عناصر مشابهة

شخصية المرأة في رواية الطنطورية لرضوى مصطفى عاشور على ضوء آراء سبيفاك

تفصيل البيانات البيبلوغرافية
العنوان بلغة أخرى:The Personality of weman in (Altantorya) story for Radawe Mustafa Ashor Ali light Spefakopinion
المصدر:آداب الكوفة
الناشر: جامعة الكوفة - كلية الآداب
المؤلف الرئيسي: روشنفكر، كبرا (مؤلف)
مؤلفين آخرين: منظم، هادي نظري (م. مشارك), راد، سميرا حيدري (م. مشارك)
المجلد/العدد:مج10, ع32
محكمة:نعم
الدولة:العراق
التاريخ الميلادي:2017
التاريخ الهجري:1438
الصفحات:311 - 344
DOI:10.36317/0826-010-032-013
ISSN:1994-8999
رقم MD:836946
نوع المحتوى: بحوث ومقالات
اللغة:Arabic
قواعد المعلومات:AraBase
مواضيع:
رابط المحتوى:
الوصف
المستخلص:Personality is one of the most important narrative components of storytelling literature. it plays a key role in the embodiment of the idea and ideology of the novelist. has multiple classifications, but these classifications have not taken care of the idea of gender, and critics often do not look at the character's gender in the study of narrative. The woman writer feels, thinks, innovates and struggles to resist marginalization in a way which is not different from the struggle of any group in society. She always seeks to rise from lower status to reach a position. The objective of this study is to analyze the marginalized female characters in the novel "Al Tanturiyya" by Ridawi Ashour by taking the descriptive-analytical methodology; where the views of Gayatri Spivak in the light of postcolonial theory were also presented. One of our most important findings, we have reached in this study, indicates that all female characters in the novel do not live in their country for different reasons. This is what leads Radzawi to the main concern which is the double isolation for the women who suffer from both cultural and political aspects. "Ruqayya" is the main refugee figure. Despite her successive migration, she preserves her ancient deep-rooted culture. However, Randa, a migrant woman, gets fascinated by foreign culture and rejectsz her ancient culture. There is also a colonial woman who suffers from multiple hardships. Therefore, Rizvi Ashour agrees to Spivak's view that the subordinate can speak only if she has an atmosphere of expression which is shaped by male society and colonialism.\nThis abstract translated by Dar AlMandumah Inc 2018.

الشخصية هي من أهم المكونات السردية في الأدب القصصي. وتلعب دورا أساسيا في تجسيد فكرة وأيديولوجية الروائي. للشخصية الروائية تصنيفات متعددة لكن هذه التصنيفات لم تعتن بفكرة الجنوسة، ولا ينظر النقاد غالبا إلي جنس الشخصية في دراسة السرد. والمرأة الكاتبة تحس وتفكر وتبدع وصراعها من أجل مقاومة التهميش لا يختلف عن صراع أي جماعة في المجتمع. وتسعي دوما إلى ارتفاع شأنها من حيز الهامش إلى حيز المركز. تهدف هذه الدراسة باعتماد المنهج الوصفي- التحليلي إلي تحليل الشخصيات النسائية الهامشية في رواية "الطنطورية" لرضوي عاشور، وذلك رفق آراء غاياتري سبيفاك في ضوء نظرية ما بعد الكولونيالية. من أهم النتائج التي توصلنا إليها هي أن جميع الشخصيات النسائية في الرواية لا يعشن بلدهن لأسباب مختلفة. وهذا الأمر يرجع إلى الهاجس الرئيس لدي رضوى وهو العزل المضاعف بالنسبة إلى النساء اللاتي يعانين من الجانبين الثقافي والسياسي. "رقية" هي الشخصية الرئيسة اللاجئة إنها رغم هجرتها المتوالية تحافظ على ثقافتها العريقة، إلا أن "رندة" المرأة المهاجرة انبهرت بالثقافة الأجنبية ورفضت ثقافتها العريقة. وهناك أيضا المرآة المستعمرة تعاني من المعاناة المزدوجة. ولذلك تتفق رضوى عاشور مع رأي سبيفاك القائل بأن التابعة ليست بإمكانها التكلم إلا إذا توفر لها مناخ التعبير الذي يتهيأ بواسطة المجتمع الذكوري والاستعمار.