research aimed to study the relationship between emotional intelligence and job satisfaction on a sample of school teachers in Damascus, To achieve the purpose of the research it was pulled a random sample of (265) teachers divided into (115) male teachers and (150) female teachers. The researcher applied emotional intelligence and job satisfaction measures on the research sample, the validity and stability of the measures have been verified using multiple modalities, also the researcher studied the differences between males and females in both emotional intelligence and job satisfaction, and the correlation between the scores of the sample on both measures, the results of the field study indicated that: - There are statistically significant relationship between emotional intelligence and job satisfaction among the sample male individuals. -There are statistically significant relationship between emotional intelligence and job satisfaction among the sample female individuals. -There are no statistically significant differences in emotional intelligence levels between male teachers and female teachers. -There are statistically significant differences in job satisfaction levels between male teachers and female teachers.

هدف البحث الحالي إلى دراسة العلاقة بين الذكاء الانفعالي والرضا الوظيفي على عينة من المعلمين في محافظة دمشق، ولتحقيق غرض البحث سحبت عينة عشوائية مؤلفة من (265) معلماً ومعلمة مقسمة إلى (115) معلما و(150) معلمة. طبقت الباحثة مقياسي الذكاء الانفعالي والرضا الوظيفي على عينة البحث، وجرى التحقق من صدق وثبات المقياسين باستخدام عدة طرائق، وقامت الباحثة بدراسة الفروق بين الذكور والإناث في كل من الذكاء الانفعالي والرضا الوظيفي، ودراسة الارتباط بين درجات أفراد العينة على كلا المقياسين، وتوصل البحث إلى النتائج التالية: - لا توجد فروق ذات دلالة إحصائية في مستويات الذكاء الانفعالي بين الذكور والإناث. - توجد فروق ذات دلالة إحصائية في مستوى الرضا الوظيفي بين الذكور والإناث. - توجد علاقة ذات دلالة إحصائية بين الذكاء الانفعالي والرضا الوظيفي لدى أفراد العينة من العلمين الذكور. - توجد علاقة ذات دلالة إحصائية بين الذكاء الانفعالي والرضا الوظيفي لدى أفراد العينة من المعلمات الإناث.