عناصر مشابهة

Pirandellian Dark Comedy in Wendy Wasserstein’s: The Heidi chronicles

تفصيل البيانات البيبلوغرافية
العنوان بلغة أخرى:كوميديا بيرانديللو السوداء في مسرحية ويندى واسرشتاين: سجلات هايدي
المصدر:حوليات آداب عين شمس
الناشر: جامعة عين شمس - كلية الآداب
المؤلف الرئيسي: الحلفاوى، أيمن (مؤلف)
المجلد/العدد:مج43
محكمة:نعم
الدولة:مصر
التاريخ الميلادي:2015
الصفحات:511 - 544
DOI:10.21608/aafu.2015.8898
ISSN:1110-7227
رقم MD:738220
نوع المحتوى: بحوث ومقالات
اللغة:English
قواعد المعلومات:HumanIndex
AraBase
مواضيع:
رابط المحتوى:
الوصف
المستخلص:يهدف هذا البحث إلى دراسة مسرحية الكاتبة الأمريكية وندي وسيرتين وقائع حياة هايدي (1988) كمثال للكوميديا السوداء في ضوء مفهوم برندلوا عن الكوميديا السوداء إذ تعد وندي وسيرتين إحدى أبرز الكتاب الأمريكان المعاصرين المتميزة باستخدام هذا الأسلوب في أواخر العشرينات. وتبدأ الدراسة بعرض موجز عن مفهوم الكوميديا السوداء مع استعراض أهم الكتاب الرواد في استخدام هذا النوع ويأتي برندلو في مقدمة هؤلاء الرواد الذين تميزوا في استخدام هذا الأسلوب في مسرحيته المختلفة وفي مقالته النقدية On Humor. لذا يقوم هذا البحث بتطبيق مفهوم برندلو للكوميديا السوداء على مسرحية ويندي وسيرتين وقائع حياة هايدي لإثبات كيف أن أسلوب ويندي وسيرتين يعد مثالا فريدا للكوميديا السوداء في المسرح العالمي.

The main aim of this paper is to study Wendy Wasserstein's The Heidi Chronicles (1988) as a dark comedy in the light of Pirandello's definition of dark comedy. Wendy Wasserstein (1950-2006) is one of the contemporary female playwrights who makes use of dark comedy. She is an excellent example of the genre dark comedy in the late twentieth century. This study attempts to explore a brief history of the genre and its predecessors and of expert opinions on the subject. Since all of the theorists in this study agree that Pirandello laid the groundwork for modem tragicomedy, through his plays and from On Humor, Pirandello's key points are identified and used as guidelines for determining the criteria with which to assess Wasserstein's play as a dark comedy. Wasserstein's The Heidi Chronicles (1988) is evaluated using the principles suggested by Pirandello: contradiction, opposition, and skepticism, and the three aspects of character: incongruity, humanness, and pity and sympathy. In conclusion, it turns out that Wasserstein transformed the genre, made it suitable to her time and re-stated its significance as a method for revealing human frailty