عناصر مشابهة

L’Islam Et L’Autre D’après La Civilisation Des Arabes De Gustave Le Bon

تفصيل البيانات البيبلوغرافية
المصدر:مجلة البحث العلمي في الآداب
الناشر: جامعة عين شمس - كلية البنات للآداب والعلوم والتربية
المؤلف الرئيسي: Badawi, Ghada Abdel Samad (مؤلف)
المجلد/العدد:ع19, ج10
محكمة:نعم
الدولة:مصر
التاريخ الميلادي:2018
الصفحات:435 - 466
DOI:10.21608/JSSA.2019.30762
ISSN:2356-8321
رقم MD:966826
نوع المحتوى: بحوث ومقالات
اللغة:French
قواعد المعلومات:AraBase
مواضيع:
رابط المحتوى:
LEADER 07943nam a22002537a 4500
001 1709894
024 |3 10.21608/JSSA.2019.30762 
041 |a fre 
044 |b مصر 
100 |9 521166  |a Badawi, Ghada Abdel Samad  |e Author 
242 |a Islam and The Other According to Arab Civilization by Gustave Le Bon  
245 |a L’Islam Et L’Autre D’après La Civilisation Des Arabes De Gustave Le Bon 
260 |b جامعة عين شمس - كلية البنات للآداب والعلوم والتربية  |c 2018 
300 |a 435 - 466 
336 |a بحوث ومقالات  |b Article 
520 |a يعد جوستاف لوبون من أشهر علماء علم النفس وعلم الاجتماع والأنثروبولوجي وله مؤلفات كثرة ولكنه أولى اهتماماً خاصاً للحضارات الشرقية القديمة مثل الحضارات الأولى وحضارة الهند وحضارة العرب. \nوفي كتابه حضارة العرب قد أولى لوبون أهمية كبيرة لفكرة التسامح عند العرب المسلمين وهذا يرجع لديه إلى انحدار العرب من عرق مارس احترام الآخر وتوارثه عبر الأجيال. لذا عندما جاء الإسلام عزز هذه القيم بما جاء في القرآن من آيات تحض على احترام أهل الديانات الأخرى ولاسيما اليهودية والمسيحية كما جاء سلوك النبي محمد مجسداً لما جاء بالقرآن واسوة بالرسول والتزاماً بما جاء في الكتاب الكريم فقد اتسمت الفتوحات الإسلامية بهذا التسامح ليس فقط مع أهالي الأمصار المفتوحة ولكن أيضاً مع الأعداء. وعندما اعتلى العرب المسلمين حكم هذه البلاد جسدو هذه القيم في اود عظمتهم ومجدهم اتم التجسيد. فلقد تعاملوا مع أهل الديانات المغايرة بكامل التسامح والود والاحترام. فقد اهتموا بإقامة العدل وساوو بين المسلمين وغيرهم كما قاموا بتشييد المدن وإصلاح الزراعة والصناعة وتشجيع الفن والأدب وهذا مقارنة مع نظائرهم من المستعمرين الآخرين. ولكننا انتقدنا لوبون الذي اتهم المسلمين الأتراك بالوحشية والعنف تجاه الآخر. واثبتنا بالادلة التاريخية واستناداً على أعمال جون لوك وفولتير أن الأتراك العثمانيين انتهجوا نهج المسلمين في تعاملهم مع الآخر. وأن التسامح عند العرب وغيرهم يكون نتاجاً لتقدم الدولة فكرياً واقتصادياً وأن التعصب ورفص الآخر يكون في فترات التدهور والاضمحلال. تعد هذه الدراسة من أهم الدراسات في الآونة الأخيرة حيث يتهم الإسلام بالوحشية والبربرية وأنه أحد ينابيع الإرهاب وتعد شهادة لوبون من أكبر الشهادات لصالح العرب والمسلمين وهذا لكونه عالم أوروبي غير مسلم فيفترض فيه مالاً يستطيع الغرب افتراضه من علماء العرب المسلمين من الحيادية والنزاهة. 
520 |d Admirateur de la civilisation arabe , Gustave le Bon y consacre un ouvrage composé de six tomes. Dans cet ouvrage , il a présenté, les apports des Arabes au patrimoine universel , mais également les valeurs éthiques qui ont caractérisé ces peuples dont la tolérance et le respect de l'Autre. Selon lui les sources de ces valeurs sont multiples la première consiste dans la race noble dont dérivaient les Arabes. Puis L'apparition de l'Islam a servi à les consolider. Suivant les enseigmements coraniques ainsi que la conduite et les dits du Prophète, les arabes musulmans ont présenté un exemple inimitable dans leurs conquêtes. Tolérants, ils ont conservé aux populations conquises leurs religions, leurs coutumes et leurs lois. Ils ont développé dans les pays conquis l'industrie , le commerce et la culture. Par appréciation des autres civilisations, les Maures en Espagne ont emprunté du savoir greco-latin, mais en le progressant. L'Ouverture à l'Autre a constitué un facteur de l'avènement de la civilisation arabo-musulmane . \nSelon Gustave le Bon, quand les Turcs ont remplacé les Arabes, ils n'étaient pas capables de mettre en oeuvre le principe de tolérance . Bien au contraire, les cruautés et le mépris caractérisaient leur conduité envers l'Autre. Critiquant le Bon sur ce point, nous avons montré que les Ottomans ont bien suivi l'exemple des Arabes dans leurs attitudes envers les autres croyances. Tout au long de l'Histoire de l'Islam la tolérance était la règle , l'intolérance était d'essence politique 
520 |f Gustav Le Bon is one of the most famous psychologists, sociologists, and anthropologists, but he paid special attention to ancient Eastern civilizations such as the early civilizations, Indian, and the Arab civilization. \nIn his book Civilization of the Arabs, Le Bon attached great importance to the idea of tolerance among Arab Muslims. This is because the Arabs descended from the race that practiced respect for the other and inherited it through generations. Therefore, when Islam came, it reinforced these values with verses in the Qur'an, which encourage respect for the people of other religions, especially Judaism and Christianity. The behavior of the Prophet Muhammad also reflected what was mentioned in the Qur'an, like the Prophet, and in compliance with what was stated in the Holy Book. The Islamic conquests were characterized by this tolerance not only with the inhabitants of the conquered countries but also with the enemies. When the Muslim Arabs came to power in these countries, they embodied these values in their dignity and glory completely. They have treated people of different religions with full tolerance, friendliness, and respect. They paid attention to the administration of justice and equated Muslims with others, built cities, reformed agriculture and industry, and encouraged art and literature, this is in comparison to their other colonial counterparts. But we criticized Le Bon, who accused the Turkish Muslims of brutality and violence towards the other. With historical evidence and based on the works of John Luc and Voltaire, we proved that the Ottoman Turks followed the Muslim approach in dealing with each other. Tolerance among Arabs and others was the result of the State's intellectual and economic progress, and intolerance and rejection of the others were in periods of decline and decay. This study is one of the most important studies in recent times, where Islam is accused of brutality and barbarism and that it is one of the sources of terrorism. The Le Bon statement is one of the largest certificates in favor of Arabs and Muslims. This is because he is a non-Muslim European scholar in which he assumes that the West cannot expect from Arab Muslim scholars of impartiality and fairness. \nThis abstract translated by Dar AlMandumah Inc. 2018 
653 |a نقد الكتب  |a كتاب حضارة العرب  |a لوبون، غوستاف  |a الحضارة العربية  |a الحضارة الإسلامية 
773 |4 الادب  |6 Literature  |c 017  |e Academic Research Journal for Arts  |f Mağallaẗ Al-Baḥṯ Al-ʿilmī Fī Al-Ādāb  |l 010  |m ع19, ج10  |o 0795  |s مجلة البحث العلمي في الآداب  |v 019  |x 2356-8321 
856 |u 0795-019-010-017.pdf  |n https://jssa.journals.ekb.eg/article_30762.html 
930 |d y  |p y 
995 |a AraBase 
999 |c 966826  |d 966826