عناصر مشابهة

الغرابة وشعرية المعنى المبتكر في النقد العربي القديم

تفصيل البيانات البيبلوغرافية
العنوان بلغة أخرى:Strangeness and the Poetic Sense of Meaning in the Ancient Arab Criticism
المصدر:اللغة العربية
الناشر: المجلس الأعلى للغة العربية
المؤلف الرئيسي: العرفي، نسيبة (مؤلف)
المجلد/العدد:ع43
محكمة:نعم
الدولة:الجزائر
التاريخ الميلادي:2019
الصفحات:323 - 344
DOI:10.33705/0114-000-043-012
ISSN:1112-3575
رقم MD:957510
نوع المحتوى: بحوث ومقالات
اللغة:Arabic
قواعد المعلومات:AraBase
مواضيع:
رابط المحتوى:
الوصف
المستخلص:يتناول المقال قضية من بين أهم القضايا التي احتفى بها النقد العربي القديم وهي قضية تطور المعنى وتشكيله وانتقاله عبر العصور من القدماء إلى المحدثين وهذا ما تناولته كتب الخصومات تحديدا، كما تناولته بعض مؤلفات المتأخرين في قضية غريب المعنى ودوره في تحويل المعنى العام المشترك إلى معنى جديد وإنتاج خطاب متميز يوجهه الإطار الثقافي والمعرفي للشاعر كما ركزنا على الغرابة والصنعة الشعرية مبينين الفرق بين الإغراب وهو الغموض والابهام وبين الغرابة التي الغاية منها الصنعة الشعرية، باستجداد المعاني وتطويرها وبعثها من جديد في صورة مختلفة، فدراسة الّلغة تشكل عند نقاد الشعر جانبا مهما في تقويم الخطاب الشعري، و يمكن الكشف عن هذا الجانب في طبيعة العلاقات الخاصة التي تؤسس لغة القصيدة، والتي تقوم أساسا على مجاورة منظمة لقوانين الّلغة العادية، تبدو أول تجلياتها في ظاهرة الغرابة، وهي من أبرز المظاهر الفّنية اتصالا بعملية الإبداع الشعري، فهي من صميم طبيعة الّلغة الشعرية، لأن طبيعتها تأبى أن تكون مجرد عبارات، وألفاظ مسترسلة، تفضي بمعانيها المباشرة والمحدودة. وعلى هذا فإن مفهوم الغرابة لا يعدو أن يكون مبدأ جماليا ينحو بالشعر إلى الإيحاء بالمعاني، وتقديمها في قالب تأثيري. وعلاقة الشعر بالغرابة، علاقة موجودة في مختلف مراحل الإنتاج الشعري، و قد كان الّنقاد والشعراء على وعي عميق بقيمة هذا العنصر الفّني ومداه في إبداع الّنصوص الشعرية الجيدة ، ويتبدى هذا الوعي في كثير من الّنصوص الّنقدية التي ينظر فيها أصحابها لقضية الغرابة ملحين على أهميتها في الاستخدام الّلغوي في الشعر إن صدى الأفكار والمعاني التي ينقلها الشاعر ويقرؤها يبقى في نفسه ليتحول إلى صوت مغاير يتلبس بنغماته وصوته، فيظهر في شكل مختلف وحلة جديدة ، ولعلّ الشعراء الذين اشتهروا بالرواية وحفظ أشعار السابقين والاطلاع على المذاهب الفكرية والسياسية في عصرهم، يعدون مثالا حيا لمن يقع تحت سلطة الّنص السابق، فيسهمون بوعي أو بدون وعي في استمرار المعنى وانتقاله من جيل إلى جيل في صور مختلفة.

This article deals with one of the most important issues that has been entertained by the ancient Arab criticism. It is the evolution of meaning ؛ its composition and transmission through the ages from the ancients to the modernists. This is what the books of arguments dealt specifically with, as discussed in some of the late authors’ books in the issue of the strange meaning and its role in transforming the general common meaning into a new meaning, and producing a distinguished new speech directed by the poet’s cultural and cognitive framework. We focused on the relation between the strangeness and poetic work, showing the difference between alienation, which is ambiguity, and the strangeness, which is the purpose of the poetic work, by inventing, developing and resurrecting meanings in different forms. The study of the language is, for the poetry critics, an important aspect of evaluating the poetic speech. This aspect can be revealed in the study of the nature of the special relations establishing the language of the poem, which are based on an organized neighborhood of the laws of the ordinary language. One of the first aspects of the poetic language is the phenomenon of the strangeness. It is one of the most important artistic aspects connected to the process of the poetic creativity. It is inherent in the nature of the poetic language, because its nature refuses to be mere phrases and unrestrained words revealing their direct and limited meanings. Thus, the concept of strangeness is no more than an aesthetic principle that tends to suggest poetry to the inspiration of meanings and to present it into an impressive form. The relation of poetry to strangeness has been existing through different phases of the poetic production. Critics and poets have been deeply aware of the value of this artistic element and its extent in the creation of good poetry texts. This awareness is manifested in many of the critical texts that deal with the issue of the strangeness, insisting on its importance in the linguistic use in poetry. The echo of ideas and meanings read and transmitted by the poet turns into a distinct voice that gets involved in his sound and tones within a new form. Perhaps, the poets who were famous for reciting and learning poems of the former poets and the knowledge of the intellectual and political doctrines of their time ؛ are a living example of those who fall under the authority of the former text. They consciously or unconsciously contribute to the continuation of the meaning and its transmission from generation to generation in different images.