عناصر مشابهة

A Religion of Accountability and the Annihilation of Divine Providentialism in the Last Scene of Hamlet: A CDA Perspective

تفصيل البيانات البيبلوغرافية
المصدر:مجلة جيل الدراسات الأدبية والفكرية
الناشر: مركز جيل البحث العلمي
المؤلف الرئيسي: Saad, Tlili (مؤلف)
المجلد/العدد:ع33
محكمة:نعم
الدولة:لبنان
التاريخ الميلادي:2017
الصفحات:103 - 114
DOI:10.33685/1317-000-033-009
ISSN:2311-519X
رقم MD:829174
نوع المحتوى: بحوث ومقالات
اللغة:English
قواعد المعلومات:AraBase
مواضيع:
رابط المحتوى:
الوصف
المستخلص:This article tends to study the subversive Shakespeare’s religious discourse in the Renaissance England. An adaptive multi- disciplinary dimension of Critical Discourse Analysis (henceforth CDA) is applied to lay bare the discursive strategies appropriated by William Shakespeare to safely express his political and religious philosophy in the last scene of the play of Hamlet. This study attempts to bring together linguistic, sociocognitive, and critical metaphorical aspects in one single CDA framework. Serving methods and tools of analysis from various well-known CDA approaches such as Fairclough (1989, 1995), Van Dijk (1993, 2001), and the Critical Metaphor Analysis (CMA henceforth) model (e.g. Lakoff and Johnson, 1980) are selected to fulfil the aims of analysis.

يهدف هذا المقال إلى دراسة الخطاب الديني الهدام لشكسبير في عصر النهضة بإنجلترا. يتم تطبيق بعد تكيفي متعدد التخصصات لتحليل الخطاب النقدي، لتوضيح الاستراتيجيات الاستطرادية التي خصصها وليام شكسبير للتعبير بأمان عن فلسفته السياسية والدينية في المشهد الأخير من مسرحية هاملت. تحاول هذه الدراسة تجميع الجوانب اللغوية والمجتمعية والاجتماعية والحرجة في إطار تحليل خطاب نقدي واحد. تم اختيار طرق وأدوات التحليل من مختلف مناهج تحليل الخطاب النقدي المعروفة مثل منهج (Fairclough 1989, 1995) (Van Dijk 1993, 2001)، وتم اختيار نموذج تحليل الاستعارات النقدي مثل (Lakoff and Johnson، 1980) لتحقيق أهداف التحليل. كُتب هذا المستخلص من قِبل دار المنظومة 2018