عناصر مشابهة

مصطلح ليس بشيء عند ابن معين: دراسة نظرية وتطبيقية

تفصيل البيانات البيبلوغرافية
المصدر:مجلة كلية الدراسات الإسلامية والعربية للبنات بدمنهور
الناشر: جامعة الأزهر - كلية الدراسات الإسلامية والعربية للبنات بدمنهور
المؤلف الرئيسي: مشاقبة، عبدالرحمن محمد عبد (مؤلف)
المجلد/العدد:مج1, ع1
محكمة:نعم
الدولة:مصر
التاريخ الميلادي:2016
الصفحات:532 - 563
DOI:10.21608/JCIA.2016.41548
ISSN:2357-0962
رقم MD:979455
نوع المحتوى: بحوث ومقالات
اللغة:Arabic
قواعد المعلومات:IslamicInfo
مواضيع:
رابط المحتوى:
LEADER 04863nam a22002417a 4500
001 1722053
024 |3 10.21608/JCIA.2016.41548 
041 |a ara 
044 |b مصر 
100 |a مشاقبة، عبدالرحمن محمد عبد  |g Mashaqbeh, Abdulrahman Mohammed Abdul  |e مؤلف  |9 270478 
242 |a "Leis Hadithah Bshay" Term According to Ibn Maʻin: A Theoretical and Applied Study 
245 |a مصطلح ليس بشيء عند ابن معين: دراسة نظرية وتطبيقية 
260 |b جامعة الأزهر - كلية الدراسات الإسلامية والعربية للبنات بدمنهور  |c 2016 
300 |a 532 - 563 
336 |a بحوث ومقالات  |b Article 
520 |a تناولت هذه الدراسة مصطلح "ليس بشيء" عند ابن معين وهو من مصطلحات أهل الجرح والتعديل، وذكر بعض أهل العلم أن هذا المصطلح عند ابن معين يعني قلة مرويات الراوي وعدم اشتغاله بعلم الحديث، وحاولت هذه الدراسة بيان أول ورود لهذه اللفظة في كتب الحديث، وأول من نقل عنه هذا التفسير عند ابن معين، وكذلك بيان ضابط تمييز المعنى المراد من هذا المصطلح عند ابن معين إن أراد الجرح أو أراد بيان قلة مرويات الراوي، من خلال دراسة نماذج لرواة قال ابن معين في كل واحد منهم "ليس بشيء".\nوجاءت هذه الدراسة في مقدمة وتمهيد ومطلبي، بينت في المقدمة هدف الدراسة وأهميتها، ودرست في التمهيد استعمال كلمة "ليس بشيء" عند أهل الحديث، أما المطلب الأول فكان: القائلون بأن ابن معين يقصد بها قلة مرويات الراوي ومناقشتهم في ذلك، وكان المطلب الثاني: دراسة تراجم بعض من قال فيهم ابن معين "ليس بشيء"، والقول الراجح في هذا المصطلح وكيفية التعامل معه، وفيه فرعان: الأول: دراسة تراجم بعض من قال فيهم ابن معين "ليس بشيء"، الثاني: القول الراجح في هذا المصطلح وكيفية التعامل معه، ثم الخاتمة وتشتمل على أهم النتائج والتوصيات. 
520 |f This study dealt wif the term “Laysa biShayi - nothing” according to Ibn Ma'een, which is one of the terms of the scholars of Jarh wa Tadeel. Some scholars mentioned dat this term according to Ibn Ma'een means dat their are few reports of the narrator and dat he does not engage in the knowledge of hadith. This study tried to explain the first words of this word in the books of hadith, and the first one from who the interpretation is narrated is Ibn Ma'een. Similarly, the explanation of the principle to Distinguish the meaning of this term according to Ibn Ma’een, if he wants to make Jarh or he wants to explain the lack of the narrator's narrations, By studying models of narrators, Ibn Ma’een said in each of them “Laysa biShayi - nothing”.\nThis study came wif an introduction, a prelude and my objective. In the introduction, it showed the purpose and importance of the study. In the first place, me studied the use of the term “Laysa biShayi - nothing” according to the Ahlul hadeeth. Wif regards to the first objective, those who say dat Ibn Ma'een means to says dat their are few reports of the narrator and their discussion of dat. The second objective was to study the biographies of some of those among whom Ibn Ma'een said, “Laysa biShayi - nothing”. The most correct view on this term and how to deal wif it, and their are two branches. 1 — Studying the biographies of some of those among whom Ibn Ma'een said, “Laysa biShayi - nothing.” 2. The most correct view regarding this term and how to deal wif it, tan the conclusion includes the most important findings and recommendations.\nThis abstract translated by Dar AlMandumah Inc. 2018 
653 |a السنة النبوية  |a علم الحديث  |a علماء الحديث  |a الفقه الإسلامي  |a التشريع الإسلامي  |a الدراسات الفقهية  |a الدراسات النظرية  |a الدراسات التطبيقية 
773 |4 الدراسات الإسلامية  |6 Islamic Studies  |c 008  |f Mağallaẗ Kulliyyaẗ al-Dirāsāt al-Islāmiyyaẗ wa-l-`arabiyyaẗ banat bi-Damanhour  |l 001  |m مج1, ع1  |o 2044  |s مجلة كلية الدراسات الإسلامية والعربية للبنات بدمنهور  |v 001  |x 2357-0962 
856 |n https://jcia.journals.ekb.eg/article_41548.html  |u 2044-001-001-008.pdf 
930 |d n  |p y 
995 |a IslamicInfo 
999 |c 979455  |d 979455