عناصر مشابهة

مستقبل الحريات في العالم العربي

تفصيل البيانات البيبلوغرافية
المصدر:عالم الفكر
الناشر: المجلس الوطني للثقافة والفنون والآداب
المؤلف الرئيسي: العجلان، حامد الحمود (مؤلف)
المجلد/العدد:ع172
محكمة:نعم
الدولة:الكويت
التاريخ الميلادي:2017
الصفحات:193 - 203
ISSN:1021-6863
رقم MD:877990
نوع المحتوى: بحوث ومقالات
اللغة:Arabic
قواعد المعلومات:EcoLink
HumanIndex
مواضيع:
رابط المحتوى:
LEADER 05309nam a22002177a 4500
001 1626928
041 |a ara 
044 |b الكويت 
100 |9 473279  |a العجلان، حامد الحمود  |e مؤلف 
245 |a مستقبل الحريات في العالم العربي 
260 |b المجلس الوطني للثقافة والفنون والآداب  |c 2017  |g يونيو 
300 |a 193 - 203 
336 |a بحوث ومقالات  |b Article 
520 |e هدفت الندوة الى الكشف عن مستقبل الحريات. وأشارت الى انه لابد أن يكون قد بدأ بعد الاكتمال البيولوجي للدماغ الإنساني. والى أن أهم ما يميز الإنسان عن الحيوان أن وعي الإنسان عن نفسه استمر في التطور بعد أن اكتمل دماغه على عكس الحيوان الذي يطابق تطور دماغه مع وعي الحيوان عن نفسه، ومفهوم الحريات مرتبط بفهم الإنسان لنفسه وعلاقته بما حوله من طبيعة وبشر. وأوضحت الندوة أن هذا المفهوم هو مفهوم تفاعلي ومتغير مع جدل الإنسان مع نفسه ومع مجتمعه والطبيعة من حوله لكن مفهوم الحرية والنقاش حول تطوره انتقل إلى مراحل أخرى في التراث اليوناني فتنامي الحوار حول الحرية إلي حوار حول الحرية الفردية وعلاقتها بالإله وبالمجتمع. وأظهرت الندوه أن الفلسفة اليونانية نشأت باحثة عن جدوى العقل الإنساني وقدرته على التعرف على الحقيقة. وبينت مدى تمايز آراء الفلاسفة اليونانيين في بحثها عن المسارات التي يأخذها الإنسان لتتبع الحقيقة. وأوضحت قدرة العقل الإنساني على تطوير المنطق الذي استخدم فيه اللغة متفاعلة مع العقل لتكوين المنطق الأرسطي. وأشارت الندوه الى موضوع الحرية الفردية وإلى علاقة الإنسان بالخالق وإلى مدي خضوع الإنسان للخالق جل جلاله. والى ما أوحت به الديانات السماوية من الخضوع لأمر الخالق كخضوع النبي إبراهيم لأمر الله بأن ينفذ أمره بذبح ابنه إسماعيل فكان هذا اختبارا عصياً أظهر فيه إبراهيم طاعته الكاملة لله في التضحية بفلذة كبده. وختاما أوضحت علاقة الإنسان بالمجتمع والمؤسسة الدينية والعقلانية. \nكُتب هذا المستخلص من قِبل دار المنظومة 2018  |f The symposium aimed at revealing the future of freedoms. It said it must have been started after the biological completion of the human brain and that the most important thing that distinguishes man from the animal is that the consciousness of man about himself continued to develop after his brain was completed. In contrast to the animal that corresponds to the evolution of his brain with the awareness of the animal about himself. The concept of freedoms is linked to the human understanding of himself and his relationship with surrounding nature and humans. The symposium explained that this concept is interactive and changing with the debate of man with himself, his society and surrounding nature. However, the concept of freedom and debate about its development has moved to other stages in the Greek heritage. The dialogue on freedom has evolved into a dialogue about individual freedom and its relationship to The God and society. The symposium showed that Greek philosophy arose as a researcher of the feasibility of the human mind and its ability to recognize the truth and showed how different the views of Greek philosophers in their search for the paths taken by man to follow the truth. It explained the ability of the human mind to develop the logic in which language was used in interaction with reason to form Aristotelian logic. The symposium referred to the subject of individual freedom and to the relationship between man and the Creator and the extent to which man is subject to the Almighty Creator. In addition to what inspired by the heavenly religions to submit to the order of the Creator as the Prophet Abraham submitted to order of Allah to carry out his order to slaughter his son Ismail, this was a difficult test showed Abraham's full obedience to Allah in sacrificing his own son. In conclusion, it clarified the relationship of man and society and the religious establishment and rationalism.\nThis abstract translated by Dar AlMandumah Inc. 2018 
653 |a الوطن العربي  |a حرية الأفراد  |a الإنجازات الإنسانية  |a الوعي الإنساني 
773 |4 العلوم الإنسانية ، متعددة التخصصات  |6 Humanities, Multidisciplinary  |c 008  |f Ālam al-fikr  |l 172  |m ع172  |o 0369  |s عالم الفكر  |t World of Thought  |v 000  |x 1021-6863 
856 |u 0369-000-172-008.pdf 
930 |d y  |p y 
995 |a EcoLink 
995 |a HumanIndex 
999 |c 877990  |d 877990