عناصر مشابهة

المسرح والتاريخ تعالق إبداعي: دراسة تحليلية في مسرحية مماليك للبيع

تفصيل البيانات البيبلوغرافية
المصدر:حولية كلية اللغة العربية بجرجا
الناشر: جامعة الأزهر - كلية اللغة العربية بجرجا
المؤلف الرئيسي: خليفة، كمال سعد محمد (مؤلف)
المجلد/العدد:ع22, ج1
محكمة:نعم
الدولة:مصر
التاريخ الميلادي:2018
التاريخ الهجري:1439
الصفحات:564 - 674
DOI:10.21608/BFAG.2018.23592
ISSN:2356-9050
رقم MD:976233
نوع المحتوى: بحوث ومقالات
اللغة:Arabic
قواعد المعلومات:AraBase
مواضيع:
رابط المحتوى:
الوصف
المستخلص:المسرحية، فن لديه من الاتساع الزماني، والمكاني، والإبداعي، ما يجعله يستوعب الأفكار، ويقوم بتفسيرها وتحليلها، ورصدها من وجهة نظر الكاتب، ويستوعب مقومات وطاقات فنية متعددة، تدفع الكاتب والمتلقي – في الآن نفسه – إلى أن يتواصلا عبر اللغة المشتركة، والصياغات المتنوعة، ما يجعل من المسرحية فنا اجتماعيا، قادرا على رصد مشكلات المجتمع، وتقديم الحلول المناسبة لها من وجهة نظر الأديب. يضاف إلى كل ذلك حضوره الطاغي الذي تدعمه أدواته الفنية، ووسائطه الإبداعية، التي تعمل على جذب الذوات المتلقية "فتملأ نفوسهم بالسعادة والنشوة، كما تسمو بأذواقهم، وتمدهم بالطاقة الروحية والفكرية. من هناك، لا يكون المسرح شكلا أدبيا فحسب، ولا وسيلة من وسائل تسلية الفراغ، بل هو أكبر من ذلك، فلئن كان " الإمتاع وجوهه، فإن له وجوها آخر، يعبر عنها التصور والاعتقاد، المتمثل في نظرة الكاتب إلى الكون والحياة والإنسان، فهو بذلك عامل من عوامل التأثير الفكري، والتغيير الاجتماعي. من ثم، تكون دراسة الإبداع المسرحي، ضرورة ملحة، لرصد حركة المجتمع؛ رصد آلامه وآماله، انتكاساته وانتصاراته، على المستوى الفردي والجماعي، حتى تحدث لدى المجتمع ما يسمى بـ (الصدمة)، فيسترد وعيه وتفكيره المغيب. سيما، في هذا العصر الذي يحيا فيه المجتمع العربي والإسلامي حال من الانتكاسة في الفكر، والتقهقر في السياسة والتفسخ في الواقع الاجتماعي، والاضطراب والكساد في الاقتصاد. هذه الدراسة تطرح هذا التصور الإسلامي، لعملية الإبداع في حياتنا. سيما، إذ كان المبدع؛ هذا الإنسان طرازا فريدا في هذا الكون، له مسئولياته المتعددة، التي تحاول عقيدته الإسلامية، أن تلقي عليه عبء متابعتها وتحقيقها. هذه المسئوليات، أو القيم؛ من الحق والخير والجمال والعدل والمساواة ... الخ، هي التي في مجملها، تخلق لدى الإنسان المبدع حيوية التصور الإسلامي للعملية الإبداعية، في فنونها وتشكيلاتها الإبداعية المختلفة سواء منها الواقعي أو التاريخي... فدراسة الشخصيات/ الأحداث التاريخية. ومن ثم، تشكيلها في العمل المسرحي، ومحاولة إخراجها من صفحات التاريخ، إلى عالم الواقع والمشاهدة، لم يكن ترفا، أو هروبا من المبدع، من حلبة الصراع في الواقع، لكنها تمثل – في رأيي- مواجهة مع هذا الواقع، بمشكلات المتداعية، والاصطدام به، من خلال رؤية الأديب، الذي يتخذ من التاريخ أو الواقع التاريخي، مصدرا خصبا؛ لبناء أحداثه وشخوصه، وتشكيل هوياتهم، ورؤاهم المختلفة. هذه الرؤية الإبداعية، بمقدورها أن تصنع البطل الذي باستطاعته المواجهة مع الواقع، سيما عندما يضطرب هذا الواقع، وتتداعي في دنياه القيم والمبادئ، ويحاصرها بتخاذله وانكساراته.. فلا شك أن التاريخ في هذا الوقت، هو الذي يحفزنا على مجاوزة هذا الواقع المتداعي، ويدفعنا للتمرد عليه. ومن ثم، الاستعلاء فوق انكساراته، والإغراء بأنماطه الواعدة، ونماذجه الفاعلة، واستلهام أحداثه الحية، واستدعائها لفهم الواقع ومعالجته. شكلت الدراسة عبر خارطتها التي تضم التمهيد وفصلين تضمنا: أهمية العمل المسرحي، والتعريف بمصطلح (البطولة)، بوصفه أبرز الشخصيات في العمل المسرحي، ثم عرضت للعلاقة بين التاريخي والفني، ثم النص المسرحي (مماليك للبيع). ثم الدراسة التحليلية التي حاولت أن تتمظهر على واقع البطل في نسقه التاريخي، وهو يمارس تعالقه مع الآليات الفنية المختلفة للمسرح الإبداعي، وتبرز من خلال العملية التحليلية التمازج عبر عملية البناء بين مادة التاريخ والفن في تشكيل تجربة المسرحية (مماليك للبيع). التي يحاول كاتبها أن نفتح عيوننا على هذا الأنموذج التاريخي البطولي الفريد؛ الذي تكتنز شخصيته بطاقات عديدة من القيم الحضارية والخصائص الإنسانية والمواقف البطولية والأخلاقية، التي تنطلق من رؤية إبداعية متفردة، تنطلق من المعطيات الإنسانية والحضارية للإسلام الذي يعبر عنه الشيخ، ويرمز إلى مقومات بناء الشخصية الحضارية فيه. بوصف الإسلام الدين الذي يحمل في أعطافه قيم التحضر والبناء، ويؤصل لقيم الحق والخير والحب والعدل والمساواة والجمال، في مجتمعه. سيما عندما تفتقد المجتمعات كثيرا من هذه الطاقات. ومن ثم، النماذج التي تشكل وجودها فيه. لعل هذه – تفتح عيوننا على أمثال هذه النماذج، والإغراء بإمكانية تكرارها في مجتمعاتنا؛ في واقعنا الذي يفتقد مثل هذا الأنموذج – كانت دافعي لدراسة هذه المسرحية، وإبراز ما أثمرته هذه العلاقة بين التاريخ بثرائه الحضاري والإنساني، والفن بطاقات وأدواته، التي تشكل وجدان شبابنا، وتنشئهم على مثل هذا الإبداع الحقيقي، الذي يصلح أن يكون بديلا لما نعانيه، من نتائج فاسد، وإبداع لمواهب قاحلة، وضحلة الخيال !!.

The play, an art that has a temporal, spatial, and creative dimension, makes it absorb the ideas, interprets them and analyzes them, monitors them from the point of view of the writer, and assimilates various artistic qualities and energies. The writer and the recipient are able to communicate through the common language, , Which makes the play a social art, able to monitor the problems of society, and provide solutions appropriate to them from the point of view of the writer. In addition to all this, his overwhelming presence is supported by his artistic tools and his creative means, which work to attract the recipients, "filling their souls with happiness and ecstasy, as well as their tastes, and providing them with spiritual and intellectual energy. This is not only a literary form, nor a means of entertaining leisure, it is even greater. Whereas "enjoyment is a facet, it has another facet, expressed by perception and belief, of the writer's view of the universe, life and man, It is a factor of intellectual influence, and social change. Therefore, the study of theater creation is an urgent necessity to monitor the movement of society; to monitor its pains and hopes, its setbacks and victories, both individually and collectively, so that the community can develop a so-called shock. Especially in this era in which Arab and Islamic society lives in a state of setback in thought, regression in politics and disintegration in the social reality, and the turmoil and depression in the economy. This study presents this Islamic conception of the process of creativity in our lives. In particular, if the creator; this man a unique model in the universe, has multiple responsibilities, which try his Islamic faith, to receive the burden of follow-up and achievement. These responsibilities, or values, of right, goodness, beauty, justice, equality, etc., are the ones that, in their entirety, create in the creative man the vitality of the Islamic conception of the creative process in its various creative arts and formations, both real and historical. . And then, its formation in theatrical work, and try to take it out of the pages of history, to the world of reality and viewing, was not a luxury, or escape from the creator, the arena of conflict in reality, but it represents - in my opinion - a confrontation with this reality, its problems crumbling, , Through the vision of the writer, which takes history or historical reality, a fertile source; to build events and personalities, and the formation of identities, and visions of different. This creative vision can create the hero who can cope with reality, especially when this reality is disturbed, its values and principles fall apart, and it is besieged by its backwardness. It is no doubt that history at this time motivates us to transcend this deteriorating reality, To rebel against him. Thus, the superiority over the refractions, and the temptation of its promising patterns, and its active models, and inspired by its live events, and called to understand reality and address. The study was formed through its plan, which includes the preface and two chapters that include: the importance of theatrical work, and the definition of the term (tournament), as the most prominent figures in theatrical work, was exposed to the relationship between historical and artistic, and then theatrical text (Mamluk for sale). And then the analytical study that tried to appear on the reality of the hero in the historical format, which is practiced with the various technical mechanisms of the creative theater, and highlights through the process of analysis of the mix through the process of construction between history and art in shaping the experience of the play (Mamluk for sale). The author of which tries to open our eyes to this unique heroic historical model, whose character is characterized by many cards of cultural values, human characteristics and heroic and moral positions, which are based on a unique creative vision based on the humanistic and civilizational characteristics of Islam, Civilization in it. Islam is the religion that carries in its toll the values of urbanization and construction, and establishes the values of right, goodness, love, justice, equality and beauty in its society. When societies lack much of this potential. And hence, the forms in which they are formed. Perhaps this - opens our eyes to the likes of these models, and the temptation to be replicated in our societies; in our reality, which lacks such a model - was the motivation to study this play, and to highlight what this relationship has produced between history and its cultural and human heritage, and art cards and tools, And create them on such a real creativity, which fit to be a substitute for what we suffer, from the product of corrupt, and creativity to the talents of barren, and shallow imagination. !!