عناصر مشابهة

التحرير في دراسة حديث: "خلق الله آدم على صورته" وبيان عود الضمير: جمع ودراسة وتعليل

تفصيل البيانات البيبلوغرافية
المصدر:مجلة كلية التربية
الناشر: جامعة طنطا - كلية التربية
المؤلف الرئيسي: السلمي، أبي عمر متعب بن خلف (مؤلف)
المجلد/العدد:مج67, ع3
محكمة:نعم
الدولة:مصر
التاريخ الميلادي:2017
الصفحات:463 - 525
DOI:10.21608/MKMGT.2017.133284
ISSN:1110-1237
رقم MD:899384
نوع المحتوى: بحوث ومقالات
اللغة:Arabic
قواعد المعلومات:EduSearch
مواضيع:
رابط المحتوى:
الوصف
المستخلص:حديث "خلق الله آدم على صورته" من الأحاديث التي كثر خلاف أهل العلم في بيان معناها، فقد اختلف في عود الضمير الوارد في قوله صلى الله عليه وسلم: "على صورته" وسبب هذا الاختلاف هو: تقطيع جمله، ورواية كل جملة على أنها حديث مستقل. والحق أنه لا يمكن فهمه إلا بإعادة جمله في السياق الذي ذكرت فيه. \nوقد توصلت الدراسة إلى أن جملة "خلق الله آدم على صورته" وردت في أكثر من حديث، والضمير الوارد فيها يتغير معناه بتغير السياق الذي ورد فيه. \nكما توصلت الدراسة إلى أن الخلاف الوارد بين العلماء في عود الضمير خلاف يتسع لأهل السنة والجماعة. \nفمن أعاد الضمير على الله تعالى فظاهر النص يحتمل ذلك، ومن أعاده على آدم فله حجته ودليله. \nأما من أعاد الضمير على المضروب فعنى حديث آخر وهو قوله صلى الله عليه وسلم: "إذا ضرب أحدكم فليجتنب الوجه، فإن الله خلق آدم على صورته". \nوقد احتج أصحاب القول الأول القائلين بعود الضمير على الله تعالى بحديث: "خلق الله آدم على صورة الرحمن" وهو حديث لا يصح، بل هو معلول، فبقي الأمر محتملا بين الفريقين.

The hadith “Allah created Adam in His own image” is one of the hadiths about which there are many conflicts among scholars in the explanation of its meaning. The conflict is about the attribution of the pronoun in the word of the Prophet (Peace and blessings of Allah be upon him) "على صورته" (in his own image). The reason for this conflict is the fragmentation of its sentences and narrating each sentence as a separate hadith. The truth is that it could only be understood by repeating the sentences in the context in which it was mentioned. \nThe study found that the sentence "God created Adam in His own image" appeared in more than one hadith, and the meaning of the pronoun contained therein changes according to the context in which it was mentioned. \nThe study also found that the dispute between the scholars in the referent of the pronoun is a widening conflict among the "people of the sunnah and the community" \nThose who say that the referent of the pronoun is Allah the Almighty they go with the apparent text and those who say that the referent of the pronoun is Adam they have their own argument and evidence. \nWith regard to those who say that the referent of the pronoun is the "beaten one", they mean another hadeeth, in which the Prophet - peace be upon him - says: "When anyone of you hit someone, he should avoid his face for Allah created Adam in His own image. \nThe people of the first group who say that the referent of the pronoun is Allah the Almighty they present in evidence the following hadith: "God created Adam in the image of Rahman (the most merciful)" which is an incorrect hadith which is also weak, so the issue remained possible between the two groups. \nThis abstract translated by Dar AlMandumah Inc. 2018