عناصر مشابهة

الفكر التاريخي وجدلية الذات والآخر: قراءة في مسرحية "عقد الجوهر" لمحمد بن قطاف

تفصيل البيانات البيبلوغرافية
المصدر:مجلة جسور المعرفة
الناشر: جامعة حسيبة بن بو علي الشلف - مخبر تعليمية اللغات وتحليل الخطاب
المؤلف الرئيسي: بلحوالة، سهيلة (مؤلف)
المجلد/العدد:ع9
محكمة:نعم
الدولة:الجزائر
التاريخ الميلادي:2017
الصفحات:123 - 133
DOI:10.35645/1711-000-009-009
ISSN:2437-086X
رقم MD:903993
نوع المحتوى: بحوث ومقالات
اللغة:Arabic
قواعد المعلومات:AraBase
مواضيع:
رابط المحتوى:
الوصف
المستخلص:يرتبط الكاتب المسرحي ارتباطا وثيقا بالمجتمع من حوله ويتفاعل معه مما يؤدي إلى تشكيل علاقات تدخل في جدلية مع ما يروج في الوسط الاجتماعي الذي ظهر فيه النتاج المسرحي يأخذ القضايا الحيوية التي يهتم بها الانسان بشكل عام ليصوغها بوعي فني وتاريخي يؤكد دائما أن المسرح منذ نشأته حتى الآن قد مس العنصر الإنساني من قريب أو من بعيد.\nمن هذا المنطلق تتحدد بداية الصراع بين ما يسمى بالأصالة والمعاصرة أو التراث والحداثة، لنجد أنفسنا أمام فاصل نعجز من خلاله عن تحديد ثقافتنا. ومن أجل الإحاطة بالإشكال لابد من التأكيد على ثنائية الذات والآخر ومدى الدلالات التي تحملها واتساع آفاقها وعمق مغزاها، لأن الفكر التاريخي عانى ولا يزال يعاني من اضطراب بين الأصالة و المعاصرة، بين الأخذ من التراث أو تشكيل ما يسمى بالحداثة، من هنا تظهر ملامح تساؤل : ماذا يقدم التاريخ للكاتب المسرحي ؟\nوهذا السؤال قد نجد له جوابا إذا ما تفحصنا بعض جوانب مسرحية "عقد الجوهر" التي نلمح من خلال تتبع أحداثها أن محمد بن قطاف كان أمامه المجال واسعا لاختيار الموضوع التاريخي الذي يطرح إشكالية الأصالة أو التراث قضية لا معنى لها دون الوصول إلى تطور يفرض نفسه، وبوجب على المسرحي في هذه المرحلة تحليل الحاضر وتحديد مشكلات المجتمع الجزائري بوعي تاريخي تتحدد من خلاله أهداف المجتمع وتنبعت الثقافة الجادة\nوفي الأخير نصل إلى تقليص الفجوة بين الذات والآخر لأن اتساعها يوما بعد آخر كان من نتائجه أن سيطر على العقل البشري حالة من التيه عن الواقع الراهن وغياب عن الفكر التاريخي والدخول في صراعات فكرية حول الماضي والحاضر، التراث والحداثة، ويظهر ما يسمى الانتحار غير المعلن الهوية.

The playwright is closely connected to the community around him and interacts with it. This leads to the formation of relationships f intervention n a dialectic with what is being promoted in the social sphere in which the theatrical output appears taking vital issues that human beings generally care about in order to formulate it with artistic and historical awareness which always affirms that the theater from its emergence until now has touched the human element from close or far. \nFrom this point, the beginning of the conflict is determined between the so-called originality and contemporary or heritage and modernity so that we can find ourselves at a break where we can't define our culture. In order to cover this, it is necessary to emphasize the duality of the self and the other, the extent of the semantics it carries, the expansion of its horizons and the depth of its significance, because historical thought has suffered and continues to suffer from a disturbance between originality and contemporary, between the heritage or the formation of so-called modernity. Hence, the features of the question appear: What does history offer to the playwright? \nThis question may be answered if we examine some theatrical aspects of “Contract of Essence” play that we notice by tracking its events that Mohammed bin Qitaf had ample scope for choosing the historical subject, which poses the problem of originality or heritage, a meaningless issue without reaching a development. The playwright must, at this stage, analyze the present and identify the problems of Algerian society with a historical awareness, through which the goals of society are defined and serious culture emerges. \nIn the end, we arrive at narrowing the gap between the self and the other, because its expansion day after day, resulted in the fact that the human mind was dominated by a state of deviation from current reality, absence from historical thought, and entering into intellectual conflicts about the past and present, heritage and modernity. The so-called suicide with undeclared identity appears.\nThis abstract translated by Dar AlMandumah Inc 2018.