عناصر مشابهة

"حكايتي شرح يطول" من منظور التحليل الجندري

تفصيل البيانات البيبلوغرافية
المصدر:مجلة دراسات جامعية في الآداب والعلوم الإنسانية
الناشر: الجامعة اللبنانية - كلية الآداب والعلوم الإنسانية - مركز الأبحاث والدراسات
المؤلف الرئيسي: عيسى، نهوند القادري (مؤلف)
المجلد/العدد:ع1
محكمة:نعم
الدولة:لبنان
التاريخ الميلادي:2019
الصفحات:30 - 46
ISSN:2707-1863
رقم MD:1428920
نوع المحتوى: بحوث ومقالات
اللغة:Arabic
قواعد المعلومات:HumanIndex
مواضيع:
رابط المحتوى:
الوصف
المستخلص:أسهمت البناءات الاجتماعية والثقافية لسمات كل من الجنسين وأدوارهما ووظائفهما التي تختصرها كلمة "الجندر" تاريخيا في وضع النساء والرجال في قوالب نمطية. تغلغلت هذه البناءات في عمق الذهنيات السائدة تعرضت لاهتزازات متباينة بين الفينة والفينة، فكانت تخبو أحيانا وتطفو على السطح أحيانا أخرى، بفعل التطور الذي طال عمق البنى المجتمعية من ناحية، ومحاولات التفلت الفردية وخرق جدار التنميط من ناحية ثانية. ودعم هذه البناءات تعالق متغير النوع الاجتماعي مع متغيرات عديدة منها: متغير العمر، الفئة الاجتماعية، الوضع التعليمي، الوضع الاقتصادي، المستوى الثقافي ووجهته بشقيها التقليدي والحداثوي ... إلخ، وهذا ما جعل تلك المحددات الاجتماعية والثقافية تأخذ مسارا ملتويا، وعقد مقاربات الباحثين للموضوع، وجعل المعادلات الخطية تنكشف هزالتها أمام تعقيدات الأوضاع، لاسيما عندما تتفاقم صعوبتها بفعل الصراعات والصدامات على مختلف أشكالها. والساعي إلى قراءة الرواية من منظور التحليل الجندري، سرعان ما يجد تجليات تلك البناءات الثقافية والاجتماعية لأدوار كل من الجنسين وصفاتهما مبثوثة في ثناياها. وبإمكانه أيضا أن يلاحظ كيف تنسحب هذه البناءات من جيل إلى جيل، وكيف يتم توارثها ويعاد إنتاجها بأشكال عديدة. والمتعمق أكثر يجد أن الرجل يتلقى مفاعيل هذه البناءات كما المرأة، كما الأولاد، كما المجتمع بشكل عام. واللافت أن مواجهة هذه المفاعيل ووطأتها الثقيلة، كما صورته لنا حنان الشيخ في روايتها، كانت تتم بأساليب متعددة؛ إما ملتوية مثل الاحتيال والكذب والسرقة، وإما منسحبة مثل الهروب والاستسلام والانتحار، أحيانا. وكان من نتيجة تعالق التمييز الجندري مع الثقافة الدينية أن أضعفت هيبة القانون، وأفرغت العدالة من مضمونها، ودفعت النساء إما للاستسلام لقدرهن، وإما لاستبطان أشكال تمييز مبنية على أساس النوع الاجتماعي وإعادة إنتاجها بطريقة مضاعفة، إنما بالمؤنث. ومن الواضح أن حنان بطريقة سردها لحكاية كاملة أدرجتها في الزمن الأنثوي المراد له أن يبقى أبديا. والسؤال المحير حاليا: هذا الزمن الأنثوي المتسم بالديمومة، كيف سيشغل موقعه في الزمن الافتراضي المتشابك والمتناقض مع الزمن الواقعي، خصوصا أنه غير واضح أيهما سيبتلع الآخر؟

Social and cultural constructions of the characteristics, roles, and functions of both sexes, abbreviated by the term "gender," have historically contributed to placing women and men in stereotypes. These structures have deeply permeated prevailing mentalities and have been exposed to varying fluctuations over time. At times, they faded away, while at other times, they resurfaced due to the development that affected the depth of societal structures on the one hand and individual attempts to escape and breach the wall of stereotyping on the other. These constructs are influenced by the relationship of the gender variable with various factors, including age, social group, educational status, economic status, cultural level, and orientation, whether traditional or modern, among others. This complexity has led these social and cultural determinants to take a convoluted path, complicating researchers' approaches to the subject. Linear equations reveal their fragility in the face of the complexities of the situation, particularly when the difficulty is exacerbated by conflicts and clashes in various forms. Anyone who seeks to read the novel from the perspective of gender analysis will soon find manifestations of these cultural and social constructions of the roles and characteristics of both genders scattered within it. One can also observe how these constructions are passed down from generation to generation and how they are inherited and reproduced in various forms. Upon deeper exploration, it becomes apparent that men receive the effects of these structures just as women, children, and society in general do. What is noteworthy is that confronting these effects and their heavy burden, as Hanan Al-Sheikh described it in her novel, is approached in multiple ways. This can involve twisted methods, such as fraud, lying, and stealing, or withdrawal strategies, such as escaping, surrendering, and sometimes even resorting to suicide. As a result of the interrelation of gender discrimination with religious culture, it weakened the prestige of the law, emptied justice of its content, and pushed women either to surrender to their fate or to internalize forms of discrimination based on gender, reproducing them in a double way, but with the feminine. Hanan, in her complete narrative, placed this story within a feminine time that is intended to remain eternal. The puzzling question now arises: How will this feminine time, characterized by permanence, occupy its place in the virtual time that is intertwined and contradictory with real-time, especially since it is not clear which one will swallow the other? This abstract was translated by AlMandumah Inc.