عناصر مشابهة

The Influence of Experiential Value of Augmented Reality Technology on Destination Visit Intention: Evidence from a Multi-Mediation Model

تفصيل البيانات البيبلوغرافية
المصدر:مجلة كلية السياحة والفنادق
الناشر: جامعة المنصورة - كلية السياحة والفنادق
المؤلف الرئيسي: Orabi, Rania Magdi (مؤلف)
المجلد/العدد:ع11, ج6
محكمة:نعم
الدولة:مصر
التاريخ الميلادي:2022
الصفحات:117 - 189
ISSN:2537-0510
رقم MD:1321260
نوع المحتوى: بحوث ومقالات
اللغة:English
قواعد المعلومات:HumanIndex
مواضيع:
رابط المحتوى:
الوصف
المستخلص:أتاحت التطورات الحديثة في تكنولوجيا المعلومات الفرصة للزائرين لاستكشاف مواقع التراث الثقافي بشكل أكثر عمقا والاستمتاع بها، والتغلب على حواجز الوقت والمسافة واللغة من خلال التقنيات الحديثة مثل التصوير المجسم، والواقع الافتراضي وأخيرا ما يعرف بالواقع المعزز. وفي صناعة السياحة، برز الواقع المعزز كأداة تسويقية فعالة وقناة معلوماتية تنقل التجارب السياحية للمشاهدين. ولكن لا يعرف الكثيرون عن تأثير القيمة التجريبية للواقع المعزز على الزوار والوجهات السياحية. اليوم، يتم استخدام الواقع المعزز (‎AR) كأداة محتملة لتعزيز تجارب الزوار وزيادة فرصهم في زيارة الوجهة. في الدراسة الحالية، اقترحنا نموذجا متعدد الوساطة للنظر في تأثير القيمة التجريبية للواقع المعزز (الجاذبية المرئية، الترفيه، الهروب من الواقع، والتمتع) بشكل مباشر وغير مباشر على نية السائح لزيارة الوجهة، وذلك من خلال وسيطين؛ التجربة الغامرة ورضا الزائر. اعتمدت هذه الدراسة على المنهج الكمي لدراسة العلاقة بين المتغيرات الخارجية والداخلية. كما استعانت الدراسة بالمسح الميداني من خلال توزيع مجموعة من الاستبيانات على العينة المختارة والتي بلغت 314 مشاركا في العديد من مناطق الجذب السياحي المختلفة في (البارون إمبان، عمود السواري، أهرامات الجيزة، قلعة قايتباي). تم تحليل البيانات باستخدام (Smart PLS version 3.0) لاختبار 14 فرضية للدراسة الحالية. وأظهرت النتائج أن الجاذبية البصرية، والهروب من الواقع، والمتعة لهم آثار إيجابية كبيرة على التجربة الغامرة ورضا الزائر، مما يدعم في النهاية نية السائح لزيارة الوجهة. على النقيض، لا يظهر الترفيه تأثيرا كبيرا على التجربة ورضا الزائر ونيته في زيارة الوجهة. توفر هذه النتائج مجموعة من الآثار الهامة لتطبيقات الواقع المعزز في مواقع التراث الثقافي في مصر.

Recent advances in information technology (IT) have allowed visitors to more completely explore and admire cultural heritage sites, overcoming time, distance, and language barriers through emerging technologies like holography, augmented reality (AR), and virtual reality (VR). In the tourism industry, augmented reality has emerged as an effective marketing tool and an information channel that transmits tourist experiences to viewers. Although augmented reality has become more prevalent, not many know about the impact of the experiential value of augmented reality, especially on visitors and tourist destinations. Today, augmented reality (AR) is being used as a potential tool for enhancing visitors' experiences and increasing their chances of visiting a destination. In the current study, we proposed a multi-mediation model to look at the influence of the experiential value of augmented reality (visual appeal, entertainment, escapism, and enjoyment) directly and indirectly on destination intention to visit through two mediators; the immersive experience and visitor satisfaction. This study has been based on a quantitative approach to study the relationship between exogenous and endogenous variables. This study also used a survey method by distributing a set of questionnaires to the selected sample that amounted to 314 participants in many different tourist attractions in Egypt (Baron Empain, Pompay Pillar, Pyramids of Giza, and Qaithbay Citadel). The data has been analyzed using Smart PLS version 3.0 in order to test 14 hypotheses. Results show that visual appeal, escapism, and enjoyment have significant positive effects on the immersive experience and visitor satisfaction, ultimately increasing the destination visit intention. By contrast, entertainment does not exhibit a substantial influence on an immersive experience, visitor satisfaction, and destination visit intention. These results provide important implications for augmented reality implementations at cultural heritage sites in Egypt.