عناصر مشابهة

تداخل الأجناس الأدبية في رواية ذاكرة الجسد لـ أحلام مستغانمي

تفصيل البيانات البيبلوغرافية
المصدر:حوليات جامعة الجزائر 1
الناشر: جامعة الجزائر1 بن يوسف بن خدة
المؤلف الرئيسي: بوزيدي، نعيمة (مؤلف)
المجلد/العدد:ع31
محكمة:نعم
الدولة:الجزائر
التاريخ الميلادي:2017
الصفحات:140 - 157
ISSN:1111-0910
رقم MD:838115
نوع المحتوى: بحوث ومقالات
اللغة:Arabic
قواعد المعلومات:HumanIndex
IslamicInfo
EduSearch
AraBase
EcoLink
مواضيع:
رابط المحتوى:
الوصف
المستخلص:The overlap of literary categories is a critical theory relevant of the theory of literary genres, and it is one of the most important issues in the critical thinking in the past and present, this study tries to approach this overlap in a creative feminist literature which raises this dilemma clearly as zakirat el djassad problematic of Ahlen Mostaganem is a novel which rebelled against the origin of the novel and conventional narrative, the novelist invested in it the overlap of different literary categories in the formulation of its narrative template by presenting it in the style of biography and letters and travel leterature with a language that has the same characteristics as poetry and the cultural components of Ahlen Mosteghanemi personality have qualified to bring about the rapprochement between these categories in writing zakirat el djassad.

إن تداخل الأجناس الأدبية قضية نقدية وثيقة الصلة بنظرية الأنواع الأدبية تعد واحدة من أهم القضايا في الفكر النقدي قديما وحديثا وتحاول هذه الدراسة مقاربة هذا التداخل في إبداع أدبي نسوي جزائري، يثير هذه الإشكالية بوضوح، فذاكرة الجسد لأحلام مستغانمي عمل روائي تمرد على أصول الرواية والسرد التقليدي، استثمرت فيه الروائية تداخل أجناس أدبية مختلفة في صياغة قالبها السردي، بعرضه في أسلوب السيرة ، وأدب الرحلة بلغة تتوسل بجماليات الشعر، وقد أهلت المكونات الثقافية لشخصية أحلام مستغانمي لإحداث التقارب بين هذه الأجناس في كتابة رواية "ذاكرة الجسد"