عناصر مشابهة

رؤية العالم في الخطاب القصصي ل ظافر الجبيري: دراسة بنيوية تكوينية

تفصيل البيانات البيبلوغرافية
العنوان بلغة أخرى:World Vision in the Fictional Discourse of Thafir Aljubairi: A Genetic Structuralism Study
المصدر:مجلة عجمان للدراسات والبحوث
الناشر: جائزة راشد بن حميد للثقافة والعلوم
المؤلف الرئيسي: الحسامي، عبدالحميد سيف أحمد (مؤلف)
المجلد/العدد:مج17, ع1
محكمة:نعم
الدولة:الإمارات
التاريخ الميلادي:2018
التاريخ الهجري:1438
الصفحات:140 - 170
رقم MD:970343
نوع المحتوى: بحوث ومقالات
اللغة:Arabic
قواعد المعلومات:AraBase
HumanIndex
مواضيع:
رابط المحتوى:
الوصف
المستخلص:This study attempts to analyze the world vision in the fictional discourse of the Saudi narrator, Thafir Aljubairi, one of the writers whose stories reflect world vision that intertwines with the linguistic composition of the narrative discourse. His trilogy Khutuwat Yabtaliuah Almagheeb , Alhurub Alabyadh), and Yawmiyat Hubb Muzmen [Steps are Swallowed by the Dark, White Escape and Chronic Love Diary] reveal the relationship between the creator and the world . Genetic structural approach, which is based on the social and artistic reading of the fictional world, is an approach consistent with the nature of the narrative discourse of Aljubairi – the text imposes its reading method. The relevance of the genetic structural approach lies in the fact that it reconnects the relationship between literary creativity and living reference, that is to say the society in which the creator produces his creativity, and from which he extracts his fictional worlds. The present study attempts to answer a number of questions: - What are the signifying structures through which the writer expressed the world, and organized his narrative discourse? - To what extent is the narrator able to form a reference vision that encompasses a narrative activity? And how could fictional discourse reinforce vision of the world? To answer these questions, the study is divided into two sections: The first deals with the general sociological aesthetics by revealing the signifying structures, and why the artist expressed it. The second section is represented by the pure aesthetics which in turn is represented by the expression tools of the narrative discourse; and the extent to which it is adaptable to the embodiment of the vision of the world in the creative work. The study takes its importance from being the first study trying to analyze the narrative discourse of Thafir Aljubairi through a critical, genetic structural approach that questions world vision in its intermingling with the social world, and dialectic interaction and reaction in the folds of the fictional narrative.

تسعى الدراسة لقراءة رؤية العالم في الخطاب القصصي لدى القاص السعودي ظافر الجبيري بوصفه أحد كتاب القصة الذين تتجلى في قصصهم رؤية للعالم تتواشج مع التشكيل اللساني للخطاب القصصي، وتتكشف فيها علاقة المبدع مع العالم حين يقوم بإنجاز عمله السردي المتمثل بمجموعاته الثلاث وهي: (خطوات يبتلعها المغيب)، و(الهروب الأبيض)، و (يوميات حب مزمن) ولا شك في أن المقاربة البنيوية التكوينية التي تنطلق من إدراك البعدين: الاجتماعي والفني في قراءة العالم السردي هي المقاربة التي تنسجم مع طبيعة الخطاب القصصي للجبيري، -فالنص يفرض منهج قراءته-والمنهج البنيوي التكويني مساق مثمر تتأتى أهميته من إعادة العلاقة بين الإبداع الأدبي والمرجع الحي/ المجتمع الذي ينتج فيه المبدع إبداعه، وينتزع منه عوالمه. وتجيب الدراسة عن عدد من التساؤلات، هي: • ما البنيات الدالة التي عبر من خلالها القاص عن العالم، وانتظمت خطابه القصصي؟ • ما مدى قدرة المتخيل السردي على تشكيل رؤية مرجعية تكتنف فعاليات السرد من خلال عناصره المختلفة؟ وكيف تمكنت عناصر السرد في الخطاب القصصي من تعضيد رؤية العالم؟ وتتبوأ هذه الدراسة مكانتها من كونها أول دراسة تحاول الإحاطة بالخطاب القصصي لدى ظافر الجبيري من خلال منهج نقدي بنيوي تكويني، يستنطق رؤية العالم لدى المبدع في تواشجها مع العالم الاجتماعي، وجدلية تفاعلها معه، وانفعالها به في ثنايا السرد القصصي.