عناصر مشابهة

الكفاف من الرزق : دراسة تأصيلية

تفصيل البيانات البيبلوغرافية
المصدر:مجلة الإحياء
الناشر: جامعة باتنه 1 - كلية العلوم الإسلامية
المؤلف الرئيسي: سلماني، يمينة (مؤلف)
المجلد/العدد:ع17,18
محكمة:نعم
الدولة:الجزائر
التاريخ الميلادي:2015
الصفحات:319 - 338
DOI:10.35553/1699-000-017.018-017
ISSN:1112-4350
رقم MD:843046
نوع المحتوى: بحوث ومقالات
اللغة:Arabic
قواعد المعلومات:IslamicInfo
مواضيع:
رابط المحتوى:
LEADER 07104nam a22002777a 4500
001 1599241
024 |3 10.35553/1699-000-017.018-017 
041 |a ara 
044 |b الجزائر 
100 |9 452916  |a سلماني، يمينة  |q Salmani, Yaminah  |e مؤلف 
242 |a Subsistence:  |b A Fundamental Study  
245 |a الكفاف من الرزق :  |b دراسة تأصيلية 
260 |b جامعة باتنه 1 - كلية العلوم الإسلامية  |c 2015 
300 |a 319 - 338 
336 |a بحوث ومقالات  |b Article 
520 |a 1.الكفاف من الرزق هو قدر الحاجة بلا زيادة ولا نقصان، وبه تتحقق الضروريات والحاجيات.\n2.الكفاف مندوب إليه، دل على ذلك أدلة منها قوله صل الله عليه وسلم . في الحديث الصحيح: ((قد أفلح من هدي إلى الإسلام، ورزق الكفاف وقنع)).\n3.إن قدر الكفاف غير مقدر، فهو يختلف باختلاف الأشخاص والأزمان.\n4.الله تعالى لا يختار لرسوله صل الله عليه وسلم إلا أكمل الأحوال وأفضلها، وقد اختار له عيش الكفاف اختاره لنفسه عليه الصلاة والسلام، بل ولآل بيته، وقد تبعه معظم صحابته رضي الله عنهم في ذلك فكانوا نماذج رائعة في هذا المجال.\n5.من حكمة اختيار عيش الكفاف من طرف رسول الله صل الله عليه وسلم وصحابته:\n-لرغبة الخالصة فيما عند الله، وإيثاره على ما يفنى.\n-الخوف على النفس من الركون إلى الدنيا حالا، ومن الحساب مآلا.\n-عيش الكفاف وسيلة لتربية النفس على التصبر عند عدم الوجدان.\n-تفضيل عيش الكفاف فيه مراعاة لمصلحة الجماعة.\n-الملكات الإنسانية أكثر وأكبر من أن ينالها إنسان واحد فاقتضت حكمة الله تعالى توزيعها، فإذا ذكر الكفاف ذكر معه ذوو النفوس العظيمة وعلى رأسهم سيدنا محمد صل الله عليه وسلم وآل بيته، وأصحابه، والسعيد من اقتفى أثرهم، وتأسى بهم، فجعل الرزق وسيلة لا غاية.\n6.تفضيل عيش الكفاف لا يعني القعود عن العمل، فالمعادلة التي يتم بها التمكين في الأرض هي الإنتاج الوفير والاستهلاك القليل.\nوصلى الله وسلم على سيدنا محمد وآله وصحبه. 
520 |f 1.\tThe subsistence livelihood is as much as the need is, no more, no less, in which the needs and necessities are fulfilled.\n2.\tThe subsistence is worthy of praise, which is proven by evidence, including the words of the Prophet (peace and blessings of Allah be upon him). In the Saheeh hadeeth: “He has succeeded who is guided to Islam and is granted sufficient provision and is content with it.”\n3.\tThe amount of subsistence is not estimated; it varies according to people and time.\n4.\tAllah, the Exalted, does not choose for His Messenger (peace and blessings of Allah be upon him) except the best and perfect conditions. He chose for him to live a subsistence, and he chose Him for himself (peace and blessings of Allah be upon him), and indeed for his family. Most of his companions (may Allah be pleased with them) followed him on that, and they were beautiful examples in this field.\n5.\tFrom the wisdom of choosing a subsistence living by the Messenger of Allah (peace and blessings of Allah be upon him) and his companions: \n\tThe pure desire for what Allah has and his unselfishness over what is left to be destroyed.\n\tFear for oneself from being reliant to the world at present and from reckoning at the end.\n\tSubsistence living is a means of self-training to be patient when there is no emotion.\n\tPreference for subsistence living is in the interests of the community. \n\tHuman abilities are too big for a single human. The wisdom of Allah, the Exalted, requires that it be distributed. If he mentions the subsistence, he mentions with him the people with great souls, on top of them is Muhammad (peace and blessings of Allah be upon him), his family, and his companions.\n\tThe happy ones are those who followed them and consoled by them, so he made the livelihood a means rather than a goal.\n6.\tPreferring subsistence does not mean inaction. The equation by which empowerment is carried out in the land is abundant production and little consumption. \nMay Allah send blessings and peace upon our master Muhammad and his family and companions.\nThis abstract translated by Dar AlMandumah Inc 2018. 
520 |d 1- La suffisance ou (le strict minimum) c’est se suffire au minimum des besoins, ni plus ni moins, ainsi se réalisent les besoins et les nécessités.\n2- Vivre avec le strict minimum est recommandé, comme prévu par les paroles du prophète (SBDL) dans son hadith authentique : « a réussi celui qui a été guidé vers l’islam, a bénéficié de vivre avec le strict minimum et a été satisfait »\n3- Le strict minimum ne peut être évalué avec précision, ça varie selon les personnes et les époques.\n4- Le Bon Dieu ne choisit pour son prophète que le parfait et le meilleur, il lui a choisi la vie avec le strict minimum, lequel a choisi pour lui-même, pour les siens, et ensuite pour la majorité de ses compagnons, ceux-ci sont devenus des modèles formidables dans ce domaine.\n5- la sagesse de choisir de vivre avec le strict minimum pour le prophète (SBDL) et ses compagnons se résume comme suit :\n- Vouloir et préférer absolument l’aude là plutôt que ce qu’il y’a ici-bas\n- Crainte d’être épris par les tentations de la vie ici-bas et subir le châtiment le jour du jugement dernier\n- Vivre avec le strict minimum est une façon d’éduquer l’esprit et triompher sur soi quand il y aura un réel besoin\n- Préférer de vivre avec le strict minimum pour préserver m’intérêt du groupe\n- Les grandes qualités humaines sont beaucoup plus importantes pour se regrouper chez une seule personne, la volonté divine a voulu les distribuer, quand il s’agit de vivre avec le strict minimum, on cite avec les gens avec des esprits très nobles, à leur tête, le prophète (SBDL) sa famille et ses compagnons.\n6- préférer de vivre avec le strict minimum ne veut pas dire rester sans travail, l’équation qui permet de vivre sur terre veut qu’il y ait plus de production et moins de consommation. 
653 |a الرضا 
653 |a الكفاف 
653 |a الرزق 
773 |4 الدراسات الإسلامية  |6 Islamic Studies  |c 017  |e Elihyaa Journal  |f Al-’iḥyā’  |l 017,018  |m ع17,18  |o 1699  |s مجلة الإحياء  |v 000  |x 1112-4350 
856 |u 1699-000-017,018-017.pdf 
930 |d n  |p y 
995 |a IslamicInfo 
999 |c 843046  |d 843046