عناصر مشابهة

بلاغة النقد: النص النقدي خارج خطابه

تفصيل البيانات البيبلوغرافية
العنوان بلغة أخرى:Rhetoric of Literary Criticism: The Formation of the Literary Text away from its Discourse
المصدر:أنساق
الناشر: جامعة قطر - كلية الآداب والعلوم - قسم اللغة العربية
المؤلف الرئيسي: العشي، عبدالله (مؤلف)
المجلد/العدد:مج1
محكمة:لا
الدولة:قطر
التاريخ الميلادي:2017
الصفحات:51 - 68
ISSN:2520-713X
رقم MD:967730
نوع المحتوى: بحوث ومقالات
اللغة:Arabic
قواعد المعلومات:Open
AraBase
مواضيع:
رابط المحتوى:
الوصف
المستخلص:بعد أن استوى النص الأدبي كيانا قائما بذاته، تزاحمت حوله القراءات وتنوعت وتعددت فأنتجت ركاما من الخطابات، لم تقف عند حدود الرسالة ولا الكتاب، بل تعدتهما إلى أشكال خطابية تعد بالعشرات، تحاول كلها أن تمارس قراءتها الخاصة حول النص، فكان أن ظهرت أشكال خطابية لم تنشأ، في أصلها، لتكون ضمن النشاط النقدي، بل نشأت، في الأصل، أشكالا إبداعية، مثل (المقامة، والرحلة، والسيرة، والقصة، والقصيدة، ونثر المنظوم)، ونحو ذلك من أشكال إبداعية استحدثت لذاتها وظيفة استثنائية، واستخدمت نفسها وسيلة نقدية، فتجاوز فيها البعد الإبداعي بالبعد النقدي، وترافق فيها الجمالي والعلمي، وتضافر فيها البلاغي بالوصفي، فتشكل خطاب جديد، تحول معه النص النقدي، بحكم تلك المواصفات، إلى نص بلاغي. وذلك ما دفعنا إلى القول بـ ((بلاغة النقد))، واعتمدناه عنوانا. هذه المداخلة ستعتني بهذه النصوص، وستشير إلى بعضها باختصار، مثل: (القصيدة، والقصة، والرحلة، والسيرة)، حين تكون حاملة لمضمون نقدي، ولكننا سنركز بشيء من الإسهاب والتحليل المطلوب، في ضوء نظريات تحليل الخطاب ونقد النقد، على نص نقدي واحد، هو رسالة ابن شرف القيرواني المسماة ((رسالة الانتقاد))، أو ((مسائل الانتقاد))، وذلك بهدف الكشف عن خطاب نقدي تراثي أغفله الدرس الحديث.

Readings have become many and varied around the literary text after it has turned to be an independent entity. Those readings have produced countless discourses that have never stopped at the borders of the message or the book. They surpassed that to different forms of discourse counted in tens. All these discourses endeavor to practice their own readings around the text. Therefore, new forms of discourse have emerged to be seen as new forms of creativity rather than ordinary critical activities; such as almuqamat, journeys, biographies, novels, poems, prose and similar creative forms. Such forms have introduced an exceptional task for themselves to be used as a means of criticism in which the creative dimension has surpassed the critical one; and the aesthetic aspect is accompanied with the scientific one; whereas the eloquent dimension is combined with the descriptive one. Consequently, a new discourse in which the critical text has turned into a rhetorical text has been formed according to those specifications. Thus, we saw that it is convenient enough to say «Rhetoric of Literary Criticism and accept it as a title. This modest research is going to tackle those texts. It will refer to some of them in a brief way whenever they have a critical content, such as poems, novels, journeys and biographies. Nevertheless, we will deeply analyze and attentively elaborate on only one critical text, which is « Resalet Ibn Sharaf Al Qirawani which is known as «The Message of Criticism or « Critical Issues. We will do this according to the theories of discourse analysis and criticism of criticism, aiming at revealing a traditional critical discourse that has been ignored by modern studies.