عناصر مشابهة

منهجية مجالس التدارس في ضوء الكتاب والسنة وآثار الصحابة

تفصيل البيانات البيبلوغرافية
المصدر:مجلة العلوم الشرعية
الناشر: جامعة الإمام محمد بن سعود الإسلامية
المؤلف الرئيسي: البدور، محمد بن أحمد (مؤلف)
المجلد/العدد:ع50
محكمة:نعم
الدولة:السعودية
التاريخ الميلادي:2018
التاريخ الهجري:1440
الصفحات:398 - 450
ISSN:1658-4201
رقم MD:932714
نوع المحتوى: بحوث ومقالات
اللغة:Arabic
قواعد المعلومات:IslamicInfo
مواضيع:
رابط المحتوى:
الوصف
المستخلص:تتمحور فكرة البحث حول استخلاص خطوات إقامة مجالس تدارس القرآن العظيم؛ من الكتاب والسنة وآثار الصحابة، وذلك ليعيش المتدارسون المعاني الجليلة لكتاب الله العظيم، ويستطيعوا الوصول إلى هداياته بقصد التزكي بها، ولكي يتحقق لنا الوصول إلى هدايات القرآن لابد لنا من اتباع المنهجية التي اتبعها سلفنا من خلال ما تعلموه من نبي الهدى صلى الله عليه وسلم، وقد تحقق لهم ذلك في مجالس تدارس القرآن. ولكي تحقق مجالس تدارس القرآن الثمرة المرجوة من إقامتها، لابد لها أن تشمل جوانب غير التلاوة وتفسير غريب الألفاظ والحفظ فقط. وبعد التأمل بالنصوص وجدتها تفيد أن التدارس يعتمد على خمسة عناصر رئيسة، هي: (التمهيد، والتلاوة، والتفسير، والتدبر، والتزكية)، وهذه العناصر نجدها أحيانا ظاهرة وأحيانا أخرى نصل إليها بعد التدقيق والتأمل بالنص، فكانت هذه التاءات الخمس هي المحاور الرئيسة لإقامة مجالس التدارس، مع مراعاة أن لفظة (تدارس) تفيد التفاعل والتشارك، فتكون هذه الطريقة المستخدمة في تطبيق المجالس، بحيث يتشارك المتدارسون في مدارستهم للآيات، فيفيد كل واحد منهم من الآخر. فبالأدلة من الكتاب والسنة وآثار الصحابة وقفت على هذه المنهجية، "منهجية التاءات الخمس"، وقد جاءت مرتبة على هذا النحو: تمهيد، تلاوة، تفسير، تدبر، تزكية، بطريقة تشعل المتأمل بأهمية هذا الترتيب وضرورة الالتزام به في محافل التعليم، وقد أثبتت التجربة نجاح هذا الأسلوب وتميزه. فأقدم بين يدي القارئ هذه الدراسة موضوعا تأصيليا لمنهجية مجالس التدارس في ضوء الكتاب والسنة وآثار الصحابة. راجيا من الله – تعالى – أن أبلغ بهذا الجهد رضا الله – تعالى -، وأن يكتب له النفع والقبول.

The present study revolves around the steps needed for establishing Councils for studying the Qur’an, Holy Book of Allah, which depends on the Qur'an, Sunnah and what is narrated by Al Sahabah (companions). This will enable the participants live the meaning of the great Book of Almighty Allah, reach His guidance, and act and behave according to what Allah requires from them in order to adopt good manners. Hence, in order to achieve our access to the guidance of Qur'an, we must follow the approach adopted by the salaf (our predecessors) demonstrated through what they learnt from prophet of Al Huda (peace be upon him), and were able to achieve in the Qur'an Study Councils (QSCs). Now, for the QSCs to achieve the fruitful aims of establishing them, they must include aspects of non-recitation, explication of rare words, and memorization only. After scrutinizing relevant texts, I found that the QSCs depended on five main elements: (introduction, recitation, explication, contemplation and Tazkiah). These elements can sometimes be visible and other times deduced by checking and contemplating the texts. The five elements are the main topics for maintaining QSCs, taking into consideration that the term “study” signifies interaction and participation. Hence, this is the method to be used in the implementation of the QSCs, which will allow participants to discuss Qur’anic verses to the benefit of council members. So by the evidence of al Qur'an, Sunnah and what is narrated by al Sahabah (companions of Prophet Muhammad) I have reached the five-element model, each element of which starts with the Arabic letter /T/ giving introduction, recitation, interpretation, contemplating and Tazkiah. Considered carefully, the order of the elements needs to be adhered to in QSCs, a technique approved by practical experience. Thus, I can submit to the reader the present objective fundamental study for QSCs to promote the study of the Holy Qur’an, Sunnah, and Sahabah narrated traditions. I ask Almighty Allah to assist me in fulfilling my aims and to accept my effort, allowing it to be of benefit and blessing.