عناصر مشابهة

هيبة الدولة الإسلامية في زمن النبوة

تفصيل البيانات البيبلوغرافية
المصدر:مجلة جامعة الشارقة للعلوم الشرعية والقانونية
الناشر: جامعة الشارقة
المؤلف الرئيسي: الحامدي، محمد عبدالله (مؤلف)
المجلد/العدد:مج14, ع2
محكمة:نعم
الدولة:الإمارات
التاريخ الميلادي:2017
التاريخ الهجري:1439
الصفحات:140 - 166
ISSN:1996-2320
رقم MD:973525
نوع المحتوى: بحوث ومقالات
اللغة:Arabic
قواعد المعلومات:IslamicInfo
مواضيع:
رابط المحتوى:
LEADER 04332nam a22002297a 4500
001 1716395
041 |a ara 
044 |b الإمارات 
100 |9 524938  |a الحامدي، محمد عبدالله  |e مؤلف 
245 |a هيبة الدولة الإسلامية في زمن النبوة 
260 |b جامعة الشارقة  |c 2017  |g ديسمبر  |m 1439 
300 |a 140 - 166 
336 |a بحوث ومقالات  |b Article 
520 |a هيبة الدولة قيمة معنوية، ومصلحة شرعية التفتت إليها الشريعة، وكانت محل اهتمام النبي عليه الصلاة والسلام، فقد عمل النبي عليه الصلاة والسلام أعمالا جليلة حققت للدولة الإسلامية هيبتها، وذلك على صعيد السياسة الخارجية أو الداخلية، سواء كان مع الموافقين أو المخالفين، ولم يقبض الله تعالى نبيه حتى صارت دولته عليه الصلاة والسلام محل هيبة وإجلال لكافة أهل الجزيرة العربية، وأقبلت قبائل العرب تعلن خضوعها لهذه الدولة، أما على الصعيد الداخلي فقد تعامل مع أعداء الداخل بمقتضى العدل والحكمة والمصلحة، أما أتباعه المؤمنون به، فقد علمهم تعظيم التشريع والانقياد له ابتغاء رضوان الله تعالى، وكان هذا أعظم ما يميز الدولة النبوية، فتعظيم السلطة كان قربى يزدلف بها المؤمن لله وعليه من نفسه وازع ليس بحاجة إلى رقيب، كما علمهم عليه الصلاة والسلام تعظيم السلطة التنفيذية، وتعظيم رجال الدولة وأهل الشوكة وأهل الحل والعقد، وكل هذه أمور متكاملة تصب في مصلحة حفظ هيبة الدولة في زمن النبوة. 
520 |b The Islamic state during the era of prophet Mohamed (Blessings and Peace be upon Him), had a prestigious and a moral (spiritual) value, and Shari’a (Islamic law) was an integral part of it. It was at the heart of the prophet Mohamed’s (BPUH) concern at that time. However, the prophet (BPUH) has made great efforts to maintain a prestigious position for the Islamic state on both the internal and external levels, whether with his supporters or opponents. However, Allah the Almighty did not take his pure soul until his state became distinctly prominent among people of the Arab Gulf. On the external level, Arabs from different clans and tribes announced their allegiance to the state, while on the internal level he dealt with his local opponents with justice and wisdom. He taught his people (the believers) how to seek the satisfaction of Allah the Almighty by following the orders and instructions of the Holy Book (the Quran). This was the distinct feature of the prophetic state: considering the words of Allah and internalizing His presence in people’s souls and minds so that they would follow the straight path voluntarily. The glorification of state authority was a sacrifice the believer would offer without the need for an observer, as the prophet (BPUH) advised them to glorify state authority. At that time, both obeying Allah the Almighty and adhering to state authorities went hand in hand with comprehensive order to maintain the state’s prestigious position. 
653 |a الهيبة  |a هيبة الدولة  |a هيبة الدولة الإسلامية  |a هيبة أهل الحل والعقد  |a هيبة التشريع الإسلامى  |a السيرة النبوية  |a التاريخ الإسلامى 
692 |a الدولة  |a السيرة  |a التشريع  |a النبوة  |a السلطة  |a هيبة  |a السلطة  |a التنفيذية  |a التشريعية  |a الحل  |a العقد  |b Country  |b Biography  |b Prophecy  |b Authority  |b Prestigious 
773 |4 الفقه الإسلامي  |6 Islamic Jurisprudence  |c 006  |e University of Sharjah Journal of Sharia & Law Sciences  |l 002  |m مج14, ع2  |o 0514  |s مجلة جامعة الشارقة للعلوم الشرعية والقانونية  |v 014  |x 1996-2320 
856 |u 0514-014-002-006.pdf 
930 |d n  |p y 
995 |a IslamicInfo 
999 |c 973525  |d 973525