عناصر مشابهة

What is Called and Act of Donation?: A Comparative Terminology

تفصيل البيانات البيبلوغرافية
المصدر:مجلة الناصرية للدراسات الاجتماعية والتاريخية
الناشر: جامعة معسكر - مخبر البحوث الاجتماعية والتاريخية
المؤلف الرئيسي: Miura, Toru (مؤلف)
المجلد/العدد:ع7
محكمة:نعم
الدولة:الجزائر
التاريخ الميلادي:2016
الصفحات:13 - 23
ISSN:2170-1822
رقم MD:816070
نوع المحتوى: بحوث ومقالات
اللغة:English
قواعد المعلومات:HumanIndex
مواضيع:
رابط المحتوى:
LEADER 05298nam a22002177a 4500
001 1575181
041 |a eng 
044 |b الجزائر 
100 |9 435403  |a Miura, Toru  |e Author 
245 |a What is Called and Act of Donation?:  |b A Comparative Terminology 
260 |b جامعة معسكر - مخبر البحوث الاجتماعية والتاريخية  |c 2016  |g جوان 
300 |a 13 - 23 
336 |a بحوث ومقالات  |b Article 
520 |b The donation of property has been prevalent in a great many regions throughout history. Though the original meaning of waqf/habs in Arabic is simply to ‘stop’ or to ‘block’ the alienation of one’s property permanently, the act really means endowment or donation. The waqf in Islamic law seems to be unique in its definition that « the act of founding a charitable trust, and, hence the trust itself, ... with the intention of a pious deed, to designate persons or public utilities as beneficiary » (EI2, R.Peters, 2000). Therefore the act of waqf creates a triangular relation among the endower, beneficiaries, and the endowed properties (or their administrator) to circulate revenue of the trust (R. Deguilhem, 2005). There were three kinds of donation and management for immovable property in pre-modern China ; for family lineages, religous institutions, and philanthropic activities. They worked as a trust for family leneagse and religioussocial institutions. Medieval Japanese society was characterized by many kinds of land donation among local notables, military lords, court nobles, religious institutions, the Shogun(military ruler) and the Emperor. The act of donation organized socio-political relations among them, by creating reciprocal ties between donor and receiver, and this world and the next, that is Buddhist society and secular society. However the concept of ownership itself was very ambigious, compared to clearness in modern Europe and did expect a return from donated properties such as a trust. What guranteed such a return ? It relates to terminology expressing an act of donation as well as a trust. In this presentation, i would answer this fundamental question, discussing meaning and definition of original words (Arabic, Chinese and Japanese) expressing donation and trust in each region. 
520 |a ساد التبرع بالممتلكات العديد من المناطق عبر التاريخ، وبالرغم من آن المعنى الأصلي للوقف وللحبوس في اللغة العربية هو ببساطة "الوقف" أو "الحبس" عن التصرف في الممتلكات بشكل دائم، وقانونيا يعني حق الوقف أو الهبة، إلا أن تعريف الوقف في الشريعة الإسلامية فريد من نوعه فهو: "عمل من أعمال تأسيس الأوقاف الخيرية، مع نية العمل الخيري، بتعيين الأشخاص أو المرافق المستفاد منها. وينشئ الوقف في الحقيقة علاقة ثلاثية بين الواقف والمادة التي تمنح للمستفيدين وخصائص تعميم إيراداته. أما قبل العصر الحديث، فقد كان هناك ثلاثة أنواع من العطاء ومن إدارة العقارات في الصين منها: الخاصة بالعائلات، والمؤسسات الدينية، والأنشطة الخيرية، لقد عملوا لوقف الآسرة الحاكمة والمؤسسات الدينية والاجتماعية، في حين اتسم المجتمع الياباني خلال القرون الوسطى بعدة أنواع من التبرع: كالأراضي بين القادة المحليين، أمراء الجيش والنبلاء من المحليين، والمؤسسات الدينية، "شوغون" (قائد عسكري) والإمبراطور. لقد أسس فعلا العطاء علاقات، اجتماعية وسياسية منظمة، وروابط متبادلة بين المتبرع والمتلقي، وبين هذا العالم والعالم الآخر، آي بين المجتمع البوذي والمجتمع العلماني، ومع ذلك، كان مفهوم الملكية نفسها غامضا جدا بالمقارنة بين المفهوم الأوروبي الحديث والشريعة الإسلامية، إذ من الضروري الإشارة إلى آن الناس في هذه المناطق الثلاث كانوا يتوقعون عودة العطاءات. لكن من كان يضمن عودة مصطلحات فعل العطاء والوقف؟. وأود من خلال هذه المداخلة الإجابة على هذا السؤال الجوهري، ومناقشة معنى وتعريف المنشأ المعبر عن العطاء والثقة في كل منطقة (العربية والصينية واليابانية).  
653 |a الشريعة الإسلامية  |a الأوقاف الإسلامية  |a الوقف الخيري 
773 |4 التاريخ  |6 History  |c 021  |l 007  |m ع7  |o 1708  |s مجلة الناصرية للدراسات الاجتماعية والتاريخية  |t Nasiriyah Journal of Social and Historical Studies  |v 000  |x 2170-1822 
856 |u 1708-000-007-021.pdf 
930 |d n  |p y  |q n 
995 |a HumanIndex 
999 |c 816070  |d 816070