عناصر مشابهة

السلف ومنھجھم في تقریر مسائل العقیدة والاستدلال علیھا: وجود الله وصفاته نموذجاً

تفصيل البيانات البيبلوغرافية
المصدر:مجلة كلية الشريعة والقانون بتفهنا الأشراف
الناشر: جامعة الأزهر - كلية الشريعة والقانون بتفهنا الأشراف - دقهلية
المؤلف الرئيسي: قادم، فضل الله حمدان أبكر (مؤلف)
المجلد/العدد:ع19, ج1
محكمة:نعم
الدولة:مصر
التاريخ الميلادي:2017
الصفحات:243 - 352
DOI:10.21608/JFSLT.2017.11094
ISSN:2090-9055
رقم MD:987116
نوع المحتوى: بحوث ومقالات
اللغة:Arabic
قواعد المعلومات:IslamicInfo
مواضيع:
رابط المحتوى:
LEADER 07757nam a22002417a 4500
001 1729960
024 |3 10.21608/JFSLT.2017.11094 
041 |a ara 
044 |b مصر 
100 |9 409516  |a قادم، فضل الله حمدان أبكر  |e مؤلف 
242 |a Salaf and Their Approach in Determining the Creed Issues and Inference to Them  |b The Existence and Attributes of God as A Model 
245 |a السلف ومنھجھم في تقریر مسائل العقیدة والاستدلال علیھا:  |b وجود الله وصفاته نموذجاً 
260 |b جامعة الأزهر - كلية الشريعة والقانون بتفهنا الأشراف - دقهلية  |c 2017 
300 |a 243 - 352 
336 |a بحوث ومقالات  |b Article 
520 |a لم يتبقى إلا أن نشير في خاتمة هذه الدراسة بعد عرض (منهج السلف في تقرير مسائل العقيدة والاستدلال عليها) وجود الله وصفاته نموذجاً) لإثبات المسائل والقضايا المتصلة بالذات الإلهية من وجود وصفات، وبيان طريقة السلف في ذلك من حيث المصادر والقواعد وما يتفرع منهما مما لا يدع مجالاً للشك بأن البحث قد حقق طائفة من النتائج المنهجية والموضوعية على مدى دراسة موضوعه ولعل من أهمها ما يلي: 1- أن قضية الذات الإلهية ما يتصل بها من وجود وأسماء وصفات وأفعال تعد من أهم القضايا التي أثارت جدلاً في تاريخ الفكر الإسلامي، بل هي المحور الذي تدور حوله معظم آراء الفرق والمذاهب ومفكري الإسلام عموماً. 2- إن قضية وجود الله عز وجل وما يتصل بها من قضايا لم تكن في الأصل محل بحث أو نظر خاصة في الصدر الأول للإسلام عند الصحابة والتابعين وأتباعهم، وذلك لسلامة المنهج والبعد عن مواطن الخلاف اعتصاماً بالكتاب والسنة النبوية. 3- أن معرفة الله تعالى هي في الأصل فطرية تتقوى بالنظر في آيات الله الكونية والقرآنية الظاهرة. 4- إن القرآن الكريم وجه النظر إلى الأدلة الكونية الدالة على وحدانية الله تعالى ووجوده كدليل الخلق والعناية والتقدير والتسوية وغيرها في أسلوب سهل وميسر لا يستعصي على العامة أو الخاصة وهي في نفس الوقت أدلة الشرع والعقل معاً. 5- أن طريقة القرآن في عرض العقيدة الإسلامية وخاصة قضايا الألوهية، أي الذات وما يتصل بها هي طريقة تمتاز بتركيزها على توحيد الألوهية الذي بعث الله به رسله وأنزل به كتبه وفرضه على عباده، فهي تصلح لجميع الناس بمقتضى الفطرة الإنسانية. 6- أن مصدر عقيدة التوحيد عند السلف هو القرآن والسنة فهي عقيدة توقيفية وردت في الغالب بكلمة كن التلقينية. 7- أن السلف لا يصفون الله إلا بما وصف به نفسه أو وصفه به رسوله محمد صلى الله عليه وسلم في سنته فهم لا يقدمون بين يدي القرآن والسنة قولاً أو رأياً أو عملاً. 8- أن منهج السلف في الاستدلال هو المنهج الأسلم والأعلم والأحكم الذي يجب إتباعه خاصة في قضايا الذات والصفات، لأنهم أهل السبق والدراية بمراد الله ومراد رسوله صلى الله عليه وسلم. ولا يسعني في الختام إلا أن أوصي بالتزام منهج السلف في تقرير قضايا الاعتقاد والاستدلال عليها خاصة في جانب الإلهيات وذلك لصحة مصدره وسلامه مسلكه هذا فوق أنه يخاطب الفطرة والعقل معاً. وصلى الله على سيدنا محمد وعلى آله وصحبه وسلم. 
520 |b It is only left to point out at the conclusion of this study after the introduction of the approach of the predecessor in the report of the issues of faith and the reasoning (the existence of God and his attributes as a model) to prove the issues and issues related to the divine nature of the presence of prescriptions, and to explain the way of the predecessor in terms of sources and rules and what branches from them Leaves no doubt that the research has achieved a range of systematic and objective results over the study of the subject and perhaps the most important of which are 1- The issue of the divine self related to the existence of names and recipes and acts is one of the most controversial issues in the history of Islamic thought, but is the focus on which most of the views of the sects, sects and thinkers of Islam in general. 2- The issue of the existence of God Almighty and related issues were not originally the subject of research or consideration, especially in the first chest of Islam when the companions and followers and followers, for the safety of the curriculum and distance from the differences of opinion sit in the book and Sunnah 3- The knowledge of God is originally inherent innate to consider the verses of God cosmic and visible Koran. 4- The Holy Quran drew attention to the universal evidence that indicates the oneness of God and his existence as evidence of creation, care, appreciation, settlement and others in an easy and easy manner that is not difficult for the public or private and at the same time evidence of sharee'ah and reason together. 5- The way the Koran in the presentation of the Islamic faith, especially the issues of divinity, namely the self and related is a way to focus on the unity of divinity which God sent him messengers and sent down his books and imposed on his slaves, it is suitable for all people according to human instinct. 6- The origin of the doctrine of Tawhid at the forerunner is the Quran and Sunnah is a doctrine of arrest and often received the word of being indoctrinated. 7- The advances do not describe God except what he described himself or described by His Messenger Muhammad peace be upon him in his year, they do not present in the hands of the Koran and the Sunnah word, opinion or work. 8- The approach of the advances in reasoning is the safest approach, knowledge and judgments that must be followed, especially in the issues of self and attributes, because they are the first people and knowledge of the meaning of God and intended Messenger peace be upon him in conclusion, I would like to recommend the commitment of the approach of the salaf in determining the issues of belief and reasoning, especially in the aspect of the divine, for the health of its source and peace. God bless our Prophet Muhammad and his family and him 
653 |a السلف  |a العقيدة الإسلامية  |a مسائل العقیدة  |a وجود الله  |a صفات الله 
773 |4 القانون  |6 Law  |c 009  |f Maǧallaẗ Kulliyyaẗ Al-Šarīʿaẗ wa Al-Qanūn bi- Tafahna Al-Ašrāf - Daqahliyyaẗ  |l 001  |m ع19, ج1  |o 2021  |s مجلة كلية الشريعة والقانون بتفهنا الأشراف  |v 019  |x 2090-9055 
856 |u 2021-019-001-009.pdf  |n https://jfslt.journals.ekb.eg/article_11094.html 
930 |d n  |p y 
995 |a IslamicInfo 
999 |c 987116  |d 987116