عناصر مشابهة

الشكل والمضمون في الحضارة الإسلامية وأثرهما على فنون التصوير المعاصر

تفصيل البيانات البيبلوغرافية
العنوان بلغة أخرى:Form and Content in the Islamic Civilization and its Influence on Contemporary Art painting
المصدر:مجلة العمارة والفنون والعلوم الإنسانية
الناشر: الجمعية العربية للحضارة والفنون الإسلامية
المؤلف الرئيسي: بوكر، وديعة بنت عبدالله بن أحمد (مؤلف)
المجلد/العدد:ع3
محكمة:نعم
الدولة:مصر
التاريخ الميلادي:2016
التاريخ الهجري:1437
الصفحات:322 - 333
DOI:10.12816/0036569
ISSN:2356-9654
رقم MD:925303
نوع المحتوى: بحوث ومقالات
اللغة:Arabic
قواعد المعلومات:HumanIndex
مواضيع:
رابط المحتوى:
LEADER 06726nam a22003017a 4500
001 1672884
024 |3 10.12816/0036569 
041 |a ara 
044 |b مصر 
100 |a بوكر، وديعة بنت عبدالله بن أحمد  |g Boker, Wadeea Abd Allah  |q Boker, Wadeea Abd Allah  |e مؤلف  |9 412098 
245 |a الشكل والمضمون في الحضارة الإسلامية وأثرهما على فنون التصوير المعاصر 
246 |a Form and Content in the Islamic Civilization and its Influence on Contemporary Art painting 
260 |b الجمعية العربية للحضارة والفنون الإسلامية  |c 2016  |g يوليو  |m 1437 
300 |a 322 - 333 
336 |a بحوث ومقالات  |b Article 
520 |b By prof. Wadeaa A. Boukar , Title : form and content in the Islamic civilization and its influence on contemporary arts. In order to recognize any civilization history, habits and circumstances scientists study the remnant of artifacts and tools of the era. studying the archeology of the civilization can determent the level of advancement and originality or elsewise. The Islamic rule was mainly focused on humanitarian and civilized science. hence, the Islamic civilization is also is a religious community therefore it was a combination of the mind and soul. The Islamic territory spread wide from (Alandalous) Spain to China in the Amawi ruling at the time the western world was deep in the dark ages. The existences of a lenient believe created considerable levels of leisure and stability for artists that fueled aesthetics among the public along with the awareness of (halal : what is allowed in the Islamic religion ) and (haram : what is prohibited in the Islamic religion ) . The believe that came from the holy Quran which contributed in the upbringing of the taste and sensibility of beauty in its perspective. And upon it the schools of modernism began at the renaissance or the enlightenment in Europe as an outcome of readings of Arab philosophers. Therefor the research with discuss the following: traces of the Islamic civilization in contemporary western art paintings !and the paper goal is :the explanation of the traces from the Islamic civilization in contemporary western art painting that is some way has shaped the personality and art of western artists. Then the utilization of this analysis in the confirming the substantial affect the Islamic civilization had on modern western arts. And this paper assumptions are : the research assumes the western artist being affected by some of the content of the Islamic civilization in paintings in their art. The research is cosistant of three chapters : 1. The Islamic civilization and its unique content. 2. Painting in contemporary western arts , the beginning and history. 3. The influence of the Islamic civilization contents on western contemporary arts an analytic study. Main conclusion from the researcher: the substantial influence of the Islamic civilization on paintings in western contemporary arts , and the recommendation is to give attention and care for the Islamic arts and its civilization for its substantial influence and significant importance 
520 |a يعتمد علماء تاريخ الحضارة في دراساتهم علي موروثات الأمم من الآثار المنقولة من الأدوات وما إليها. ليتعرفوا بها على أحوالها وعاداتها، وما كانت عليه في حياتها ومعيشتها اليومية، فبها تقاس درجاتها من التقدم أو التخلف أو من الأصالة والتقليد، وقد اهتمت الدولة الإسلامية بالعلوم الإنسانية والمدنية. كما اهتمت الحضارة الإسلامية بالنواحي الدينية فكانت مزيجا بين العقل والروح، وعليه ظهرت المدارس الفلسفية الحديثة في عصر النهضة أو التنوير في أوروبا كمخرج لأفكار الفلاسفة العرب. وعلى هذا التأثير تحدد مشكلة البحث في التساؤل التالي: ندرة توثيق أثر مضامين الحضارة الإسلامية على الصورة في الفنون الغربية المعاصرة! يهدف البحث إلى: توضيح أثر بعض المضامين للحضارة الإسلامية على الصورة في الفنون الغربية المعاصرة والتي شكلت شخصية الفنان الغربي وفنه لاحقا، والاستفادة من ذلك التحليل في تأكيد العلاقة بين وجود أثر كبير للحضارة الإسلامية بمضامينها على الصورة في الفنون الغربية المعاصرة. ويفترض البحث: تأثير الفنان الغربي ببعض مضامين الحضارة الإسلامية على الصورة في الفنون الغربية. واشتمل البحث على ثلاثة محاور رئيسة وهي: 1 – الحضارة الإسلامية أشكالها ومضامينها المتفردة. 2 – الصورة في الفنون الغربية المعاصرة. 3 – أثر مضامين الحضارة الإسلامية على الصورة في الفنون الغربية المعاصرة. دراسة تحليلية شاملة. ومن أهم النتائج والتوصيات التي توصلت لها الباحثة: وجود أثر كبير للحضارة الإسلامية على الصورة في الفنون الغربية المعاصرة. والتوصية ذات أهمية هي الاعتناء بالفن الإسلامي والحضارة الإسلامية لما لها من قيم ذات أثر متناهي الأهمية وممتد. 
653 |a الفنون الإسلامية 
653 |a الصورة 
653 |a الفنون الغربية 
653 |a فنون التصوير المعاصر 
653 |a الحضارة الإسلامية 
692 |a الشكل  |a المضمون  |a الحضارة الإسلامية  |a الفنون المعاصرة  |a الصورة  |b Form  |b Content  |b Islamic Civilization  |b Contemporary Arts  |b Painting 
773 |4 العلوم الإنسانية ، متعددة التخصصات  |4 فنون  |6 Humanities, Multidisciplinary  |6 Art  |c 019  |e Journal of Architecture, Arts and Humanistic Science  |f Maǧallaẗ al-Ǧam’iyyaẗ al-ʿarabiyyaẗ lil-Ḥaḍārh wa al-Funūn al-islāmiyyaẗ  |l 003  |m ع3  |o 1912  |s مجلة العمارة والفنون والعلوم الإنسانية  |v 000  |x 2356-9654 
856 |n https://mjaf.journals.ekb.eg/article_20517.html  |u 1912-000-003-019.pdf 
930 |d y  |p y 
995 |a HumanIndex 
999 |c 925303  |d 925303