عناصر مشابهة

حديث بئر بضاعة وحديث القلتين: دراسة حديثية فقهية

تفصيل البيانات البيبلوغرافية
المصدر:مجلة بحوث كلية الآداب
الناشر: جامعة المنوفية - كلية الآداب
المؤلف الرئيسي: التويجري، سعود بن عبدالله (مؤلف)
المجلد/العدد:ع124, ج1
محكمة:نعم
الدولة:مصر
التاريخ الميلادي:2021
الصفحات:189 - 220
DOI:10.21608/sjam.2021.194692
ISSN:2090-2956
رقم MD:1225901
نوع المحتوى: بحوث ومقالات
اللغة:Arabic
قواعد المعلومات:AraBase
مواضيع:
رابط المحتوى:
LEADER 05046nam a22002297a 4500
001 1973757
024 |3 10.21608/sjam.2021.194692 
041 |a ara 
044 |b مصر 
100 |a التويجري، سعود بن عبدالله  |g Al-Tuwayjri, Saud Abdullaha  |e مؤلف  |9 86975 
242 |a The Hadith of Bi'r Bada'ah and The Hadith of Qullatain:  |b Hadith Jurisprudence Study 
245 |a حديث بئر بضاعة وحديث القلتين:  |b دراسة حديثية فقهية 
260 |b جامعة المنوفية - كلية الآداب  |c 2021  |g يناير 
300 |a 189 - 220 
336 |a بحوث ومقالات  |b Article 
520 |a موضوع البحث: حديثين عليهما مدار مسألة نجاسة الماء، وهما: حديث بئر بضاعة: «الماء لا ينجسه شيء»، وحديث القلتين: «إذا كان الماء قلتين لم يحمل الخبث»، فالحديث الأول صححه الأئمة وله شواهد كثيرة ذكرها الباحث ودرس أسانيدها، والحديث الثاني صححه جمع من الأئمة، وقد رجح بعض العلماء بين رواياته، وبعضهم صحح طرقه، ومنهم من ضعفه وأعله باضطراب سنده أو اضطراب متنه أو جهالة مقدار القلة. وقد درس الباحث الجانب الفقهي في الحديثين فالأول يفيد أن كل ماء طاهر ولو خالطته النجاسة، بينما الحديث الثاني يفيد أن ما دون القلتين ينجس بمجرد المخالطة. وقد أبان البحث القدر المجمع عليه، وهو أن الماء إذا تغير بالنجاسة فإنه ينجس بالإجماع ثم لخص خلاف العلماء في هذه المسألة على قولين: القول الأول: قول جمهور العلماء الحنفية والشافعية والمشهور عند الحنابلة أن الماء إذا كان أقل من القلتين ينجس بمجرد الملاقاة ولو لم يتغير، والقول الثاني: وهو مذهب مالك ورواية عن أحمد واختاره ابن المنذر وابن تيمية أن الماء القليل لا ينجس إلا بالتغير بالنجاسة. ثم أبان الخلاف في حد الماء القليل، ثم ذكر تسع مسالك للعلماء في دفع التعارض بين الحديثين.   |f Two hadiths address the issue of the purity of water: the hadith of Well of Buda'a, which carries, "Nothing makes water impure," while the hadith of Qullatain says, "If there is enough water to fill two pots (Qalla), it carries impurity." The first hadith has been authenticated by several imams and is supported by numerous evidences, which the researcher has meticulously examined, including the chains of transmission. On the other hand, the authentication of the second hadith varies among scholars. While a group of imams have authenticated it, some scholars have favoured its narrations, others have authenticated its methods, and yet some have deemed it weak or flawed due to inconsistencies in its chain of transmission, discrepancies in its text, or uncertainties regarding the size or amount of Qulla (pot). The researcher delved into the jurisprudential aspect of the two hadiths. The first indicates that all water remains pure even if it is mixed with impurity, while the second hadith asserts that anything less than two Qulla becomes impure merely by contact with impurity. The research uncovered a consensus among scholars regarding the agreed-upon determination: if water is altered by impurity, it becomes impure according to unanimous consensus. The disagreement among scholars on this matter was summarized into two main opinions: 1. The majority opinion among Hanafi and Shafi'i scholars, as well as widely accepted among the Hanbalis, is that water less than two Qulla becomes impure upon mere contact, even without undergoing any change. 2. The second opinion, held by Malik and narrated by Ahmad, and favored by Ibn al-Mundhir and Ibn Taymiyyah, argues that a small amount of water does not become impure except through direct alteration with impurity. The researcher then elucidated the disagreement regarding the threshold of "little water." Additionally, nine approaches employed by scholars to reconcile the contradiction between the two hadiths were outlined. This abstract was translated by AlMandumah Inc. 
653 |a علم الأحاديث  |a الفقه الإسلامي  |a الأحاديث النبوية  |a أصول الفقه 
773 |4 العلوم الإنسانية ، متعددة التخصصات  |6 Humanities, Multidisciplinary  |c 033  |f Maǧallaẗ Biḥūṯ Kulliyyaẗ Al-Adāb - Gamiʿ‎āẗ Al-Munūfiyyaẗ  |l 001  |m ع124, ج1  |o 1439  |s مجلة بحوث كلية الآداب  |v 124  |x 2090-2956 
856 |u 1439-124-001-033.pdf  |n https://sjam.journals.ekb.eg/article_194692.html 
930 |d n  |p y  |q n 
995 |a AraBase 
999 |c 1225901  |d 1225901