عناصر مشابهة

أضواء على مسكوكات الملك المعز إسماعيل بن طغتكين ( 593 - 598 هـ / 1197 - 1202 م )

تفصيل البيانات البيبلوغرافية
المصدر:مجلة الآداب
الناشر: جامعة ذمار - كلية الآداب
المؤلف الرئيسي: الشميري، فؤاد عبدالغني محمد (مؤلف)
المجلد/العدد:ع6
محكمة:نعم
الدولة:اليمن
التاريخ الميلادي:2018
الصفحات:188 - 213
DOI:10.35696/1915-000-006-008
ISSN:2616-5864
رقم MD:961057
نوع المحتوى: بحوث ومقالات
اللغة:Arabic
قواعد المعلومات:IslamicInfo
HumanIndex
مواضيع:
رابط المحتوى:
الوصف
المستخلص:أدت الانقسامات الداخلية والفتن دورا رئيسا في دخول الأيوبيين الى اليمن سنة (569هـ/ 1174)، وتأسيس دولتهم، التي استمرت قرابة سبع وخمسين عاماً حتى عام (626هـ/ 1229م)، تعاقب على الحكم خلال المدة خمسة ملوك، ويعد ثالث ملوكها المعز إسماعيل بن طغتكين (593- 598هـ/ 1197- 1202م) أكثر الشخصيات غموضاَ في تاريخ الدولة الأيوبية، فقد تناول عديد من المؤرخين القدماء منهم والمحدثين الأحداث أثناء وقبل مدة حكم المعز إسماعيل بشيء من التناقض أحيانا وعدم الدقة أحيانا أخرى، لعل من أبرزها انتمائه للمذهب الإسماعيلي وتاريخ ادعائه الخلافة وانتسابه للأمويين وسياسة البطش التي اتسمت بها فترة حكمه، لذا أستوجب البحث عن مصادر اُخرى يتم من خلالها استنطاق الأحداث التاريخية، من بين تلك المصادر تأتي المسكوكات والتي تعد من أجل الوثائق التاريخية وأهمها، بما تحمله من نقوش كتابية صادرة عن جهة رسمية، تعبر بجلا عن الحالة الاقتصادية والسياسية والمذهبية للدولة، صاحبة الإصدار على الرغم من صغر حجمها وتعرضها لعاديات الدهر.\nويمكن القول بشيء من الطمأنينة ومقدار وافر من الثقة بأن المسكوكات التي ضربت في عهد المعز إسماعيل ذات دلالات تاريخية هامة؛ فقد اكدت ما يأتي:\n1-\tوثقت المأثورات الخطية على مسكوكات الملك المعز اسماعيل منذ البدايات الأولى لحكمه تطلعه وحلمه بخلافة المسلمين\n2-\tكشفت بجلاء المدة الزمنية لادعاء الملك المعز اسماعيل الخلافة وانتسابه للأمويين وخلعه طاعة الخلافة العباسية\n3-\tلم تظهر المأثورات الخطية على مسكوكاته ميوله للمذهب الإسماعيلي\n4-\tيعد الملك المعز اسماعيل مؤسس دار الضرب بتعز.

Internal divisions and seditions played a major role in the entry of the Ayyubid to Yemen (569AH/1174) and the establishment of their state, which lasted for nearly 57 years until 626H/1229 A.D.). During the period, five of their kings ruled, and the third king, Al-Muizz Ismail Bin Tughtakin (5393-598AH/1197-1202), is considered the most obscurantist figure in the history of the Ayyubid state. Many ancient and recent historians dealt with the events during and before the period of the rule of Al-Muizz Ismail Tughtakin with some contradictions and sometimes inaccuracies. Perhaps the most prominent among them is his affiliation with the Ismaili sect, the history of his claim of the caliphate, his affiliation with the Umayyads and the policy of oppression that characterized his reign. So the study looked for other sources through which historical events can be investigated. Among those sources are the coins, which are prepared for historical documents, and considered to be the most important of sources because of its inscriptions which were issued by an official authority. It clearly reflects the economic, political, and sectarian situation of the State, which is the author of the issue despite its small size and exposure to the customs of the time.\nIt can be said with some reassurance and confidence that the coins that were hit during the reign of Al-Muizz Ismail have important historical significance. It is affirmed by the following statements:\n1.\tThe written traditions on the coins of King Al- Muizz Ismail from the very beginning of his reign have documented his aspiration and dream of the succession of Muslims.\n2.\tIt clearly revealed the length of time of the claim of King Al- Muizz Ismail the Caliphate and his loyalty to the Umayyads and his disobedience to the Abbasid Caliphate.\n3.\tThe written traditions on his coins did not show his inclinations to the Ismaili sect.\n4.\tKing al-Muizz Ismail is the founder of the house of printing currency coins in Taiz.\nThis abstract translated by Dar AlMandumah Inc. 2018