عناصر مشابهة

إقامة المسلم خارج ديار الإسلام: دراسة فقهية مقارنة

تفصيل البيانات البيبلوغرافية
المصدر:مجلة كلية الدراسات الإسلامية والعربية للبنات بدمنهور
الناشر: جامعة الأزهر - كلية الدراسات الإسلامية والعربية للبنات بدمنهور
المؤلف الرئيسي: بلتاجي، سعاد محمد عبدالجواد (مؤلف)
المجلد/العدد:مج2, ع2
محكمة:نعم
الدولة:مصر
التاريخ الميلادي:2017
التاريخ الهجري:1439
الصفحات:395 - 512
DOI:10.21608/JCIA.2017.9892
ISSN:2357-0962
رقم MD:979462
نوع المحتوى: بحوث ومقالات
اللغة:Arabic
قواعد المعلومات:IslamicInfo
مواضيع:
رابط المحتوى:
LEADER 05754nam a22002417a 4500
001 1722046
024 |3 10.21608/JCIA.2017.9892 
041 |a ara 
044 |b مصر 
100 |9 191641  |a بلتاجي، سعاد محمد عبدالجواد  |g Beltagy, Souad Mohamed Abdel-Gawad  |e مؤلف 
242 |a Residence of The Muslim Outside the Homes of Islam:  |b Comparative Juristic Study 
245 |a إقامة المسلم خارج ديار الإسلام:  |b دراسة فقهية مقارنة 
260 |b جامعة الأزهر - كلية الدراسات الإسلامية والعربية للبنات بدمنهور  |c 2017  |m 1439 
300 |a 395 - 512 
336 |a بحوث ومقالات  |b Article 
520 |a تهدف الباحثة من خلال هذه الدراسة إلى إلقاء الضوء على مسألة إقامة المسلم خارج ديار الإسلام، وبيان الآراء والأدلة الواردة فيها، بغية الوصول إلى بيان القول الراجح فيها، لا سيما وأن هذه القضية أصبحت واقعا نعيشه؛ حيث كثرت موجات الهجرة إلى البلاد غير الإسلامية.\nوبدأت الباحثة بالتعريف بمصطلحات البحث، فعرفت الإقامة، ثم عرفت الدار، وبينت أنواعها، ثم تحدثت عن الاستضعاف، والفتنة في الدين، وذكرت موجبات الهجرة.\nثم تحدثت عن حكم إقامة المسلم خارج ديار الإسلام، فبدأت بذكر أقوال المجيزين وأدلتهم، ثم أقوال المانعين وأدلتهم، ثم ناقشت أدلة الفرقين، وبينت القول الراجح.\nوقد اعتمدت الباحثة في هذه الدراسة على ثلاثة مناهج، هي المنهج: التحليلي، والنقدي، والمقارن؛ حيث قامت بعرض وتحليل آراء الفقهاء ونقدها والمقارنة بينها بغية الوصول إلى القول الراجح في المسألة موضوع البحث.\nتوصلت الدراسة إلى العديد من النتائج، التي من أهمها: أنه لا يجوز للمسلم الإقامة خارج بلاد الإسلام إذا خشي على دينه أو نفسه أو ماله أو عرضه.\nويجوز للمسلم الإقامة خارج بلاد الإسلام إذا اضطر إلى الفرار من بلد الإسلام غير الآمن فيه على نفسه ودينه إلى غير ديار الإسلام، ما دام قد انعدمت في حقه دار الإسلام الآمنة. وانتهت الباحثة إلى أن القول الراجح في المسألة هو جواز إقامة المسلم في غير بلاد المسلمين، وأن هذا القول ليس على إطلاقه بل قد تعتريه الأحكام التكليفية الخمسة، فقد يكون واجبا أو مستحبا أو مباحا أو مكروها أو محرما. 
520 |f Through this study, the researcher aims to shed light on the issue of Muslims living outside the Dar al Islam (the abode of Islam), and to explain the opinions and evidence contained therein, in order to reach the most correct view, especially as This issue has become a reality where Hijrah (migration) to non-Muslim countries has increased.\nThe researcher began to introduce the terminology of research, so she explained about residence, then she explained about the concept of Dar (abode) and explained its types, then she talked about Istid-aaf (vulnerability) and Fitna (strife/test) in religion, and she mentioned the requirements of Hijrah (migration).\nThen she discussed about the ruling on a Muslim staying outside the Dar al Islam (abode of Islam). She started by mentioning the sayings and evidence of those who permit it, then the statements of those who forbid it and their evidence. Then she discussed the evidence of the two groups and explained the most correct view.\nIn this study, the researcher relied on three approaches: analytical, critical, and comparative. She presented and analyzed the opinions of fuqaha' and its criticism and comparison in order to reach the most correct view on the research subject.\nThe study has reached several conclusions, the most important of which is that it is not permissible for a Muslim to stay outside the Dar al Islam (abode of Islam) if he is afraid of his religion, his self, his wealth or his offering.\nIt is permissible for a Muslim to reside outside the Dar al Islam (abode of Islam) if he is forced to flee a Dar al Islam (abode of Islam) where he fears for himself and his religion as long as there is no safe Dar al Islam (abode of islam) for him. The researcher concluded that the most correct view on the matter is that it is permissible for a Muslim to live in a non-Muslim country. This view is not based on the above, rather it may be subject to the five rulings of Takleef (assignment). It may be obligatory, recommended, permissible, makrooh (disliked) or haram (prohibited).\nThis abstract translated by Dar AlMandumah Inc. 2018 
653 |a الفقه الإسلامى  |a البلاد غير الإسلامية  |a أحكام النوازل  |a الأحكام الشرعية 
773 |4 الدراسات الإسلامية  |6 Islamic Studies  |c 005  |f Mağallaẗ Kulliyyaẗ al-Dirāsāt al-Islāmiyyaẗ wa-l-`arabiyyaẗ banat bi-Damanhour  |l 002  |m مج2, ع2  |o 2044  |s مجلة كلية الدراسات الإسلامية والعربية للبنات بدمنهور  |v 002  |x 2357-0962 
856 |n https://jcia.journals.ekb.eg/article_9892.html  |u 2044-002-002-005.pdf 
930 |d n  |p y 
995 |a IslamicInfo 
999 |c 979462  |d 979462