عناصر مشابهة

النظرية الجمالية في التجريد بين الحضارة والفنون الإسلامية والفنون الغربية

تفصيل البيانات البيبلوغرافية
المصدر:مجلة العمارة والفنون والعلوم الإنسانية
الناشر: الجمعية العربية للحضارة والفنون الإسلامية
المؤلف الرئيسي: عوض الله، أنصار محمد (مؤلف)
المجلد/العدد:ع8
محكمة:نعم
الدولة:مصر
التاريخ الميلادي:2017
التاريخ الهجري:1439
الصفحات:67 - 95
DOI:10.12816/0040790
ISSN:2356-9654
رقم MD:923563
نوع المحتوى: بحوث ومقالات
اللغة:Arabic
قواعد المعلومات:HumanIndex
مواضيع:
رابط المحتوى:
الوصف
المستخلص:The world has witnessed many cultural changes resulted from the spread of concepts of modernity since the beginning of the 20th century. With the beginning of the twenty-first century, these changes started occurring more rapidly in parallel with the technological changes and developments, the spread of the concepts of cosmic culture and the new world system and a multi-cultural area characterized by globalization and in a world without cultural or ideological boundaries.\nIn recent times, concepts and terms were observed and repeated such as the dialogue of civilizations, the dialogue of cultures, and the civilizational dialogue with the other… interfaith dialogue\nThe researcher believes that it is logical to hold a dialogue with my civilizational personality first before I hold a dialogue with the other... it is logical to know my distinctive cultural characteristics (maps and their foundations and their intellectual and cognitive buildings and their civilizational results and achievements) which characterize us as a civilized nation that had made a cultural contribution to the world cultural heritage if we want to become active members of this world and not just recipients or the followers and at the same time we should know other's achievements and shortcomings.\nWe must not only suffice the negative receipt of the achievements of the other and blindly follow them, rather we must find out the main reason behind these achievements by knowing their intellectual and philosophical methods and ideological, aesthetic and cognitive theories and by reinterpreting and criticising them in order to highlight the cultural transformations that led to them.\nThe researcher wonders how there can be an equal dialogue based on parity representing a contemporary creative addition to the global culture in the light of great openness to the West and the adaptation of the aesthetic values and the cultural patterns. It should make it clear that the seriousness of imitation, integration and adoption of other’s cultural ideologies is a denial which shows the absence of awareness of self cultural identity, thus providing the opportunity to the alien thought to enter with all its intellectual variables and its value deviations in thought and art which leads to eliminate and weaken the distinct cultural identities which are now called "cultural globalization" which aims at the cultural standardization of the world, its disappearance and abandonment in order to make it under the single pole in the world which aims in a relentless manner to penetrate cultural identities. and their assimilation and melting as a prelude to control and dominate their abilities.\nThis abstract translated by Dar AlMandumah Inc 2018.

منذ بدايات القرن العشرين شهد العالم العديد من التغيرات الثقافية الناشئة عن انتشار مفاهيم الحداثة، ومع بدايات القرن الحادي والعشرين زادت وتيرة هذه التغيرات سرعة وحدة، بالتوازي مع التغيرات والتطورات التكنولوجية، وما واكبها من انتشار مفاهيم الثقافة الكونية والنظام العالمي الجديد، وما يتضمنه من مجال متعدد الثقافات يتميز بسمة العولمة و؟ في سبيل عالم بلا حدود ثقافية أو أيديولوجية.\nكما ترددت في الآونة الأخيرة مفاهيم ومصطلحات من قبيل حوار الحضارات..، حوار الثقافات..، الحوار الحضاري مع الآخر... حوار الأديان.\nوترى الباحثة أنه من المنطقي قبل أن أقيم حوارا مع الآخر أن أقيم حوارا مع ذاتي الحضارية أولا... وأن أتعرف على خصائصي الثقافية المميزة (خرائطها وأسسها ومبانيها المعرفية والفكرية ومآلاتها وإنجازاتها الحضارية) التي تميزنا كأمة حضارية كان لها إسهاما ثقافيا في التراث الثقافي العالمي وذلك إذا أردنا أن نصبح شركاء فعليين في هذا العالم، وليس متلقين فقط.. ولسنا مقلدين وفي نفس الوقت أن أتعرف على الاخر إنجازاته وزلاته.\nلا يجوز أن نكتفي بالتلقي السلبي لمنجزات الآخر والتقليد الأعمى لها بل يجب أن نتعرف على ما وراء هذه المنجزات من خلال التعرف على مناهجه وأبنيته الفكرية والفلسفية ونظرياته الجمالية المعرفية والإيديولوجية، وإعادة تفسيرها ونقدها، وذلك لإلقاء الضوء على التحولات الثقافية التي أدت إليها.\nوتتساءل الباحثة كيف يمكن أن يحدث حوارا متكافئا قائم على الندية، ويمثل إضافة إبداعية معاصرة للثقافة العالمية في ظل الانفتاح الكبير على الغرب وتبني قيمه الجمالية، واستعارة أنماطه الثقافية، ولا يخفي أن خطورة الخضوع والاندماج وتبني الأيديولوجيات الثقافية الوافدة.... هو بمثابة نفي وتغييب للوعي بالذاتية الثقافية... بل والعمل على هدمها، مما يتيح الفرصة للفكر الوافد الدخيل بكل متغيراته الفكرية، وانحرافاته القيمية.. وما أدت إليه من انحراف في الفكر والفن، إلى محو وتذويب الهويات الثقافية المتميزة وهو ما يطلق عليه الآن "العولمة الثقافية" والتي تهدف إلى التنميط الثقافي للعالم وتغييبه واغترابه تمهيدا لجعله تابعا للقطب الأوحد في العالم الذي يهدف في سعي دءوب لاختراق الهويات الثقافية، وتمييعها وذوبانها تمهيدا للسيطرة والهيمنة على مقدراتها.