عناصر مشابهة

الجوانب الاعتقادية والفلسفية في شعر إقبال وآثاره

تفصيل البيانات البيبلوغرافية
المصدر:مجلة الدراسات الإسلامية
الناشر: جامعة عمار ثليجي بالأغواط - كلية العلوم الإنسانية والاجتماعية - قسم العلوم الإسلامية
المؤلف الرئيسي: لحمر، كمال عمار (مؤلف)
المجلد/العدد:ع9
محكمة:نعم
الدولة:الجزائر
التاريخ الميلادي:2017
الصفحات:566 - 597
ISSN:2253-0894
رقم MD:890972
نوع المحتوى: بحوث ومقالات
اللغة:Arabic
قواعد المعلومات:IslamicInfo
مواضيع:
رابط المحتوى:
الوصف
المستخلص:We have adopted the integration of two approaches; The first one is special for Islamic sciences, which is the (approach of wounding and amending/ Jarh wa Ta’deel) since the matter is related to the doctrine of an individual who is scientist. The second one is special for human and social sciences, I meen the descriptive method which uses the dialectic as a tool. In the first method we relayed upon amending (Ta’deel) through the scholars who were contemporary of the studied person case or of his place and social circumstances, at leest. They are: Abu- 1- Hasan Al- Nadwy, Abu- 1- A’la Maududy and Ihsaan Ilaahy Thaheer. And we relayed upon wounding (Jarh) also, through the spreed critical writings. Wa treeted also many single subjects about his sources of influce: The influence made by the method of material philosophilosophy, pantheism, radical sufism, fatalisticism, his abnegation of Sharia realities and considering them as symbolic definitions only, the influence made by darwinism, his call for the renewal and development of Sharia and supporting the Kemalist mouvment in Turkey, his clear call to support the socialist thought, the influence made by the occidental orientalists’ ideas conserning the islamic heritage. Hence, in the other method we adopted a dialectical method for the proofs of the influence and their refutations from the proofs of his retreat, correction and repentence.

تهدف هذه الدراسة إلى استكشاف الجوانب الاعتقادية والفلسفية في شعر إقبال وآثاره. وقد اعتمدنا على دمج منهجين أحدهما خاص بالعلوم الشرعية هو منهج الجرح والتعديل ما دام المسألة متعلقة بعقيدة فرد عالم، والثاني خاص بالعلوم الإنسانية والاجتماعية هو المنهج الوصفي الذي يستخدم الجدل أداة. ففي المنهج الأول اعتمدنا التعديل من خلال علماء عايشوا حالة العلم المدروس أو أجواءه المكانية والاجتماعية على الأقل، وهم: أبو الحسن الندوي، وأبو الأعلى المودودي، وإحسان إلهي ظهير. واعتمدنا الجرح أيضا من خلال الكتابات النقدية المنتثرة. وعالجنا موضوعات إفرادية لتأثراته كالآتي: تأثره بالمنهج الفلسفي المادي، وبعقيدة الحلول والاتحاد، وبمنهج التصوف الغالي، وبالعقيدة القدرية، وإبطاله الحقائق الشرعية وجعلها تعاريف رمزية، وتأثره بنظرية التطور الإلحادية، ودعوته إلى تجديد الشريعة وتطويرها مع تأييده الحركة الكمالية في تركيا، ودعوته الصريحة إلى تبني أفكار الاشتراكية، وتأثره بآراء المستشرقين الغربيين في التراث الإسلامي. وفي المنهج الثاني اعتمدنا طريقة جدلية بين شواهد التأثر ونقيضاتها من شواهد العدول والتراجع والتوبة