عناصر مشابهة

الحرب في اليهودية : عرض و نقد

تفصيل البيانات البيبلوغرافية
المصدر:مجلة الدراسات الإسلامية
الناشر: جامعة الملك سعود - كلية التربية
المؤلف الرئيسي: الشنيبر، خالد بن محمد (مؤلف)
المجلد/العدد:مج 25, ع 2
محكمة:نعم
الدولة:السعودية
التاريخ الميلادي:2013
الصفحات:229 - 263
ISSN:1658-6301
رقم MD:429525
نوع المحتوى: بحوث ومقالات
قواعد المعلومات:IslamicInfo
مواضيع:
رابط المحتوى:
الوصف
المستخلص:يهتم هذا البحث بتفصيل الموقف اليهودي من الحرب والموقف من غير اليهود، كما في نصوص كتبهم المقدسة في العهد القديم. كما يهدف إلى تفسير بعض المواقف اليهودية الحربية، واستيضاح أوامر كتبها المقدسة. وقد سلكت فيه المنهج الاستقرائي الاستنباطي. ومن أهم النتائج التي توصلت لها: أنه لابد أن نفرق بين حديث القرآن عن جهاد أنبياء إسرائيل في سبيل الله، وبين ما يقصه علينا العهد القديم اليهودي، فالأول محل تصديق وإيمان كامل عند المسلمين، وأما الثاني فينطبق عليه الموقف من شريعة أهل الكتاب، كما يلاحظ- أيضا- عدم وجود أوامر دينية للقوات الإسرائيلية؛ لعرض الدين على الشعوب الأخرى أثناء الحروب، لكن هذا لا يعني عدم قبول اليهود دخول الأمم الأخرى في دينهم، وأيضا فعروض السلام لا يمكن تطبيقها إلا على الأمم البعيدة من ارض إسرائيل، بخلاف القريبة التي تنص التعاليم على أن لا خيار لهم سوى الحرب أو القتل. ومن أهم توصيات البحث: أن تنحو دراسات مقارنة الأديان إلى البحث في جوانب الحياة المعاصرة، كقضايا السلام والحرب وغيرها من القضايا التي تهم الرجل العادي، وليس المتدين فقط، كما توصي بجمع الفتاوى اليهودية المعاصرة في الموقف من غير اليهود، ومحاولة ربطها بالتعاليم الكتابية، لمعرفة مدى الالتزام اليهودي بتعاليم الكتب المقدسة عندهم

This detailed research is concerned with understanding the Jewish position on war with non-Jews in the light of the Old Testament. It also aims to explain certain Jewish stances towards war, with particular clarification of Jewish commands. The research follows inductive and deductive approaches. Among the most important findings is that there is a distinction between the Qur’anic statements on the jihad done by the prophets of the Children of Israel for the sake of Allah on the one hand and the Old Testament statements on the other. The Qur’anic statements are faithfully accepted by Muslims, while those of the Old Testament are regarded along the same lines applicable to the jurisdiction of the “people of the book”. Evidently, there are no religious instructions for the Israeli armed forces at war to invite whom they are fighting to embrace Judaism. However, that does not mean the Jews do not accept others to embrace their religion. There is also the option of peace; it applies only to nations that are far from the land of Israel, but not to countries nearby. Related written commands give no choice but armed conflict; it is either war or death. One of the main recommendations of this research is that comparative studies of religions discuss aspects of contemporary life, such as peace and war as well as other issues that concern ordinary people, who are not necessarily religious. The research recommends that contemporary Jewish religious views on the status of non-Jews be gathered and compared with written teachings in the Old Testament. This will help