عناصر مشابهة

أثر الموسيقى والغناء في نشاة الموشحات الأندلسية

تفصيل البيانات البيبلوغرافية
المصدر:حوليات التراث
الناشر: جامعة مستغانم
المؤلف الرئيسي: حطاب، طانية (مؤلف)
المجلد/العدد:ع17
محكمة:نعم
الدولة:الجزائر
التاريخ الميلادي:2017
الصفحات:121 - 131
DOI:10.35268/0186-000-017-009
ISSN:1112-5020
رقم MD:836549
نوع المحتوى: بحوث ومقالات
اللغة:Arabic
قواعد المعلومات:IslamicInfo
AraBase
مواضيع:
رابط المحتوى:
LEADER 04568nam a22002657a 4500
001 1592564
024 |3 10.35268/0186-000-017-009 
041 |a ara 
044 |b الجزائر 
100 |a حطاب، طانية  |q Hattab, Taniah  |e مؤلف  |9 213620 
242 |a The Influence of Music and Singing in The Foundation of The Andalusian Muwashaha 
245 |a أثر الموسيقى والغناء في نشاة الموشحات الأندلسية 
260 |b جامعة مستغانم  |c 2017 
300 |a 121 - 131 
336 |a بحوث ومقالات  |b Article 
520 |f Poetry is the Diwan (record) of the Arabs and its source of pride and honor, and an essential feature of its civilization before and after Islam. It is ingrained and ancient for her. A specific beginning point is not known for it, but it is clear that its origin has been linked to the emergence of singing and music. That is as many researchers are unanimous upon this, and they confirm the validity of this view. The reality is that the Arabs did not know the scales and rhymes by way of precise knowledge during their pre-Islamic period, but that did not prevent their poetry from coming balanced, rhyming, in a sound manner of presentation and accurate form, and distanced from any error or dissonance, because they had a musical ear by nature, through which they controlled the rhythm and balance of poetry without the need for the knowledge of presentation which was brought about by Al-Khalil bin Ahmed al-Farahidi at a latter time. It is clear that the linkage of ancient Arabic poetry with music and singing extended from the pre-Islamic period to the Andalusian era when the Moushaat (type of poetry) and the Azjaal (popular Arabic poem in strophic form) arose as a revolution against the traditional poem in terms of balances and rhymes. The need of poets, whether the eastern peoples or Andalusians for music and singing exactly resembled the need of singers and composers for those poems that form their singing material, especially if they were love poems close to the human soul.\nThis abstract translated by Dar AlMandumah Inc 2018. 
520 |a يعد الشعر ديوان العرب ومكمن فخرها واعتزازها، وملمحا جوهريا من ملامح حضارتها قبل الإسلام وبعده، وهو قديم عريق لديها، لا تعرف له بداية محددة، ولكن الواضح أن نشأته قد ارتبطت بنشأة الغناء والموسيقى، إذ يجمع الكثير من الباحثين على ذلك، ويؤكدون صحة هذا المذهب. والواقع أنّ العرب لم تعرف الأوزان والقوافي علما مضبوطا في جاهليتها، ولكن ذلك لم يمنع من أن يأتي شعرها موزونا مقفى صحيح العروض، حسن السبك، بعيدا عن كل لحن أو نشاز، لأنها كانت تملك أذنا موسيقية بالفطرة تضبط من خلالها إيقاع الشعر ووزنه دون الحاجة لعلم العروض الذي أوجده الخليل بن أحمد الفراهيدي فيما بعد. والجلي تمام الجلاء، أنّ ارتباط الشعر العربي القديم بالموسيقى والغناء امتد من العصر الجاهلي إلى غاية العصر الأندلسي حين ظهرت الموشحات والأزجال كثورة على القصيدة التقليدية من حيث الأوزان والقوافي. وكانت حاجة الشعراء سواء المشارقة منهم أم الأندلسيين إلى الموسيقى والغناء تشبه تماما حاجة المغنين والملحنين لتلك الأشعار التي تشكل مادة غنائهم، خاصة إذا كانت أشعارا غزلية قريبة من النفس البشرية. 
653 |a الشعر العربي  |a الشعراء العرب  |a نقد الشعر  |a الدواوين والقصائد  |a الموشحات الأندلسية  |a الفنون الموسيقية  |a الغناء العربي 
692 |a الشعر  |a الموشحات الأندلسية  |a الغناء العربي  |a الموسيقى  |a زرياب 
773 |4 اللغة واللغويات  |4 الدراسات الإسلامية  |6 Language & Linguistics  |6 Islamic Studies  |c 009  |f Mağallaẗḥawliyāt al-turāṯ  |l 017  |m ع17  |o 0186  |s حوليات التراث  |t Heritage Annuals  |v 000  |x 1112-5020 
856 |u 0186-000-017-009.pdf 
930 |d y  |p y 
995 |a IslamicInfo 
995 |a AraBase 
999 |c 836549  |d 836549