عناصر مشابهة

حديث إرضاع الكبير : إشكاليات ، أسباب ، حلول

تفصيل البيانات البيبلوغرافية
المصدر:مجلة الإسلام في آسيا
الناشر: الجامعة الإسلامية العالمية
المؤلف الرئيسي: الخير آبادي، محمد أبو الليث (مؤلف)
مؤلفين آخرين: محسن، عبدالناصر سلطان (م. مشارك)
المجلد/العدد:مج 8 عدد خاص
محكمة:نعم
الدولة:ماليزيا
التاريخ الميلادي:2011
الصفحات:133 - 162
ISSN:1823-0970
رقم MD:477218
نوع المحتوى: بحوث ومقالات
قواعد المعلومات:IslamicInfo
مواضيع:
رابط المحتوى:
الوصف
المستخلص:سالم مولى أبي حذيفة كان ابنا بالتبني لأبي حذيفة رضي الله عنه منذ صغره، فكان يدخل على زوجته سهلة بنت سهل دون حرج، ثم ألغي حكم التبني في الإسلام، وبلغ سالم مبلغ الرجال، ومع ذلك هو كان يدخل على زوجته كالسابق، وبدأ أبو حذيفة يستاء من ذلك، فشكت زوجته إلى رسول الله صلي الله عليه وسلم ذلك، فقال لها: «أرضعيه»، فأرضعته فذهب من أبي حذيفة ذلك الاستياء. فهذا لوحظ فيه ثلاث إشكاليات، وهي: أنه يعارض أحاديث أخرى صحيحة مروية عن عائشة وغيرها تقيد الرضاعة بما قبل الفطام. وأن ظاهر عبارة "أرضعيه" يتنافى مع الذوق السليم والفطرة السليمة. وأن عائشة رضي الله عنها كانت تأمر أخواتها وبنات أخيها بإرضاع الرجال الذين تريد أن يدخلوا عليها. فحلت الإشكالية الأولى بأن التحريم بإرضاع الكبير لا يوجه إلا لمن تكون بمثابة أم لمن سترضعه، كسهلة لسالم. وأما كونه معارضا للذوق السليم فيمكن أن تحلب المرأة اللبن في إناء، ثم تعطيه إياه فيشربه منه. وأما إشكالية دخول الرجال الأجانب على عائشة رضي الله عنها بطريق الرضاع، فلا توجد رواية واحدة مذكور فيها أنها عملت بهذا الرأي وأدخلت عليها الرجال، فيبدو أن هذه الروايات مدسوسة على الرواة.

Salim Mawla Abu Huzaifa was adopted son of Abu Huzaifa since his young age; he used to enter the house of the wife of Abu Huzaifa, Sahalah bint sahal, without any forbiddance. Later on, adoption was abolished in Islam and by the time Salim has reached his manhood, yet he was entering the house of the wife of Abu Huzaifa as before, Abu Huzaifa began to resent that, so she complained to the Messenger of Allah. The messenger said to her to “suckle him” so she suckled him and therefore the resentment which Abu Huzaifa used to feel ceased. There are three problems in this tradition; they are: this tradition contradicts other authentic traditions narrated from Aisha and others which restrict valid suckling before weaning time, and the outward meaning of “suckle him” is contrary to good taste and common sense. However, Aa'ishah (may Allah be pleased with her) used to ask her sisters and nieces to suckle those men who wanted to enter her house; therefore, the first problem is resolved. As far as the issue of being against the good taste is concerned, women can exude milk in a pot and hand it to the man to drink from it. Regarding the issue that male strangers used to enter the house of Aa'ishah (may Allah be pleased with her) after suckling, there is no such single narration where there in is mention that she practiced this opinion and allowed male strangers to enter her house; therefore, it appears that these narrations are interpolations ascribed to the narrators.