عناصر مشابهة

شبهات الجماعات التكفيرية المعاصرة والرد عليها: تنظيم الدولة الإسلامية إنموذجا

تفصيل البيانات البيبلوغرافية
العنوان بلغة أخرى:The Quasi-Penitential Contemporary Groups and the Response to them: Organization of the Islamic State as a Model
المصدر:مجلة آداب الفراهيدي
الناشر: جامعة تكريت - كلية الآداب
المؤلف الرئيسي: الشهري، عبدالكريم بن مغرم (مؤلف)
المجلد/العدد:مج14, ع48
محكمة:نعم
الدولة:العراق
التاريخ الميلادي:2022
الصفحات:452 - 484
DOI:10.51990/2228-014-048-020
ISSN:2074-9554
رقم MD:1198430
نوع المحتوى: بحوث ومقالات
اللغة:Arabic
قواعد المعلومات:AraBase
مواضيع:
رابط المحتوى:
الوصف
المستخلص:يهدف البحث إلى بيان الشبهات التي استند عليها الجماعات التكفيرية، وتفنيدها والرد عليها. يتكون البحث من مقدمة، وتمهيد، ومبحثين، وخاتمة. أما المقدمة: ففيها أهمية البحث، وأسباب اختياره، والخطة. وأما التمهيد: ففيه التعريف بمفردات العنوان، وفيه مطلبان: المطلب الأول: بيان معنى الشبهة لغة واصطلاحا. المطلب الثاني: بيان المراد بالجماعات التكفيرية المعاصرة. وأما المباحث: المبحث الأول: الشبه المتعلقة بالجهاد والخلافة. المبحث الثاني: الشبه المتعلقة بالتكفير. ثم الخاتمة وفيها أبرز النتائج وهي كالآتي: أولا: أن الشبه التي أثارها التنظيم، لا تقوم لها حجة من كتاب أو سنة، وهي مشابهة في أصولها لما قرره الخوارج قديما. ثانيا: أنه ينبغي على العلماء وطلبة العلم نشر العلم الشرعي، والهدي النبوي، وعلم السلف، وبثه بين الناس. ثالثا: أن إقامة الخلافة ليست مسألة سهلة المنال، في متناول اليد؛ بل هي تجري على سنن الله المحكمة، ولا تقوم الدول إلا على أسس متينة؛ تحفظ لأفرادها حقهم في دينهم وأنفسهم، وتنظم لهم أمور دنياهم ومصالحهم. رابعا: أن دعوى التنظيم كفر الحكام، وردة الجيوش الإسلامية والديار التي تحكمها القوانين الوضعية، دعوى باطلة عليلة، يكفي في ردها تصور أنه لن يبق مسلم واحد على دينه يعيش على هذا الكوكب! خامسا: أن موالاة الكفار ليست على درجة واحدة من حيث الحكم؛ وإنما التكفير يكون بالموالاة القائمة على محبتهم لدينهم، وأما مولاتهم لغرض دنيوي أو شخصي؛ فلا يدخل في الولاء المكفر.

This research is titled: The quasi-penitential contemporary groups and the response to them- Organization of the Islamic State as a Model. The research aims to clarify the suspicions on which the takfiri groups relied, and to refute and respond to them. The research consists of an introduction, an introduction, two topics, and a conclusion. As for the introduction: it contains the importance of the research, the reasons for choosing it, and the plan. As for the introduction: it defines the vocabulary of the title, and it includes two requirements: The First Requirement: clarification of the meaning of the suspicion in language and idiom. The Second Requirement: a statement of what is meant by contemporary takfiri groups. With regard to the Topic: The First Topic: The similarities related to jihad and the caliphate. The Second Topic: The likeness related to atonement. Then the conclusion and the most prominent results are as follows: Firstly: The similarities raised by the organization do not have an argument from a book or Sunnah, and it is similar in its origins to what the Kharijites decided in the past. Secondly: That the scholars and students of knowledge should spread the legal knowledge, the prophetic guidance, and the knowledge of the ancestors, and spread it among the people. Thirdly: The establishment of the caliphate is not an easy matter at hand. Rather, it is based on the courtly laws of God, and states are only established on solid foundations. It preserves for its members their right to their religion and themselves, and organizes for them their worldly affairs and interests. Fourthly: That the organization’s case for infidelity of rulers, the apostasy of Islamic armies and homes governed by man-made laws, is a null and void lawsuit. In her response, it suffices to imagine that there will not be a single Muslim who lives on this planet! Fifthly: The loyalty of the infidels is not at one level in terms of governance. Rather, the atonement is done through loyalty based on their love for their religion, and as for their mistress for a secular or personal purpose. It does not enter into the loyalty of the unbeliever.