عناصر مشابهة

الفلسفة السياسية لتوماس هوبز : قرأءة معاصرة لاهم أفكاره السياسية

تفصيل البيانات البيبلوغرافية
المصدر:مجلة كلية القانون للعلوم القانونية والسياسية
الناشر: جامعة كركوك - كلية القانون والعلوم السياسية
المؤلف الرئيسي: سلمان، إحسان عبدالهادي (مؤلف)
المجلد/العدد:مج2, ع5
محكمة:نعم
الدولة:العراق
التاريخ الميلادي:2013
التاريخ الهجري:1434
الصفحات:254 - 289
DOI:10.32894/1898-002-005-007
ISSN:2226-4582
رقم MD:909849
نوع المحتوى: بحوث ومقالات
اللغة:Arabic
قواعد المعلومات:EcoLink
IslamicInfo
مواضيع:
رابط المحتوى:
الوصف
المستخلص:شهدت أوروبا في العقود الأولى من القرن السابع عشر، عملية تدريجية لتحرير الفلسفة السياسية من الارتباط باللاهوت، وإضفاء الطابع العلماني على الاهتمامات الفكرية. وظهرت فكرة العصر الطبيعي من جديد، كفكرة افتراضية هدفها تأكيد حرية ومساواة الأفراد وإرجاع السلطة إلى أصل شعبي، واتخذت هذه الفكرة اتجاهين، اتجاه متفائل، والذي ينطلق من أن العصر الطبيعي امتاز بالبساطة والفضيلة، والإنسان كان يعيش في سعادة، وان قيام الدولة قضى على هذه السعادة. بينما الاتجاه المتشائم، يعتبر أن حياة الغاب هي التي سادت المجتمع الطبيعي وان تكوين الدولة قضى على هذه المساوئ بإيجاد القوانين المنظمة لحياة الأفراد. ثم جاءت فكرة العقد، والتي هي امتداد لفكرة العصر الطبيعي، لتفسير ظاهرة الدولة والسلطة فيها. جاء هوبز بنظريته في العقد الاجتماعي، ليضيف إسهاما جديدا في الفكر السياسي. وفي كتابه (الليفياثان) جسد أفكاره السياسية في الدولة التي تحمي الضعفاء من اعتداء الأقوياء والمنظمات الوسيطة. وجاءت فرضية البحث بإن هوبز حامل لواء الفردية والاطلاقية، لكنه دافع عن نظام الحكم المطلق مستندا إلى نظرية القانون الطبيعي والعقد الاجتماعي وليس على نظرية الحق الإلهي. كما جاءت هذه الدراسة لتوضح البناء الفلسفي والفكري لهوبز، في تفسير نظرية العقد وكيفية إقامة الحكم المطلق على أساس منفعة الأفراد مبينا التسلسل المنطقي لنظريته التي تعتمد على السببية والمنهج التحليلي والاستنتاجات النهائية التي توصل إليها.

Europe experienced in the first decades of the seventeenth century, a gradual process of liberalization of political philosophy from the link theology, and imparted the secular character of intellectual interests. The idea times normal again, an idea hypothetical objective confirmation of the freedom and equality of individuals and the return of power to the origin of my people, and has taken this idea two directions, the direction optimistic, which stems from the era of natural RPR simplicity and virtue, and the man was living in happiness, and that the State spent on these happiness. While the pessimistic direction, is considered to be the life of the jungle is that prevailed in the society and the natural state formation spent on these disadvantages finding Laws governing the lives of individuals. Then came the idea of the contract, which is an extension of the idea of natural age, to explain the phenomenon of the state and its authority. Hobbs came his theory in the social contract, adding a new contribution in political thought. In book (Alliviathan) the body of his political ideas in the state that protects the vulnerable from attack mighty and intermediary organizations. The research hypothesis came that Hobbes bearer individual and Alatalaqah, but defended his absolute rule system based on the theory of natural law and the social contract and not on the theory of divine right. As this study was to clarify the philosophical and intellectual construction of Hobbes, in the interpretation of contract theory and how to set up absolute rule on the basis of the benefit of individuals indicating the logical sequence for his theory that rely on causality and the analytical method and the conclusions reached by the final.