عناصر مشابهة

القيم التربوية والجمالية في التعبير الفني بالرسم على وفق مبادئ حقوق الإنسان: دراسة تحليلية لأعمال فنية في حقوق الإنسان

تفصيل البيانات البيبلوغرافية
العنوان بلغة أخرى:Contemporary Aesthetic Values from an Educational Perspective: An Analytical Study of Artistic Works in Human Rights
المصدر:مجلة كلية التربية الأساسية
الناشر: الجامعة المستنصرية - كلية التربية الأساسية
المؤلف الرئيسي: العنوز، إلهام علي (مؤلف)
المجلد/العدد:ع106
محكمة:نعم
الدولة:العراق
التاريخ الميلادي:2020
الصفحات:59 - 77
ISSN:8536-2706
رقم MD:1064063
نوع المحتوى: بحوث ومقالات
اللغة:Arabic
قواعد المعلومات:EduSearch
مواضيع:
رابط المحتوى:
LEADER 07225nam a22002417a 4500
001 1802175
041 |a ara 
044 |b العراق 
100 |9 575130  |a العنوز، إلهام علي  |e مؤلف 
245 |a القيم التربوية والجمالية في التعبير الفني بالرسم على وفق مبادئ حقوق الإنسان:  |b دراسة تحليلية لأعمال فنية في حقوق الإنسان 
246 |a Contemporary Aesthetic Values from an Educational Perspective:  |b An Analytical Study of Artistic Works in Human Rights 
260 |b الجامعة المستنصرية - كلية التربية الأساسية  |c 2020 
300 |a 59 - 77 
336 |a بحوث ومقالات  |b Article 
520 |a تجسد القيم معايير أو ضوابط ضمير ووجدان المجتمع أو الأمة وهي توجه سلوك أفراده وجماعاته وهويته. وما يعنينا في هذا البحث هي القيم الجمالية في المنظور التربوي وكيف يمكن استخراجها من تجربة تحليلية لنماذج من أعمال فنية لحقوق الأنسان؟. هذا التساؤل دعا الباحثة إلى البحث في مجال القيم الجمالية فضلا عن ذلك معرفة إلى أي مدى أثرت هذه الأعمال الفنية المرسومة في مجال حقوق الأنسان على المستوى الفني الجمالي والاجتماعي للمجتمع المتذوق وهل استطاعت أن تؤدي رسالتها الإنسانية من هذه التساؤلات انطلقت مشكلة البحث في ماهية القيم الجمالية من المنظور التربوي لنماذج فنية لحقوق الأنسان. فتحدد هدف البحث ب (الكشف عن القيم الجمالية والتربوية في الأعمال الفنية لحقوق الإنسان) وتطرق الفصل الثاني إلى المفاهيم النظرية عن تحول مفهوم القيم الجمالية إلى المعاصرة، مفاهيم الجمال (التربية الجمالية) والفكر الجمالي. أما الفصل الثالث فيتحدد بالمنهج الوصفي أسلوب تحليل المحتوى يتضمن تطبيقات تحليلية تعبيرية لأعمال فنية لمجموعة نماذج بمجال حقوق الأنسان وفق استمارة تحليل تضم مجموعة فقرات تحليلية للقيم الجمالية والتربوية (24) فقرة وتم تحليل ثلاث نماذج لأعمال حقوق الأنسان منها نموذج عن الهجرة والاغتراب والتهجير ونموذج الثاني عن الحرمان والظلم الاجتماعي والنموذج الثالث عن ضحايا الحرب والاحتلال، والفصل الرابع تضمن الاستنتاجات والتوصيات والمقترحات. وكانت اهم النتائج التي خرجت بها الباحثة من خلال التحليل هي: 1- ظهرت قيم جمالية منها الوحدة والسيادة والتناغم اللوني فضلا عن تصوير المشهد الواقعي بأسلوب فني يعود لأسلوب الفنان بطريقة اضفى فيها إحساسه وليس فقط محاكاة لصورة. 2- أصبحت القيم التربوية والاجتماعية ومنها الحرية والعدالة والمساواة والصدق والكرامة الإنسانية بعدم توفرها بالواقع لكنها كموضوع أصبحت أمنيات في داخل الشخصيات المرسومة في اللوحة وتعبر عن واقع مرير. 3- تكمن القيمة الجمالية في اللوحات الفنية من خلال أثارتها لمشاعر وجدانية كالحزن والألم والغضب والقلق وخيبة الأمل والخوف وهذه المشاعر أعطاها قيما جمالية عالية. 
520 |b Values embody the standards or norms of the conscience and conscience of society or the nation, and they direct the behavior and identity of its members, groups, and identity. What we mean in this research are the aesthetic values in the educational perspective, and how can they be extracted from an analytical experiment for models from artistic works of human rights? This question called the researcher to research in the field of aesthetic values, as well as knowledge of the extent to which these artistic works in the field of human rights have affected the aesthetic and social level of the connoisseur community, and whether it was able to perform its human message from these questions the problem of research in the essence of aesthetic values has arisen from The educational perspective of artistic models of human rights. It defines the aim of the research to (the detection of aesthetic and educational values in the artistic works of human rights), and the second chapter touches on theoretical concepts of converting the concept of aesthetic values to contemporary, concepts of beauty (aesthetic education) and aesthetic thought. As for the third chapter, the descriptive approach is determined by the content analysis method, which includes expressive analytical applications for artistic works of a set of models in the field of human rights, according to an analysis form that includes a set of analytical paragraphs for aesthetic and educational values (24) paragraphs, and three models for human rights work were analyzed, including a model on migration, expatriation and displacement, and the second model On deprivation and social injustice and the third model on the victims of war and occupation, and the fourth chapter included the conclusions, recommendations and proposals. The most important results that the researcher produced through the analysis were: 1- Aesthetic values emerged, including unity, sovereignty and color harmony, as well as depicting the realistic scene in an artistic style due to the artist's style in a way that gave him his feeling and not just a simulation of an image. 2- The educational and social values, including freedom, justice, equality, honesty and human dignity, became unavailable in reality, but as a topic they became wishes within the figures drawn in the painting and express a bitter reality. 3- The aesthetic value lies in the artistic paintings by raising emotional feelings such as sadness, pain, anger, anxiety, disappointment and fear, and these feelings gave it high aesthetic values. 
653 |a القيم الجمالية  |a الأساليب التربوية  |a التعبيرات الفنية  |a حقوق الإنسان 
692 |a القيم التربوية  |a الجمالية  |a حقوق الإنسان  |b Educational Values  |b Aesthetic  |b Human Rights 
773 |4 التربية والتعليم  |6 Education & Educational Research  |c 035  |e Journal of the Faculty of Basic Education  |f Maǧallaẗ kulliyyaẗ al-muʻallimīn  |l 106  |m ع106  |o 1156  |s مجلة كلية التربية الأساسية  |v 000  |x 8536-2706 
856 |u 1156-000-106-035.pdf 
930 |d n  |p y  |q n 
995 |a EduSearch 
999 |c 1064063  |d 1064063