عناصر مشابهة

دعاء إبراهيم عليه السلام في القرآن الكريم: دراسة تفسيرية

تفصيل البيانات البيبلوغرافية
العنوان بلغة أخرى:The Duaa of Ibrahim-Peace Be Upon Him- in the Quran: An Interpretive Study
المصدر:مجلة العلوم الشرعية واللغة العربية
الناشر: جامعة الأميرة نورة بنت عبد الرحمن
المؤلف الرئيسي: الحربي، مي بنت محمد هلال (مؤلف)
المجلد/العدد:مج3, ع1
محكمة:نعم
الدولة:السعودية
التاريخ الميلادي:2018
التاريخ الهجري:1439
الصفحات:21 - 134
ISSN:1658-726x
رقم MD:880143
نوع المحتوى: بحوث ومقالات
اللغة:Arabic
قواعد المعلومات:IslamicInfo
AraBase
مواضيع:
رابط المحتوى:
الوصف
المستخلص:إبراهيم عليه السلام من أولى العزم من الرسل، وكان أمة قانتاً لله حنيفاً فرغبت أن يكون موضوع بحثي : "دعاء إبراهيم عليه السلام في القرآن الكريم" دراسة تفسيرية، وقد قسمت البحث إلى مقدمة، وتمهدي، وتسعة مباحث، وخاتمة. المقدمة : وفيها خطة البحث وأهميته، والتمهيد : وفيه معنى الدعاء لغة واصطلاحاً، وفي المباحث التسعة تناولت دعاء إبراهيم عليه السلام في القرآن الكريم فاستغفاره لأبيه كان وعداً وعده إبراهيم أباه طمعاً في إيمانه، ولكن لما أصر أبوه على الشرك تبرأ منه، وترك الاستغفار له، وحرص إبراهيم عليه السلام على الدعاء بالذرية الصالحة، وقد بدأ في ذلك قبل ولادتهم، ودعاء الله بأن يهبه الحكمة، ويلحقه بالصالحين، وأن يجعل له لسان صدق في الآخرين، وطلب الإمامة لبعض ذريته حينما بُشر بها، ويتضح من دعائه رغبته الصادقة في بقاء "الإسلام" فيمن بعده إلى أن يرث الله الأرض ومن عليها، وحرص أن يبعث الله في ذريته رسولاً منهم يتلو عليهم الآيات ويعلمهم الكتاب والحكمة، ودعا لمكة بالأمن وأن يرزق أهله من الثمرات وأن يجعل أفئدة من الناس تهوي إليه، ورجح المصلحة الدينية على المصلحة الدنيوية حينما أسكن بعض ذريته في "وادي غير ذي زرع" وذلك لإقامة الصلاة وعبادة الله، ومن الأمور التي حرص خليل الرحمن على وقاية ذريته منها عبادة الأًنام لأنها سبب ضلال كثير من الناس، وحرص إبراهيم عليه السلام على إشراك ابنه "إسماعيل" في عمل الخير "بناء البيت"، وتنزيه إبراهيم عليه السلام عن الشك والشبهات حاول أعداء الحنيفية أن يلصقوها به، ورؤية إبراهيم عليه السلام كيفية إحياء الموتى آية من الله على صدقه في دعوته، وأنه نبي رسول.

Ibrahim - peace be upon him - is one of the ulu'l-azm of our Prophets. He was a community in himself; he was obedient to Allah and turned to him exclusively. I thus decided that my research 'Ibrahim's Duaa in The Quran' would be a study of tafseer, and have divided this paper into an introduction, a preface, nine parts, and a conclusion. The introduction: contains the importance of this research and the research plan. The preface: contains the meaning of duaa' linguistically and scientifically. As to the nine parts, they deal with the duaa' of Ibrahim - peace be upon him -; him seeking forgiveness for his father was a promise made by Ibrahim - pbuh - in hopes that his father would believe, but when his father insisted on shirk, Ibrahim - pbuh – disowned his father and stopped seeking forgiveness for him. Ibrahim - pbuh - also made duaa' for good offspring before the birth of his children. And his duaa' to Allah to grant him wisdom and join him with the righteous, and to grant him true renown among posterity. Ibrahim - pbuh - also sought imamah for his offspring after receiving glad tidings of the same. Ibrahim sincerity in making duaa’ for the continuance of Islam until Allah inherits this earth and its inhabitants is also very evident. He also prayed for his descendants that Allah will rise up from among them a messenger who shall recite the revelations to them and teach them the book and wisdom. Ibrahim - pbuh - also made duaa' for the peace and security of Makkah, and that Allah will provide for its people and turn the hearts of people towards them. He also made preference to religious interests over worldly interests when he settled some of his descendants in a barren valley so they may perform Salah and worship Allah. Ibrahim - pbuh - too sought to protect his descendants from worshiping idols as it is the root cause of people being misled. He was also keen on his son Ismael's participation in the building of the Kaa'bah. Purifying Ibrahim - pbuh - from doubt and all other matters attributed to him by the enemies of hanafiyyah. Ibrahim's - pbuh - witnessing how Allah brings the dead back to life is a sign from Allah about his truthfulness in his da'wah, and that he is a prophet and a messenger.