عناصر مشابهة

Memory Seemed Unwise : Archaeological Dynamics of Memory and Amnesia : An Archetypal Reading of Toni Morrrisons Beloveda

تفصيل البيانات البيبلوغرافية
العنوان بلغة أخرى:هل من الحكمة التذكر؟: دراسة للصور الأولية و ديناميكيات التذكر و إغفال الذكرى في رواية: المحبوبة لتوني موريسون
المصدر:حوليات آداب عين شمس
الناشر: جامعة عين شمس - كلية الآداب
المؤلف الرئيسي: المليجي، إيمان محمد حلمي (مؤلف)
المجلد/العدد:مج42
محكمة:نعم
الدولة:مصر
التاريخ الميلادي:2014
الصفحات:463 - 480
DOI:10.21608/aafu.2014.6225
ISSN:1110-7227
رقم MD:662813
نوع المحتوى: بحوث ومقالات
قواعد المعلومات:HumanIndex
AraBase
مواضيع:
رابط المحتوى:
الوصف
المستخلص:تعمد هذه القراءة للصور الأولية برواية "محبوبة" للكاتبة توني موريسون إلى كشف النقاب عن ديناميكيات التذكر وتجاهل الذكرى أو فقدان الذاكرة للاشعوري والشعوري. وفي هذا إلقاء للضوء على الرؤية الثنائية للكاتبة والرموز المتناقضة المستخدمة ومرجعيتها الأرشيفية، باستخدام تعبير الفيلسوف الفرنسي ميشيل فوكو، ونجد أن الصور الخيالية والرموز بالرواية نخاطب العقل الجمعي أو الذاكرة العرقية للإنسانية باستخدام مصطلحات عالم النفس كارل يونج والشاعر ت. س وايليوت. يبدو من تكنيك إحياء الذاكرة الذي يهيمن على الرواية استدعاء أو استنساخ الماضي رمزيا من خلال شبح المحجوبة أولا ثم بعثها القاتل مرة أخرى، والبعث هنا معنوي ومادي، شخصي وجمعي، وهو يعبر عن الماضي والحاضر في أن واحد. وفي الختام نجد كلا من الكاتبة والقارئ يطرح تساؤلا مؤلما وعميق الأثر في كتابة التاريخ الأمريكي الحقيقي: هل من الحكمة التذكر أم طمس الذكرى؟ وهل آنذاك نشترك في الجريمة بالصمت إزاءها وتغييب ومحو الحقيقة؟

An archetypal reading of Toni Morrison's Beloved highlights the archaeological dynamics of memory and amnesia at work in the novel to communicate the author's dualistic vision of the world, in general, and of racial discrimination and the American dream, in particular. Memory and forgetfulness are both individual and collective. Morrison's digging into archival residues seems very effective since she addresses 'racial memory'1 or the 'collective unconscious'2 of all readers. The technique underlying the whole novel is that of memory reenacted, in other words, of the ritualistic incarnation of the past, allegorically through the ghost of Beloved, then, literally through her fatal resurrection. The ghost could be taken as a projection of Sethe's tormented conscience while the body of Beloved is, indeed, but a fatal resurrection. Beloved is a paradoxical symbol of both past and present as well as amnesia and memory, whether wilful or unconscious, personal or racial. Is it a call for always retaining the memory or the scar of a racist past? Repressing the memory is crystallized in the concluding statements: "it is not a story to pass on" and "memory seemed unwise"3. "They forgot her like an unpleasant dream during a troubled sleep", "quickly and deliberately forgot her" (274, 5). The danger of forgetfulness is a national disaster of complicit silence, absence and erasure from the authentic narrative of American history.

وصف العنصر:نص المقال باللبغة الإنجليزية