عناصر مشابهة

الخطاب الحواري في روايات محمد جبريل: رواية "مقصدي البوح لا الشكوى" أنموذجا

تفصيل البيانات البيبلوغرافية
المصدر:مجلة سرديات
الناشر: الجمعية المصرية للدراسات السردية
المؤلف الرئيسي: محمد، هند أحمد السيد (مؤلف)
المجلد/العدد:ع48
محكمة:نعم
الدولة:مصر
التاريخ الميلادي:2023
الصفحات:149 - 177
ISSN:2636-2945
رقم MD:1426025
نوع المحتوى: بحوث ومقالات
اللغة:Arabic
قواعد المعلومات:AraBase
HumanIndex
مواضيع:
رابط المحتوى:
الوصف
المستخلص:تحاول هذه الدراسة تحليل (النص المكتنز) في "مقصدي البوح لا الشكوى" رواية تسجيلية؛ حيث يؤرخ محمد جبريل سلسلة من الوجع والألم الذي عاناه، بعد إجراء عملية أسفل العمود الفقري، لم تكلل بالنجاح. هتك جبريل ستر المنظومة الطبية والعلاجية، وكشف لنا أساليب التعامل مع المرضى، خاصة أنه عاصر إضرابا للأطباء للمطالبة بحقوقهم بعد ثورتي ٢٥ يناير و٣٠ يونيو. والرواية بها أحداث وشخصيات كثيرة تتفاعل مع بعضها. يذكر جبريل الأسماء والأماكن والتواريخ صراحة في هذا العمل، إمعانا في التسجيلية، وفي السيرية، مثل نجيب محفوظ، وفؤاد قنديل، وصابر عرب، شخصيات تعبر عن إيديولوجياتها من خلال أفعالها ومواصفاتها وملامحها وكل شيء يخصها. ربما يقترب من رواية "حدوتة مصرية" ليوسف إدريس. أو هو سرد الوجع والمرض كما فعل الشاعر المصري (أمل دنقل) في ديوانه الأخير "أوراق الغرفة 8". نظرة فلسفية للحياة والموت؛ فتتدافع الأسئلة لتولد المزيد من الحيرة: لماذا يشيخ الإنسان ويموت؟ لماذا يولد الإنسان؟ تختتم الرواية التسجيلية بالأمل بتمني الشفاء وساعتها سوف يبدأ المشي بلا توقف أنضم لتيارات الناس والزحام". هنا قام الخطاب الحواري على عمودين أساسيين هما: القول، والاستفهام، وما تفرع عنهما من الأساليب والصيغ، كانت صيغة القول بين: قال، وقلت، بما فيها من إظهار المعنى، والخبر، وإظهار الحال. ليتحقق مبدأ الحوارية من خلال تحاور الأصوات داخل الرواية، التي تكون الشخصيات ممثلة لها، وكل شخصية تؤدي دورها من خلال اسمها وملامحها وصفاتها ومظهرها وخطابها، وحسب انتمائها الاجتماعي ومستواها الثقافي. والراوي يتكلم بلغة مشتركة لدى الجميع حتى يكون محايدا، كما أن الرواية قد تتخللها لغات أجناس أخرى كالشعر والمثل الشعبي، وغيرهما مما يكون موقفا إيديولوجيا.

we are trying to study the analysis of (the dense text) in “My Purpose to Reveal, Not to Complain”- a documentary novel- which chronicles a series of pain and pain that he suffered, after undergoing a lower spine operation., was not successful. Gabriel attacked the cover of the medical and treatment system, and revealed to us the methods of dealing with the disease, especially since he witnessed a strike by doctors to demand their rights after the revolutions of January 25 and June 30. The novel contains many events and many characters interacting with each other. Gabriel mentions the names, places, and dates explicitly in this work, examining the documentary and the biography, such as Naguib Mahfouz, Fouad Qandil, and Saber Arab (the former Minister of Culture), characters who express their ideologies through their actions, characteristics, and features, and everything related to them is available in the hands of the writer. Perhaps it comes close to the novel “An Egyptian Story” by Youssef Idris. Or is it a narration of pain and illness, as the Egyptian poet (Amal Dunqul) did in his last collection, “Room Papers 8,” which was published by his wife (Abla Al-Ruwaini) forty days after his death. Generous pages of philosophical outlook on life and death; “If you are afraid of death, you will certainly die,” and questions arise, generating more confusion: Why do people age and die? Why is a person born? The documentary ends with a wish for recovery, and then he will begin walking without stopping, “joining the streams of people and the crowds”. Here, the dialogical discourse was based on two basic pillars: the statement, the question, and the methods and formulas that branched out from them. The formula of the statement was between: he said, and I said, including the manifestation of the meaning, the predicate, and the manifestation of the situation. The principle of dialogue is achieved through the dialogue of the voices within the novel, of which the characters are representative, and each character plays its role through its name, features, characteristics, appearance, and speech, and according to its social affiliation and cultural level. The narrator speaks in a language common to everyone so that he is neutral, and the novel may also be interspersed with Languages of other genres, such as poetry, popular proverbs, and others that constitute an ideological position.