عناصر مشابهة

العلاقات النصية للإدراج في الحديث الشريف: دراسة بلاغية تحليلية

تفصيل البيانات البيبلوغرافية
العنوان بلغة أخرى:The Textual Relations of Inclusion in the Noble Hadith: An Analytical Rhetorical Study
المصدر:مجلة كلية اللغة العربية بالقاهرة
الناشر: جامعة الأزهر - كلية اللغة العربية بالقاهرة
المؤلف الرئيسي: التلب، عبدالخالق محمد السيد (مؤلف)
المجلد/العدد:ع42, ج1
محكمة:نعم
الدولة:مصر
التاريخ الميلادي:2023
الصفحات:1221 - 1292
ISSN:2536-9873
رقم MD:1409868
نوع المحتوى: بحوث ومقالات
اللغة:Arabic
قواعد المعلومات:AraBase
مواضيع:
رابط المحتوى:
الوصف
المستخلص:يقوم البحث على استجلاء العلاقات النصية للقول المدرج في الحديث الشريف، وبيان أثر تلك العلاقة في بناء النص وتكوينه، وتوضيح الغرض البياني للمدرج من وراء إدراجه، ويجيب عن عدد من التساؤلات البيانية التي تمثل مشكلة البحث، وأهمها: ما أنواع العلاقات النصية بين القول المدرج والحديث الشريف؟ وما أثر تلك العلاقات في الإبانة في الحديث الشريف؟ وما الأسرار البلاغية الكامنة من وراء تلك العلاقات؟ وهل قدم النص المدرج معنى مستقلا غير ما هو كائن في الحديث الشريف؟ وللكشف عن هذه الأمور وللإجابة عن تلك التساؤلات اخترت المنهج الاستقرائي التحليلي، ومعطيات علم النص الحديث، فتتبعت الأحاديث المدرجة في المتن، كما نص عليها أهل العلم بالحديث، واخترت كتاب (المدرج إلى المدرج) للسيوطي (ت ۹۱۱هـ ) ليكون مدونة البحث؛ فرصدت عدة علاقات هي: العلاقة التفسيرية على اختلاف مستوياتها (الشرح، البيان، التفصيل)، والعلاقة الاستنباطية على اختلاف صورها (التقابلية، والالتزامية، والقياسية، والتفريعية)، والعلاقة التعليلية على تنوع أساليب التعليل فيها، تعليل باللام، وتعليل بالاسم، وتعليل بالاستفهام، والعلاقة التقريرية، وقد خلص البحث إلى عدة نتائج أهمها: أن القول المدرج من الراوي لم يؤسس معنى مستقلا عن نص الحديث، وإنما كان تابعا له ومتعلقا به من جهة علاقات متنوعة: تفسيرية، واستنباطية، وتعليلية، وتقريرية، وأن أكثر العلاقات النصية ورودا في الأحاديث المدرجة هي العلاقة التفسيرية، ثم كانت العلاقة الاستنباطية، ثم جاءت العلاقة التعليلية ثم العلاقة التقريرية. وأنه كان للأقوال المدرجة في بعض الأحاديث أثر بين في الكشف عن المعاني وتوضيح المراد، خاصة في علاقتي التفسير، والتعليل، كما أكد وقوع الإدراج في الحديث على خصوصية القرآن الكريم في إعجازه، وأن نظمه لا شبيه له ولا نظير، وأنه ليس في مقدور البشر، وأما أسلوب الحديث النبوي الشريف، وإن ارتقى في أعلى درجات الفصاحة والبلاغة، يبقى في طوق الطاقة البشرية، وليس خارقا للعادة بالكلية، ولذا أمكن بعضهم أن يأتي بكلام قريب من كلامه (صلى الله عليه وسلم) في بعض الأحاديث المدرجة.

The research is based on the elucidation of the textual relations of the sayings included in the noble Hadith, clarifying the impact of that relation on the construction and composition of the text, and clarifying the rhetorical purpose of the inserted behind its inclusion. It also answers a number of rhetorical questions that represent the problem of research, and the most important of which are: What are the types of textual relations between the inserted sayings and the noble Hadith? And what is the impact of those relations on the clarification in the noble Hadith? And what are the rhetorical secrets behind such relations? And did the inserted text provide an independent meaning other than what is in the noble Hadith? In order to reveal such matters and to answer such questions, I chose the analytical inductive approach, and the data of the science of text. So I tracked the Hadiths included in the text, as stipulated by the scholars of Hadith. I also chose the book (Al-Madraj Ela Al-Modraj) by Al-Suyuti (d. 911 AH) to be the research blog. I examined several relations: the explanatory relation at its various levels (explanation, clarification, and elaboration), the deductive relation in its various forms (contrastive, associative, normative, and branching), the causative relation on the diversity of methods of reasoning in it, the causation with “in order to”, causation with the name, and causation with questioning and prescriptive relation. The research concluded several results, the most important of which are: that the inserted saying of the narrator did not establish a meaning independent of the text of Hadith, but rather was dependent on it and related to it in terms of various relations: explanatory, deductive, causative, and declarative, and that the most textual relations mentioned in the listed Hadiths were in this order the explanatory relation, the deductive relation, the causative relation, then the declarative relation. Furthermore, the sayings included in some Hadiths had a clear impact in revealing the meanings and clarifying the purpose, especially in explanatory and causative relations. The inclusion in the Hadith also confirmed the specificity of the Holy Qur’an in its miraculousness, and that its style has no similarity or counterpart, and that it is not in the reach of humans. As for the style of the noble Prophet’s Hadith, even if it rises to the highest levels of eloquence and rhetoric, it remains within the reach of human power. Therefore, some of them were able to come up with words close to the words of the Prophet, peace be upon him, in some of the Hadiths listed.