عناصر مشابهة

الطريقة المختارية الكنتية بغرب إفريقيا خلال القرنين 18 و 19 م.

تفصيل البيانات البيبلوغرافية
المصدر:مجلة أمل
الناشر: محمد معروف
المؤلف الرئيسي: نعايم، محمد (مؤلف)
مؤلفين آخرين: أوتبعزيت، السعدية (م. مشارك)
المجلد/العدد:مج25, ع49
محكمة:لا
الدولة:المغرب
التاريخ الميلادي:2017
الصفحات:40 - 70
ISSN:1113-7967
رقم MD:871197
نوع المحتوى: بحوث ومقالات
اللغة:Arabic
قواعد المعلومات:EcoLink
AraBase
HumanIndex
مواضيع:
رابط المحتوى:
الوصف
المستخلص:\n\nهدفت الدراسة إلى التعرف على الطريقة المختارية الكنتية بغرب إفريقيا خلال القرنين 18 و 19 م. حيث تناولت الدراسة التعرف على من هو المختار الكنتي مؤسس هذه الطريقة من حيث أصله ونسبه، تعليمة، تصوفه، مؤلفاته، وسنده الصوفي. وبينت الدراسة خصائص الطريقة المختارية، والأدوار التي لعبتها هذه الطريقة في الخريطة الصوفية والسياسية. كما تناولت الدراسة الطريقة المختارية من حيث الأصل والامتداد. كما عرضت خلفاء الشيخ المختار الكنتي وأهمهم الشيخ محمد بن المختار، والشيخ المختار الصغير، وأحمد البكاي. وكذلك ناقشت الدراسة الدور الاجتماعي والثقافي للزاوية المختارية. وركزت الدراسة على سخاء وعطاء الشيخ المختار الكنتي الواسع، ونبذه للشقاق بين القبائل. كما سعت الدراسة إلى التعرف على الدور السياسي للزاوية المختارية الكنتية. وأوضحت موقف الزاوية المختارية من رؤساء القبائل، وعلاقة المختارية الكنتية بالمخزن العلوي، وعلاقة المختارية الكنتية بباقي الطرق الصوفية. وخلصت الدراسة الى أن الطريقة المختارية الكنتية من أكبر الطرق بإفريقيا الغربية، وليس بعدد أتباعها فحسب، ولكن بشيوخها، ورجالها، وبقواعد تنظيرها للممارسة الصوفية، إذ لم تنسلخ عن قادريتها، وعن مبادئ مؤسسها الأول الشيخ عبد القادر الجيلاني، وشهدت توسعا بفعل آداب طريقتها، وتعدد وظائفها الاجتماعية، ومواقفها السياسية. كما أوضحت الدراسة تزامن انتشار الطريقة المختارية مع بداية تفسخ الطريقة الصوفية التي بدأت تتسرب اليها البدع إذ تصدت لها المختارية محاربة، وبذلك كانت القادرية وظلت الطريقة الأم بغرب إفريقيا، وظل البيت الكنتي المختاري مشخصا لوجودها.كُتب هذا المستخلص من قِبل دار المنظومة 2018

\nThe study aimed to identify Al-Mukhtar Al-Kinti creed in West Africa during the 18th and 19th centuries. Where the study dealt with the identification of who is Al-Mukhtar Al-Kinti, founder of this creed in terms of origin and lineage, teachings, Sufism, his writings, and his Sufi reference. The study showed the characteristics of Al-Mukhtar creed, and the roles played by this creed in the Sufi and political maps. The study also dealt with Al-Mukhtar creed in terms of origin and extension. The successors of Sheikh Al-Mukhtar Al-Kinti and the most important Sheikh Mohammed ben Mukhtar, Sheikh Al-Mukhtar Al-Saghir and Ahmed Al-Bakai were also presented. The study also discussed the social and cultural role of Al-Mukhtar corner. The study focused on the generosity and charity of Sheikh al-Mukhtar al-Kinti, and his hate to division of tribes. The study also sought to identify the political role of Al-Mukhtar corner. It explained the attitude of Al-Mukhtar corner of the tribal chiefs, the relationship of Al-Mukhtar Al-Kinti creed with the Alawi origin, and the relationship of Al-Mukhtar creed with the rest of the Sufis. The study concluded that Al-Mukhtar creed is one of the greatest creeds in West Africa, not only in the number of its followers, but in its elders and men, and in its rules of Sufi practice, as it did not depart from its leadership and the principles of its first founder, Sheikh Abdul Qadir al-Jilani. It witnessed expanding thanks to ethics of creed, social multiple functions, and its political attitudes. The study also revealed the synchronization of the dissemination of Al-Mukhtar creed with the beginning of the dissolution of the Sufi creed, which began to seep into the fads, as Al-Mukhtar creed fight against it, and thus was Qadiriyah and remained the main creed in West Africa, and Al-Mukhtar Al-Kinti House remained a representative of its existence.This abstract translated by Dar AlMandumah Inc. 2018\n