عناصر مشابهة

التشكل الثقافي شمال الصحراء : النسق الشنقيطي نموذجا

تفصيل البيانات البيبلوغرافية
المصدر:مجلة الحقيقة
الناشر: جامعة أحمد دراية أدرار
المؤلف الرئيسي: ابن الناتي، محمد الأمين (مؤلف)
المجلد/العدد:ع25
محكمة:نعم
الدولة:الجزائر
التاريخ الميلادي:2013
التاريخ الهجري:1434
الصفحات:345 - 373
ISSN:1112-4210
رقم MD:881581
نوع المحتوى: بحوث ومقالات
اللغة:Arabic
قواعد المعلومات:HumanIndex
AraBase
مواضيع:
رابط المحتوى:
الوصف
المستخلص:After reviewing the cultural entities of Northern Sahara, we have found that the common denominators, and similarities, are so important to enable us to take one of them as a model for study; we have established, through the comparison between Wadan and Chinguetti, the existence of an almost identification in the acting factors in those entities, namely the ancient cities of (Walata, Tichit, Wadan and Chinguetti). It seemed that the spiritual factor comes, first among these actors, followed by supernatural miracles as a serving agent; this dominating factor is then positioned as sub-consciousness of the social formula, embodied in a system, based on equity and balance. In Chinguetti, chosen as a case study, this status was made easier by a favorable environment, and a well-organized economic activity; leading to the prevailing of a system of thought, governing the activity of both mind and behavior; characterizing every aspect of a life with rigidity, and stamping with rigor all individual acts; thus, defining to the individual what one should or should not do

بدا لنا، بعد الوقوف على العوامل الفاعلة في الكيانات الثقافية شمال الصحراء، أن بالإمكان اتخاذ بعضها نموذجا للدراسة؛ وبالمقارنة بين "وادان" وشنقيط، خلصنا إلى أن العوامل الفاعلة فيهما، كجزء من النظائر (ولاتة وتيشيت ووادان وشنقيط)، هي ذات العوامل، ويأتي العامل الروحي في مقدمتها، متلبسا بالخوارق، ومتبطنا الصيغة الجماعية، في نظام قوامه التكافؤ والتوازن. وقد ساعد على ذلك في شنقيط، المتخذة نموذجا، مواتاة بيئية، ونشاط اقتصادي منظم؛ فسادت منظومة فكرية استأثرت بنشاط العقل والسلوك؛ ووسمت كل شيء بطابع التشدد، وقننت بكثير من الصرامة؛ محددة ما يأتيه الإنسان وما لا يأتيه.