عناصر مشابهة

Man and Nature in Black Elk Speaks

تفصيل البيانات البيبلوغرافية
العنوان بلغة أخرى:الإنسان والطبيعة في الأيل الأسود يتكلم
المصدر:مجلة جامعة البعث للعلوم الإنسانية
الناشر: جامعة البعث
المؤلف الرئيسي: خضور، روعة (مؤلف)
المجلد/العدد:مج38, ع16
محكمة:نعم
الدولة:سوريا
التاريخ الميلادي:2016
التاريخ الهجري:1437
الصفحات:107 - 124
رقم MD:980979
نوع المحتوى: بحوث ومقالات
اللغة:English
قواعد المعلومات:HumanIndex
مواضيع:
رابط المحتوى:
الوصف
المستخلص:يهدف هذا البحث إلى كشف العلاقة بين الإنسان والطبيعة من خلال كتاب السيرة الذاتية الموسوم بلاك إلك يتكلم للكاتب John Neihardt. فهذا الكتاب يظهر تناقض مواقف الأميركيين من أصول أوروبية والأميركيين الهنود تجاه الطبيعة والذي يمكن أن يبرر الصراع التاريخي بينهما. يتجلى حب الأميركيين الأصليين (الهنود الحمر) للطبيعة في لغتهم وممارساتهم اليومية وإيمانهم بمجتمع يتسع ليس البشر فحسب بل أيضا المخلوقات الأخرى. فالطبيعة عند الأميركيين الأصليين هي مصدر الحياة روحاً وجسداً، فحبهم وتقديسهم واحترامهم لها نابع من معتقداتهم الروحية كونها تشكل سبيلا أساسياً لتأمين حياتهم وحياة الأجيال القادمة. يتجذر الدين بالطبيعة، كذلك رؤاهم وأساطير رهن الظواهر البيئية، أنهم يقدرون الطبيعة لذاتها، يأخذون منها حاجاتهم دون تدمير أو إهدار لمواردها. من ناحية أخرى، لم يبد الأميركيين من أصل أوروبي اهتماما خاصا بالطبيعة بعيدا عن منافعهم المادية. إن مفهومهم السلبي عن الطبيعة مستمد من التعاليم التوراتية المتشددة. وعلاوة على ذلك، تطغى رغباتهم الرأسمالية في علاقتهم مع الطبيعة لذلك نلمس لديهم حب تملك الأرض ومعاملة ما عليها من مخلوقات كسلع تلبي جشعهم بمزيد من الثروة والسلطة. وهكذا، يظهر التركيز على القيمة المادية وإهمال القيمة الجوهرية للطبيعة. إن قيم وممارسات كل من الفريقين لا تزال بحاجة إلى مزيد من البحث والذي يجب أن يتم من قبل باحثين غير متحيزين لتنفيذ ادعاءات كل من الطرفين.

This paper aims at exploring man's relation to nature in John Neihardt's Black Elk Speaks. It contrasts the European Americans' and the American Indians' attitudes towards nature that may justify their historical conflict. The Native Americans' love for nature is reflected by their language, daily practices, and belief in the community which includes not only human beings but also all nonhumans. Nature, for Native Americans, is the source of their lives in the sense that they depend on it for their physical as well as their spiritual growth. Their love and reverence for nature are inspired by their spiritual beliefs as an essential way to secure their lives and the lives of the generations to come. Actually, their religion has its roots in nature and also their visions and myths depend on environmental phenomena. For American Indians, nature has an intrinsic value which means that they appreciate nature for its own sake. As a result, they consume according to their needs without destroying nature or wasting its resources. On the other hand, European Americans do not show special interest in nature outside their materialistic benefits. Their negative conception of nature is inspired by the tenets of Puritanism. Moreover, their relation to nature is affected by their capitalist desires. Therefore, they believe in the ownership of the land and treat its creatures as commodities which serve to satisfy their greed for more wealth and power. Thus, their lack of ecological conservation demonstrates how they dismiss the intrinsic value of nature and focus on its monetary value in their relation to it. Since some white writers oppose the idea of "the ecological Indian" and blame Indians for the extermination of the buffalo herds, the values and practices of both groups still need more research to be conducted by unbiased historians to verify their claims.