عناصر مشابهة
شبكات التواصل الاجتماعي وخدمة علوم القرآن الكريم : قراءة تحليلية العينة من صفحات الفيايسبوك
العنوان بلغة أخرى: | Using Social Networks To Serve The Holy Quran Sciences : An Analytic Reading Of Facebook |
---|---|
المصدر: | مجلة دراسات وأبحاث |
الناشر: |
جامعة الجلفة
|
المؤلف الرئيسي: | |
المجلد/العدد: | ع33 |
محكمة: | نعم |
الدولة: | الجزائر |
التاريخ الميلادي: | 2018 |
الصفحات: | 971 - 981 |
DOI: | 10.35157/0578-000-033-075 |
ISSN: | 1112-9751 |
رقم MD: | 950441 |
نوع المحتوى: | بحوث ومقالات |
اللغة: | Arabic |
قواعد المعلومات: | HumanIndex AraBase EcoLink IslamicInfo EduSearch |
مواضيع: | |
رابط المحتوى: |
|
المستخلص: | تهتم هذه الدراسة بالبحث في توظيف شبكات التواصل الاجتماعي في خدمة علوم القرآن الكريم من خلال تقديم قراءة تحليلية للفايسبوك كأحد أهم شبكات التواصل الاجتماعي التي تلقى اهتماما واسعا من طرف المستخدمين، حيث تم توظيفه في مجالات تعليمية في علوم متنوعة، وهذا ما برز من خلال توظيفه في تعليم أحكام تلاوة القرآن الكريم كأحد أهم علومه. وتوصلت الدراسة إلى أن دروس أحكام التلاوة التي نشرت عبر صفحات الفايسبوك تتميز بالتنوع والشمول ويمكن لأي مستخدم الاستفادة منها واستيعاب مضمونها، فهي غيرت من الوظيفة التقليدية لمعلم القرآن، لتصبح عملية التعليم عملية تشاركية يساهم فيها كل المستخدمين ويتبادلون المعلومات بينهم من أجل الوصول إلى الفهم المشترك لما يتم نشره من دروس. This study is concerned with using social networks to serve the Holy Quran sciences, It was based on presenting an analytic reading of Facebook, which is considered as the most important social media that gets a wide interest by individuals, given that it is easy to use, it went far from that by being used in different sciences and educational domains. This was emerged by using It in teaching the rules of reciting the Holy Quran as one of its most important sciences. The study has come to the conclusion that the lessons of the rules of recitation that were posted on Facebook, are characterized by diversity and universality, and that any user can benefit from them and grasp the content. For the reason that it changed the traditional function of the Holy Quran teacher. The teaching process became a participatory one, where all the users can contribute and exchange information, in order to come to a mutual understanding of the lessons that were published. |
---|