عناصر مشابهة

الحضارة الإسلامية والتعايش مع الآخر

تفصيل البيانات البيبلوغرافية
العنوان بلغة أخرى:Islamic Civilization & Coexistence with the Other
المصدر:مجلة العمارة والفنون والعلوم الإنسانية
الناشر: الجمعية العربية للحضارة والفنون الإسلامية
المؤلف الرئيسي: زكي، هدي عبدالحميد (مؤلف)
المجلد/العدد:ع4
محكمة:نعم
الدولة:مصر
التاريخ الميلادي:2016
التاريخ الهجري:1438
الصفحات:256 - 275
DOI:10.12816/0036584
ISSN:2356-9654
رقم MD:925155
نوع المحتوى: بحوث ومقالات
اللغة:Arabic
قواعد المعلومات:HumanIndex
مواضيع:
رابط المحتوى:
الوصف
المستخلص:The Islamic Civilization is the most glorious and greatest civilization, not because for its sciences, but because it includes all principals and basis, everything relates with it in the man's life in the life and after life, the paradise's retribution, where all the good works consider extendable not only in the life and what it involving, but as Allah wishing in His paradise. All things in life have duties and rights, work that leading to the outgrowth, the goodness and contemporize with every noble value, useful sciences this leads to the welfare will include the earth according to the nature of every creature. Then, this is not humanistic position, but it is legislation by Allah, the Creator and Illustrator the world with His Creation. So, the humanistic value could reach its pinnacle in the Islamic Civilization, and the greatest rights consider in Islam, that because they're legislative provisions the wise legislation could prove them for the man, to realizing its own interest with the society's benefit. This for the earth's goodness, where they're rights entangled the branches and sprouts, each branch and sprout is depending on the other to the root and the base of such rights that donated by Allah the Creator. Therefore, Moslems in their great civilization were had the expression "with the worshipers rights and Allah's Rights". This shows as a clear indication the man's honoring and preferred him/her than many creatures of Allah, this as said by Allah; "We've honored Adam's sons, We carried them on land and sea, provided them with good things and We preferred them over Our creatures". So, in fact, such expression considers honest and loyal than the global expression "of the Human Rights". Allah has concluded the Heaven's Messages with the Holy Quran, as Allah assuming its maintaining, as Allah said; "We have delivered the Quran, and, we shall ever conserve it”. That, Quran is inclusive and perfect for the life on earth and for all people till the Doomsday. So, our civilization has transfigured in the Coexistence with the other (as will be cleared), as long as such other doesn't focus hostility, and as didn't demonstrate the hostility to corrupt the earth. The responsible freedom, justice, equality, not coercion and the other basics in the wise legislation within their legislative descriptions and principals are coming from Allah, Who's Wise, Knowing His creatures. Such principals are performed by the Moslem in a practical intention and fact for goodness and to renovate the earth, over any consideration whatsoever, just for Allah. So all the good works of the Moslem are extendable as Allah Desire, as such works from Hi, it will be returned back to Him.

أن الحضارة الإسلامية هي أجل وأعظم الحضارات الإنسانية على الأرض، لا لعلومها فقط ولكن لأنها تشمل كل الأصول والأسس، وما يتعلق بها في حياة الإنسان، في الدنيا واتصالها بالآخر، وجزاء الجنة فيها؛ حيث إن كل الأعمال الصالحة هي ممتدة، ليس في غاية الحياة الدنيا وما فيها، ولكن هي إلى ما شاء الله تعالى في جناته. فكل الأشياء في الحياة لها من الواجبات والحقوق، والأعمال التي تثمر النماء، والصلاح والتحضر بكل قيم نبيلة، وعلوم نافعة، ليعم الخير على الأرض؛ ذلك على حسب طبيعة كل مخلوق. ومن ثم فإن هذا ليس وضعا إنسانيًا، بل هو من تشريع الخالق عز وجل، البارئ المصور العالم بخلقه؛ لذلك لقد بلغت القيم الإنسانية قمتها في الحضارة الإسلامية، وإن أجلها وأعظمها حقوق الإنسان في الإسلام؛ حيث إنها أحكام شرعية، أثبتها الشرع الحكيم للإنسان؛ تحقيقا لمصلحته الخاصة، مع مصلحة المجتمع العامة؛ وذلك لصلاح الأرض، فهي حقوق متشابكة الأغصان والفروع، كل غصن، وفرع يتوقف على الآخر إلى جذر وأساس تلك الحقوق، التي منه سبحانه الخالق، وإليه سبحانه وتعالى؛ ولذلك فإن المسلمين في حضارتهم العظيمة، كان لديهم تعبير "حقوق العباد" و"حقوق الله تعالي"، وهذا يدل دلالة واضحة على تكريم الإنسان وتفضيله على كثير من خلق الله تعالي، مصداقا لقوله تعالي : (ولَقَدْ كَرَّمْنَا بَنِي آدَمَ وحَمَلْنَاهُمْ فِي البَرِّ والْبَحْرِ ورَزَقْنَاهُم مِّنَ الطَّيِّبَاتِ وفَضَّلْنَاهُمْ عَلَى كَثِيرٍ مِّمَّنْ خَلَقْنَا تَفْضِيلاً) ولذلك فهذا التعبير في واقع الأمر أصدق، وأوفي لحياة الإنسان، من المصطلح العالمي لحقوق الإنسان. فقد ختم الله تعالي الرسالات السماوية بالقرن الكريم، وتولي الله سبحانه بحفظه من التحريف لقوله تعالي: (إنَّا نَحْنُ نَزَّلْنَا الذِّكْرَ وإنَّا لَهُ لَحَافِظُونَ) (2). ومن ثم هو شامل وكامل الحياة على الأرض، وللناس كافة إلى يوم القيامة؛ ولذلك نجد أن عظمة حضارتنا تجلت في التعايش مع الآخر (كما سيتضح)، طالما أن هذا الآخر لم ينصب العداء، ولم يفعل ما يظهر ذلك العداء في فساد للأرض. فالحرية المسئولة، والعدل، والمساواة، وعدم الإكراه ... وغير ذلك من الأسس في الشرع الحكيم، بوصفها وأصولها الشرعية، هي من لدن حكيم عليم خبير بخلقه. يعملها المسلم بغاية وبنية وبواقع عملي في الصلاح والإصلاح على الأرض، فوق أية اعتبارات مهما كانت غايته إلا لله تعالي ولذلك فكل لأعمال الصالحة ممتدة إلى ما شاء الله تعالي، فكما هي منه، فإليه وفيه سبحانه وتعالي.