عناصر مشابهة

من فتاوي علماء المسلمين حول بيع الأراضي الفلسطينية

تفصيل البيانات البيبلوغرافية
العنوان بلغة أخرى:Some Fataawa of the Muslim Scholars on the Palestinian Issue
المصدر:أعمال المؤتمر العلمي الخامس: القدس تاريخاً وثقافة
الناشر: الجامعة الإسلامية بغزة - كلية الآداب
المؤلف الرئيسي: الزبداني، عمر أنور (مؤلف)
محكمة:نعم
الدولة:فلسطين
التاريخ الميلادي:2011
الصفحات:366 - 392
رقم MD:874336
نوع المحتوى: بحوث المؤتمرات
اللغة:Arabic
قواعد المعلومات:HumanIndex
مواضيع:
رابط المحتوى:
الوصف
المستخلص:فقد غدا الحديث عن التنازل عن المقدسات، والتفريط فـي الأرض المباركـة - أرض فلسطين، وقدسها الشريف - حديثا مألوفا، وخطابا متداولا لدى رهط من الحكـام، ولفيـف مـن المثقفين، وكأنه قدر مقدور لا مفر منه، وضربة لازب لا محيد عنها! وإنما الاختلاف هـو فـي مقدار ما يحتفظ به منها ومقدار التعويضات! وهو ما يجعل الإبانة للأمة مرة أخرى عـن حكـم الديانة في هذه الملمة المهمة فريضة على علماء الإسلام ودعاته وقادة حركاته ومفكريه. ولمدينة (القدس) خصوصا مكان في قلب كل مسلم، تمس شغافه، وتتغلغل في أعماقـه ، حبا لها، وحرصا عليها، وغيرة على حرماتها، واهتماما بشأنها. ومن أجلهـا أصـبحت قـضية فلسطين هي قضية المسلمين الأولى، لها يفزعون، وعليها يحافظون ،وفي سبيلها يدافعون، ومن أجلها يقاتلون، ولا يضنون عليها بنفس ولا نفيس. ونظرا لخطورة قضية فلسطين عموما، ومدينة القدس خصوصا، والمـسجد الأقـصى بشكل أخص، دينيا وتاريخيا وثقافيا واجتماعيا وسياسيا وجغرافيا، فقد ارتأيت أن تكون مشاركتي البحثية في هذا المؤتمر المنعقد تحت عنوان (القدس تاريخا وثقافة)، مندرجـة تحـت المحـور الديني، واتخذت لها عنوانا هو: (من فتاوى علماء المسلمين حول القضية الفلسطينية). وسوف أبحث تحت هذا العنوان جانبين رئيسين: الأول: أبحث فيه عن أهم فتاوى العلماء المسلمين المتعلقة بالقضية الفلسطينية عمومـا، والتي صدرت عنهم منذ تاريخ النكبة الفلسطينية ،أو قبيلها بقليل، وحتى يومنا هذا. الثاني: أبحث فيه أهم الفتاوى التي أصدرها العلماء المسلمين بخصوص مدينة القـدس والمسجد الأقصى تحديدا، وذلك من جهة ما يتعلق منها بجانب التنازل عن هذه المدينة المقدسـة ومسجدها المبارك ،خاصة مع تصاعد وتواتر الأخبار التي تتحدث عما يقوم به العـدو المحتـل الغاصب من حفريات تحت بناء المسجد الأقصى، تهدد بنيانه، وتزعزع أركانه، وتقوض أساسه وجدرانه. وقد صدرت بحثي بمقدمة، بينت من خلالها مكانة القـضية الفلـسطينية عنـد عمـوم المسلمين، وخاصة من الناحية الدينية، كما ألحقت في خاتمة بحثي أهم النتائج التي خرجت بهـا ،إضافة إلى بعض التوصيات والمقترحات المتعلقة بهذه القضية المحورية. وكان اهتمامي منصبا بشكل رئيس على فتاوى علماء الأمة المعتبرين، أمثال الشيخ عبد الحليم محمود، والشيخ جاد الحق علي جاد الحق، والشيخ محمد متولي الشعراوي، والشيخ يوسف ، والشيخ ناصر الدين الألباني، والشيخ عكرمة صبري، والشيخ عبد العزيز بن بـاز، وغيرهم، ممن هم موضع ثقة وقبول عند عموم المسلمين. كما أنني ذكرت جملة من الفتاوى التي صدرت عن بعض المرجعيات الإسلامية المعتبرة. هذا، وقد اعتمدت في مادة بحثي على بعض المصادر المطبوعـة، والمتعلقـة تحديـدا بجانب الفتاوى، إضافة إلى أنني رجعت إلى عدد من المواقع الإلكترونية على الـشبكة العالميـة التي نشرت العديد من الفتاوى لكبار علماء الأمة بخصوص هذه القضية. وكلي أمل أن أكون قد قدمت شيئا من أجل قضيتنا المركزية، قضية القدس، وأن أكون قد أسهمت بجزء ضئيل من الواجب الذي حملته،( وقُلِ اعْمَلُوا فَسَيَرَى اللَّهُ عَمَلَكُمْ ورَسُولُهُ والْمُؤْمِنُونَ وسَتُرَدُّونَ إلَى عَالِمِ الغَيْبِ والشَّهَادَةِ فَيُنَبِّئُكُم بِمَا كُنتُمْ تَعْمَلُونَ )(التوبة:١٠٥). وصدق رسـول ﷲ صلى ﷲ عليه وسلم إذ قال: (لا تزال طائفة من أمتي على الدين ظاهرين، لعدوهم قـاهرين ، لا يضرهم من خالفهم إلا ما أصابهم من لأواء، حتى يأتيهم أمر ﷲ وهم كذلك، قالوا: يا رسول ﷲ! وأين هم؟ قال: ببيت المقدس، وأكناف بيت المقدس). رواه عبد ﷲ بن أحمد عن أبيـه ، ورجالـه ثقات.

Nowadays, the debate about renouncing the Muslim sanctuaries and giving up the blessed land – Palestine and the holy city of Al-Quds (Jerusalem) – has become a common debate and topic of conversation in diverse groups -- from rulers to cultured people of letters -- as if it were an inescapable predestination and an inevitable matter to which there is no alternative. The difference of opinion [among those people] is limited to the extent the blessed land should be preserved and the quantity of com pensation that should be taken. This, indeed, makes it an obligation on the Muslim scholars, the propagators of Islam , the leaders of Islamic movements and thinkers to clarify to the Muslim nation once again the religious ruling regarding this serious adversity. Undoubtedly, Al-Quds has a special place in the heart of every Muslim that deeply touches it and penetrates its innermost core out of love and keenness on preserving it and having protective zeal about its sanctity and being concerned about its affairs. It is for this reason that the Palestinian issue has become the first Muslim issue; so that all Muslim s care deeply about it, protect it, defend it, fight for it, and would not hesitate to sacrifice their lives and money for it. Because of the seriousness of the Pale stinian issue in general, and the position of Al-Quds in particular, and most particularly the status of AlAqsa Mosque, from a religious, Cistorical, cultural, social, political and geographical point of view, I have decided to participate in this conference held under the name ‘Al-Quds: History and Culture’ with this research which adopts the religious point of view and which is entitled: ‘Some Fataawa of the Muslim Scholars on the Palestinian Issue’. Under this title, I will discuss the following two main points: 1- The m ost important Fataawa of the Muslim scholars about the Palestinian issue in general, which were published by them since the date of the Tragedy of Palestine in 1948, or shortly prior to it, until today. 2- The most important Fataawa of the Muslim scholars about Al-Quds city and especially about Al-Aqsa Mosque. This is in regard to the ruling on the renunciation of this sacred city and its blessed mosque, especially in the light of the spreading news about the diggings which the occupying enemy are carrying out under the building of Al-Aqsa Mosque. An introduction has been made for the research whereby the status of this issue among the general Muslim public has been clarified especially from a religious point of view, and at the end of the research, the most important conclusions have been outlined, in addition to somerecommendations and suggestions related to this focal issue. In the research, the main concern has been mainly focused on the Fataawa of the most prominent Muslim scholars, such Shaykh Abdul-Haleem Mahmood, Shaykh Jaad Al-Haqq ‘Ali Jaad Al-Haqq, Shaykh Muham mad Mutawalli Ash-Sha’raawi, Shaykh Yoos uf Al-Qaradhaawi, Shaykh Naasir Ad-Deen Al-Albaani, Shaykh ‘Ikrimah Sabri, Shaykh Abdul-‘Azeez Ibn Baaz among many other scholars who are trustworthy and who are accepted by the general Muslim public. In addition to this, I have stated m any Fataawa that were issued by some prominent Islamic Research Centers. Furthermore, I relied in the research materialon some published sources that are especially about Fataawa and I benefitted from some websites on the Internet that published various Fataawa of the prom inent Muslim scholars on this issue. Finally, I hope that I have contributed to some extent to our focal issue, Al-Quads, and I hope that I have fulfilled a little part of the obligation that I am entrusted to fulfil, as Allaah Says (what means): {And say, “Do [as you will], for Allaah will see your deed s, and [so will] His Messenger and the believers. And you will be returned to the Knower of the unseen and the witnessed, and He will inform you of what you used to do.” } [Quran 9:105] Besides, the Prophet, sallallaahu 'alayhi wasallam, said: ''A group of my nation (my followers) will remain victorious upon the truth, and will vanquish their enemy, they will not be harmed by those who oppose them, except for some hardship that may happen to them, until the Day of Judgment while they are steadfast on this.” They (the Companions) said: “O Prophet of Allaah, where will they be? He, sallallaahu 'alayhi wa sallam, replied: “They are in and around Bayt Al-Maqdis (Al-Quds) .” Al-Haythami said: This Hadeeth was reported by ‘Abdullaah Ibn Ahmad from his fat