عناصر مشابهة

The Murder Scene in Shakespeare 's Othello and Yousif Al-Saygh's Desdemona

تفصيل البيانات البيبلوغرافية
العنوان بلغة أخرى:مشهد القتل فى عطيل شكسبير ودزدمونة ليوسف الصائغ
المصدر:مجلة كلية المأمون
الناشر: كلية المأمون الجامعة
المؤلف الرئيسي: غانم، فوزية موسى (مؤلف)
المجلد/العدد:ع25
محكمة:نعم
الدولة:العراق
التاريخ الميلادي:2015
الصفحات:368 - 380
DOI:10.36458/1253-000-025-020
ISSN:1992-4453
رقم MD:853164
نوع المحتوى: بحوث ومقالات
اللغة:English
قواعد المعلومات:HumanIndex
EcoLink
IslamicInfo
مواضيع:
رابط المحتوى:
الوصف
المستخلص:The theater is still a source of culture, art, and human experience. The Shakespearean theatre is an influential theatre in the world of literature. Most of the experimental playwrights and writers regenerate and recreate their new techniques, themes, and spaces by depending on the Shakespearean texts. Iraqi theatre like every theatre is also affected by Shakespeare's theatre and drama. It has been inspired by Shakespeare's poetic language and his universal themes. Many of Iraqi theatre directors and dramatists are interested in rewriting, reacting and performing several of Shakespeare's plays. This paper is concerned with Shakespeare's Othello (1565) and Yousif Al-Saygh's Desdemona (1994). It focuses on the murder scene in both plays and, aims at analyzing the bed- marriage as a sanctuary and a brothel at the same time. It also explains how the playwrights dramatize it according to their different eras, cultures, personalities, and their intellectual backgrounds. The paper consists of four sections and a conclusion. The first section deals with a brief introduction. The second section discusses the murder scene in Othello. The third section concentrates on Al-Saygh's life and works. The fourth section analyzes the murder scene in Desdemona. The conclusion sums up to the findings of the study.

مازال المسرح مصدراً للثقافة والفن والتجربة الإنسانية. ويعد المسرح الشكسبيري واحدا من المسارح المؤثرة في عالم الأدب. وحاول اغلب الكتاب والمسرحيين التجريبيين تجديد وخلق تقنيات جديدة وموضوعات اعتمدت على النصوص الشكسبيرية. ومثل أي مسرح بالعالم فقد تأثر المسرح العراقي بالمسرح والدراما الشكسبيرية واستلهم من لغة شكسبير الشعرية وموضوعاته العالمية. اهتم أكثر المخرجين وكتاب المسرح العراقيين في إعادة كتابة وتمثيل وعرض العديد من مسرحيات شكسبير .اهتم البحث بمسرحيه عطيل (1565) لشكسبير ومسرحية ديزدمونة (1994). وركز على مشهد القتل في كلتا المسرحيتين، ويهدف إلى تحليل غرفة الزواج لكونها أشبه بمكان مقدس وداعر في نفس الوقت. وشرح كيف قام الكاتبان بمسرحتها وفقا لاختلاف أزمنتهم وثقافاتهم وشخصياتهم وخلفياتهم الفكرية. يتكون البحث من أربعة أجزاء وخاتمة، ويهتم الجزء الأول بمقدمه مختصرة، ويناقش الجزء الثاني مشهد القتل في مسرحية عطيل، ركز الجزء الثالث على حياة وأعمال يوسف الصائغ، وحلل الجزء الرابع مشهد القتل في مسرحية دزدمونة. وختمت البحث بأهم النتائج.