عناصر مشابهة

الثقافات والتعليم في العصر المريني 667-759 هـ. = 1269-1359 م.

تفصيل البيانات البيبلوغرافية
المصدر:مجلة جامعة تكريت للعلوم الإنسانية
الناشر: جامعة تكريت - كلية التربية للعلوم الإنسانية
المؤلف الرئيسي: الشاوي، عدنان محمود عبدالغني (مؤلف)
المجلد/العدد:مج22, ع8
محكمة:نعم
الدولة:العراق
التاريخ الميلادي:2015
الصفحات:1 - 37
DOI:10.25130/hum.v22i8.164
ISSN:1817-6798
رقم MD:1209655
نوع المحتوى: بحوث ومقالات
اللغة:Arabic
قواعد المعلومات:HumanIndex
مواضيع:
رابط المحتوى:
الوصف
المستخلص:الحمد لله رب العالمين والصلاة والسلام على سيد المرسلين محمد صلى عليه وسلم. وعلى أله وأصحابه أجمعين .. وبعد تعد بلاد المغرب الأقصى من البلدان التي نالت نصيبا ًكبيراً من العلوم والمعرفة وأصبح لها صدى ثقافي استمدت منه الدول المجاورة، وينعكس هذا التطور العلمي والثقافي على مدى ثقافة امراء بني مرين، وجلساتهم العلمية التي كانت تعقد باستمرار وتحظى باهتمام العلماء والأدباء ومشاركاتهم في تلك الجلسات. وكان ذلك في القرن السابع للهجرة/ الثالث عشر للميلاد وأن الاستقرار السياسي والاقتصادي الذي ساد البلاد، من العوامل المهمة التي جعلت الحركة العلمية والفكرية تصل إلى مستوى عالي من المعرفة. وقد شهدت مجالس العلم في عهد الأمير أبي الحسن المريني في غاية من العظمة على عهد الدولة المرينية حيث لازم مجالسه كبار العلماء الأدباء، وخير دليل على ذلك نخبة من العلماء الذين اصطحبهم معه عند رحيله أفريقية والذين غرقوا في الأسطول الذي كان ينقلهم، ومن أولئك العلماء الفقيه الشيخ أبو العبا أحمد بن محمد الزواوي الذي كان مختصا في علم القراءات والخطيب ابن مرزوق الذي اشتهر في الحديث والفقه والرحالة العبد ري الذي كان أشهر علماء المنطق. وأن النشاط الفكري الحاصل كان نتاجا للعلماء والفقهاء والأدباء الذين ساهموا في بناء المدارس وزوايا العلم لاستقطاب الطلبة من كل أنحاء العالم لتعلم الثقافة المغربية وانتشار المدارس وكثرة الخزائن الموقوفة، وبناء المساجد والزوايا، وتبنى امراء مرين انشاء المدارس وأماكن سكن الطلبة وايوائهم وتخصيص الرواتب لهم ولمعلميهم وهذا الاهتمام أدى إلى تطور الحركة العلمية وارتقائها إلى أعلى المستويات قياسا بأسلافهم من الموحدين والمرابطين. ولا تقتصر أماكن التعليم في الدولة المرينية على المدارس فقط إنما كانت المساجد أيضاً لها الدور المهم في تعليم الطلبة مختلف العلوم ومنها علوم القرآن الكريم ومن أهم تلك المساجد جامع القرويين في مدينة فاس، وذكر المؤرخون ومنهم ابن أبي زرع أن الأمير يعقوب بن عبد الحق الذي أمر ببناء عدد من المدارس في مدينة فآس ومدينة مراكش ومن تلك المدارس مدرسة الصفارين والتي كانت تسمى بمدرسة الحلفاويين وبعد نقل سوق الصفارتين سميت بمدرسة الصفارين لقربها منه والتي تم بناؤها في سنة (٦٧٩ هـ/١٢٨٠م) الذي اهتم بها اهتماما كبيرا، إذ جعل فيها خزائن كبيرة من الكتب ومكتبة تحوي آلاف الكتب النفيسة التي جلبها ملك النصارى السانشو بعد أن وقعت معاهدة الصلح بين الطرفين سنة (٦٨٤ ه/ ١٢٨٥ م) ولها منارة ويتم الصلاة فيها و كذلك مدرسة معمودة التي أمر ببنائها الأميرابي حسن المريني بالقرب من جامع الأندلس والتي شيدها منذ سنة (٧٢٥ هـ /١٣٤٤م) و مدرسة سلا التي اطلق عليها مدرسة الطالعة والتي أمر ببنائها في سنة (٧٣٣ ه/ ١٣٣٣م) .

Praise be to Allah, and peace and blessings on Muhammad of the messengers of God be upon him, his family and his friends, companions. The far Maghreb is considered one of the countries which have gained a large share of science and knowledge and became a cultural echo the neighboring countries benefited from. This reflected the cultural and scientific development over the culture of the Rulers of Marin. Their scientific sessions which were held constantly attracting the interest of scientists and writers and their participation in these meetings, in the seventh century AH / thirteenth BC, and the political and economic stability that prevailed in the country, were important factors that led to the scientific and intellectual movement to rise up to a high level of knowledge. The scientific meetings experienced very grandeur of the era during the reign of Prince Abu Hassan Marini in the Marin State, when boards were always accompanied by senior writers, scientists. The best proof of that is when elite group of scientists accopanied him when he left Africa in the fleet that drowned. Some of those scientists were the scholar Sheikh Abu Alaba Ahmed bin Mohammed al-Zawawi, who was a specialist in the science of readings, with the Great Speaker Son of Marzouk Al-Khatib, who became a famous specialist in the probhet's speaches and Fiqh, and Great Traveler Al-Abdry, who was the most famous logician. The intellectual activity that occurred was the product of scientists, scholars and writers who contributed to the building of scientific schools, meetings, corners, and sessions of knowledge which attracted students from all over the world to learn the Moroccan culture. The spreading of the large number of schools and students residences, and the building of mosques and angles. Marin princes established and set up schools and places of student housing and shelters and the allocation of salaries to them and to their teachers led to the evolution of science and upgraded its movement to the highest levels compared with those who lead Marin before. The educational institutes were not limited only to Marin state schools, but were spread to mosques, which also had an important role in the education of students and the various sciences, including the Qur'an and Science of the most important mosques in Fass was the one called the Mosque of Villigers. Historians, among them Ibn Abi Zar', mention and say that Price Ya'goub, son of Abdul Haq, ordered the construction of a number of schools in the city of Fass and Marrakech city and of those schools School Saffarin, which was called the school Alhalfawiyeen, and after Elsafartin market transfusion it was named school Saffarin for its proximity to it. It was built in the year (679 AH / 1280 AD), which he looked after with great interest. He added big cabinets of books and a library of thousands of precious books, that brought the king of Christians Alsancho after they signed a peace treaty between the two sides in year (684 AH / 1285 AD). It had a tower and prayer performed in it and also Mamoudah school, which Prince abi Hassan Al-Marini ordered to build near Mosque of Al-Andalus, which was built since year (725 AH / 1344 AD), and Sala School which was called Talah School, built in the year (733 AH / 1333 AD).