عناصر مشابهة

معايير تصنيف العلوم وإمكانية الاستفادة منها في حل مشكلات البرامج الأكاديمية

تفصيل البيانات البيبلوغرافية
العنوان بلغة أخرى:Criteria of Classifying Knowledge and Extent of their Usefulness in Solving Problems of Academic Programming
المصدر:الدراسات الإسلامية
الناشر: الجامعة الإسلامية العالمية - مجمع البحوث الاسلامية
المؤلف الرئيسي: عطية، محمود سعيد حميدة (مؤلف)
المجلد/العدد:مج52, ع3
محكمة:نعم
الدولة:باكستان
التاريخ الميلادي:2017
التاريخ الهجري:1438
الصفحات:5 - 53
رقم MD:903151
نوع المحتوى: بحوث ومقالات
اللغة:Arabic
قواعد المعلومات:IslamicInfo
مواضيع:
رابط المحتوى:
LEADER 02378nam a22002177a 4500
001 1653079
041 |a ara 
044 |b باكستان 
100 |9 275960  |a عطية، محمود سعيد حميدة  |e مؤلف  |g Atia, Mahmoud Said Hemida 
245 |a معايير تصنيف العلوم وإمكانية الاستفادة منها في حل مشكلات البرامج الأكاديمية 
246 |a Criteria of Classifying Knowledge and Extent of their Usefulness in Solving Problems of Academic Programming 
260 |b الجامعة الإسلامية العالمية - مجمع البحوث الاسلامية  |c 2017  |g سبتمبر  |m 1438 
300 |a 5 - 53 
336 |a بحوث ومقالات  |b Article 
520 |b The problem of classifying knowledge has engaged early Muslim scholars and philosophers. Many outstanding philosophers from al-Farabi, Ibn Sina to Imam al Ghazali, Razi and Ibn Khaldun have addressed themselves to this problem and provided definite hierarchy in knowledge from their perspectives. This issue has been a familiar topic of discussion in the Muslim scholarly tradition long before the modern Western academia. In recent times, a number of writers have been explaining the classifications of the various classical Muslim thinkers to familiarize their readers with their contributions. However, little attention has been paid to comprehend the basic criteria adopted by these classical masters in their respective classifications. This paper attempts to discern these criteria that guided the past thinkers and to explore the prospects of utilizing them to solve the problems of current academic programming and prioritization. According to the writer, present scholarship is still unable to maintain clarity of vision about knowledge, its essential unity of source and ultimate objective. This confusion is evidenced by the dichotomy of ‘this worldly’ and ‘that worldly’, which still appears to influence some quarters. 
653 |a معايير التصنيف  |a تصنيف العلوم  |a العلوم الشرعية  |a تدريس العلوم  |a البرامج التعليمية 
773 |4 الدراسات الإسلامية  |6 Islamic Studies  |c 001  |e Islamic Studies  |l 003  |m مج52, ع3  |o 0618  |s الدراسات الإسلامية  |v 052 
856 |u 0618-052-003-001.pdf 
930 |d n  |p y 
995 |a IslamicInfo 
999 |c 903151  |d 903151