عناصر مشابهة

المفهوم الجغرافي للقرية في رواية الحرب في بر مصر 1978م للكاتب يوسف القعيد: دراسة فنية نقدية

تفصيل البيانات البيبلوغرافية
العنوان بلغة أخرى:The Geographical Concept of the Village at the Novel "The War in the Land of Egypt" 1978 by Yousef Al-Qa'id: A Critical & Technical Study
المصدر:سياقات اللغة والدراسات البينية
الناشر: Natural Sciences Publishing
المؤلف الرئيسي: بركات، إيمان فؤاد (مؤلف)
المجلد/العدد:مج3, ع2
محكمة:نعم
الدولة:مصر
التاريخ الميلادي:2018
الصفحات:219 - 255
DOI:10.21608/SIAQAT.2018.203624
ISSN:2537-0553
رقم MD:923587
نوع المحتوى: بحوث ومقالات
اللغة:Arabic
قواعد المعلومات:AraBase
مواضيع:
رابط المحتوى:
الوصف
المستخلص:احتلت القرية المصرية مساحة كبيرة من السرد الروائي المعاصر، حيث احتفظت بصورتها الخاصة وواقعها المتناقض ومضمونها الإنساني الشامل، الذي ينفتح بنعومة وثبات على تكويناتها الدقيقة وثقافتها الحاملة ظلالها والمتجسدة عبر تاريخها الطويل في تعدد ثقافتها. وقد حاول الكاتب (يوسف القعيد)، أن يقدم هذه السمات المتنوعة عن القرية في روايته "الحرب في بر مصر" 1978م. والتي احتفظت بشكل خاص في الأداء الفني لها، لأنها احتفظت بصورة تفصيلية ووصفية لواقع القرية في مركز إيتاي البارود، اعتمد فيها الكاتب على مرجعيات حضارية وثقافية عن عالم القرية، عبرت هذه المرجعيات عن مفهوم القرية عند الكاتب. وقد اعتمد (يوسف القعيد) في وصف القرية على صورتين: الصورة الأولى: المعرفة الجيدة بموقعها والمعلومات الشاملة عنها، من خلال الخريطة الجغرافية المكونة لها. وأما الصورة الثانية: فقد أشارت إلى الإلمام بالمحتوى الثقافي لها، وذلك عن طريق توظيف شخصيات متنوعة تحمل وضعيات وكيفيات اجتماعية واقتصادية وثقافية في القرية. قامت الرواية على هاتين الصورتين اللتين جمعتا بين الشكل أو الإطار الخارجي للقرية، والمضمون الداخلي لها. فتجسد مفهوم القرية وهويتها من خلال البعد الجغرافي المحدد لها، والذي وصف الأماكن والطبيعة المناخية والبيئية، وأثرها في تشكيل ملامح الشخصية. ظل يوسف القعيد مرتبطا ومحتفظا في خطابه الروائي بصورة تفصيلية عن القرية، التي شكلت جغرافيته الخاصة وخريطته الفنية، فقدمت روايته صورة مختلفة في التوظيف الفني تنطلق من التركيز والتمثيل السردي للقرية بلك تفصيلاتها التي تداخلت فيها العناصر المكونة للقرية، لذلك اعتمد السرد على عناصر "الإدراك"، أو التنوع في "الصورة الإدراكية" في شكل ديناميكي يعتمد على التكرار المشدد لبعض الصور والأماكن الخاصة في القرية. والتي أشارت بدورها إلى مفهوم جغرافيا الإدراك الذي يكتشف جماليات الخريطة الطبيعية للقرية وارتباطها بالأبعاد السيكولوجية للشخصية، وهذا ما يحاول أن يقدمه البحث في المفهوم الجغرافي للقرية في رواية الحرب في بر مصر، والذي يتلخص في الدور البارز الذي يمثله الإدراك في تشكيل صورة القرية، ورسم قسماتها، وإبراز تلك السمة الثقافية المتجددة من عمق التراث، والمرتبطة بثقافة الأرض.

The Egyptian village occupied a wide area in the contemporary narrative literature, it retained its own image, its contradictory reality and its comprehensive human content which reflects smoothly and consistently its delicate formation and culture and bears its shadow that is reflected throughout its long history and its multiple cultures. The writer Yousef al-Qa'id tried to represent these varied features about the village in his novel “The War in the Land of Egypt 1978". His novel has retained a particular shape in the performance and the artistic and communicative function. This is because it kept a detailed and descriptive image of the reality of the village in the given village called Itai al-Baroud. The author relied on cultural references about the village's world. These references expressed the concept of the village existing in the writer's mind. Yousef Al-Qa'id has adopted the description of the village by portraying two images: The first image: It is about the good knowledge of the location of the village and the comprehensive information about it through its geographical map. The second image: It pointed to the knowledge of the cultural content of the village through the employment of diverse personalities living in the village with different social, economic and cultural characteristics and patterns. The novel is based on these two images, which combined together form the shape or the external geographic frame of the village and its internal content. The concept of the village and its identity is embodied through the geographical dimension specific to it which describes the places, the climatic and the environmental nature together with their impact on the shaping of personal identities. Yousef Al- Qa'id kept in his narrative style a detailed image about of the village that formed his own geographical and artistic map. His novel represented a different picture in the artistic view, which stems from the concentration and the narrative representation of the village with all its details, where the elements representing the village were intertwined. Therefore, narration depended on the elements of "cognition" or "perception". In other words, narration depended on the diversity of the "cognitive image" or the "perceptive image" in a dynamic form which is based on the intensive repetition of some images and special places in the village. This, in turn, refers to the concept of "the geography of cognition and perception", which reveals the aesthetics of the natural image of the village and its relation to the psychological dimensions of the personalities. This is what the research in the geographical concept of the village tries to represent in relation to the novel of The War in the Land of Egypt The research can be summarized into a discussion about the prominent role represented by cognition and perception in shaping the image of the village, reflecting its characteristics and making prominent the renewable cultural characteristics generated from the depth of heritage and associated with the culture of the Land.